JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tog mot fly

Hvis reisetiden på Bergensbanen kan kortes ned til fire og en halv time, kan toget bli en farlig konkurrent til flyet, viser beregninger NSB har utført.



31.01.2013
10:55
16.12.2013 21:38

Mens59prosent av de reisende mellom Oslo og Bergen i dag tar fly og16prosent toget, kan andelen togpassasjerer øke til41prosent ved kortere reisetid og to timers frekvens mellom togene. Flytrafikken vil da sitte igjen med43prosent av de reisende, ifølge beregningene.

Sparer reisetid

Stortingspolitikere og næringslivet i berørte fylker arbeider intenst for å få utbygging av Bergensbanen høyest mulig opp i Nasjonal Transportplan (NTP) som regjeringen legger fram i vår.

– Les også: Oslo – Bergen på fire timer?

I dag tar togturen mellom landets to største byer nærmere sju timer. Med bygging av Ringeriksbanen, dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen og utbedringer langs strekningen kan nærmere to og en halv times reisetid spares inn. Da blir toget et langt bedre alternativ både til fly og bil.

Kamp om prosjekter

NTP legger grunnlaget for samferdselsutbyggingen i Norge, og rulleres hvert fjerde år. Stortinget skal i vår vedta NTP for perioden 2014-2023. Alle deler av landet har sine samferdselsprosjekter som de ønsker med i planen, og det er tautrekning også mellom regjeringspartiene før planen legges fram for Stortinget i form av en stortingsmelding

– Les også: 1,1 mill. så togtur

Både regjeringspartienes fylkespartier og LO og NHO i Buskerud og Hordaland har gått sterkt ut og krever at Bergensbanen rustes opp. Det viktigste enkeltprosjektet er Ringeriksbanen. Et dobbeltspor mellom Sandvika og Hønefoss vil alene forkorte reisetiden med én time.

Både LO/NHO og fylkespartiene til Ap, SV og Senterpartiet er opptatt av at det blir byggestart for Ringeriksbanen i 2018.

Ringeriksbanen ble vedtatt i Stortinget i 1992, men lite har skjedd senere. I 1993 ble Forum Nye Bergensbanen stiftet for å presse myndighetene til å få fortgang i arbeidet med opprusting av Bergensbanen og bygging av Ringeriksbanen.

– Stifterne hadde neppe sett for seg at byggingen skulle ta så lang tid, sier John - Ragnar Aarset som i dag er leder for Forum Nye Bergensbanen.

Han har tro på at både Ringeriksbanen og opprustningen av hele Bergensbanen skal komme et godt skritt videre i vår.

Åpner for utbygging

Han viser til at Ringeriksbanen i tillegg til å forkorte reisetiden mellom landets to største byer også vil åpne for omfattende boligutbygging på Ringerike. Med ny bane blir pendleravstanden til Oslo bare en halv time.

– Ringerike står med åpne hender for å ta imot en del av det enorme befolkningspresset på hovedstaden. Bare ved å bruke ledige arealer i sentrumsområdene kan befolkningen på Ringerike økes fra 40.000 til 60.000 mennesker. Da har man ikke rørt de ubebygde områdene i kommunen, og det er mye plass på Ringerike, sier Aarset.

Fra fly til bane

Beregninger NSB har gjort, viser at trafikken på Bergensbanen kan dobles dersom reisetiden reduseres til fire og en halv time og antallet togavganger økes slik at det går et tog hver annen time.

– Økningen vil nesten i sin helhet komme fra fritidsreiser. De fleste forretningsreisende vil nok fortsatt bruke fly, sier direktør i NSB, Marianne Broholm Einarsen.

Overgangen fra fly til tog vil likevel være så stor at det slår kraftig ut i markedsandeler. Nesten like mange vil reise med tog som med fly, noe som også får positive miljømessige konsekvenser. (ANB-NTB)

Reisetiden mellom Oslo og Bergen med tog er i dag nærmere sju timer. Forum Nye Bergensbanen arbeider for å få reisetiden ned i mellom fire timer og et kvarter og fire og en halv time.

Hvis reisetiden kan forkortes så mye, har NSB tro på å ta betydelige markedsandeler fra flyene og få langt mer av godstransporten over på tog.

Flere store prosjekter og mange mindre utbedringer må gjennomføres for å få reisetiden ned. Dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen er vedtatt og vil bli påbegynt i år.

Foruten Ulrikstunnelen er det viktigste delprosjektet Ringeriksbanen, som ble vedtatt av Stortinget i 1992, men som ikke har kommet lenger. Ringeriksbanen vil alene redusere reisetiden mellom Oslo og Bergen med en time og gi Hønefoss en pendleravstand til Oslo på 30 minutter.

Resten av innsparing i reisetid skal oppnås ved å bygge flere krysningsspor og generell utbedring av banen.

Kostnadene er anslått til 50 milliarder kroner. Målet er å få de nødvendige prosjektene inn i Nasjonal Transportplan for 2014 - 2023 som skal vedtas av Stortinget.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.01.2013
10:55
16.12.2013 21:38



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Tyra Lillegård mener det er helt rett av Arbeidsmandsforbundet å si opp plassene til 65 lærlinger under streiken, så disse kan tas ut i streik hvis ikke bedriften endrer sin praksis.

Tyra Lillegård mener det er helt rett av Arbeidsmandsforbundet å si opp plassene til 65 lærlinger under streiken, så disse kan tas ut i streik hvis ikke bedriften endrer sin praksis.

Martin Guttormsen Slørdal

Tillitsvalgt Tyra: – Lærlinger ble brukt til å sette opp nye møbler, kaste søppel og flytte ting på kontoret

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

– Det arbeidsmarkedet vi har i dag gjør det ikke lett for noen å finne jobb, men det er enda vanskeligere for dem som har helseutfordringer, sier Nav-forsker.

– Det arbeidsmarkedet vi har i dag gjør det ikke lett for noen å finne jobb, men det er enda vanskeligere for dem som har helseutfordringer, sier Nav-forsker.

Tormod Ytrehus

AAP-forlengelse løper ut: – Mange vil havne på sosialhjelp eller ingenting, sier Nav-forsker

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

skjermdump, NRK TV - Sånn er Norge

Rørt Harald Eia i beste sendetid: Ber folk fagorganisere seg

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

Colourbox.com

Karensperioden fra AAP skaper fortvilelse. Frp sikrer regjeringen flertallet for å beholde den

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

Jan-Erik Østlie

Fra nyttår får permitterte og arbeidsledige flere tusen kroner mindre å leve av i måneden: – En hån

Vekterstreiken har pågått siden 15. september, og fra mandag 2. november er totalt 2.390 vektere her i landet i streik.

Vekterstreiken har pågått siden 15. september, og fra mandag 2. november er totalt 2.390 vektere her i landet i streik.

Jan-Erik Østlie

NHO hevder at nytt tilbud til vekterne oppfyller alle krav. Helt feil, svarer forbundsleder


Flere saker