Tog mot fly
Hvis reisetiden på Bergensbanen kan kortes ned til fire og en halv time, kan toget bli en farlig konkurrent til flyet, viser beregninger NSB har utført.
Mens59prosent av de reisende mellom Oslo og Bergen i dag tar fly og16prosent toget, kan andelen togpassasjerer øke til41prosent ved kortere reisetid og to timers frekvens mellom togene. Flytrafikken vil da sitte igjen med43prosent av de reisende, ifølge beregningene.
Sparer reisetid
Stortingspolitikere og næringslivet i berørte fylker arbeider intenst for å få utbygging av Bergensbanen høyest mulig opp i Nasjonal Transportplan (NTP) som regjeringen legger fram i vår.
– Les også: Oslo – Bergen på fire timer?
I dag tar togturen mellom landets to største byer nærmere sju timer. Med bygging av Ringeriksbanen, dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen og utbedringer langs strekningen kan nærmere to og en halv times reisetid spares inn. Da blir toget et langt bedre alternativ både til fly og bil.
Kamp om prosjekter
NTP legger grunnlaget for samferdselsutbyggingen i Norge, og rulleres hvert fjerde år. Stortinget skal i vår vedta NTP for perioden 2014-2023. Alle deler av landet har sine samferdselsprosjekter som de ønsker med i planen, og det er tautrekning også mellom regjeringspartiene før planen legges fram for Stortinget i form av en stortingsmelding
– Les også: 1,1 mill. så togtur
Både regjeringspartienes fylkespartier og LO og NHO i Buskerud og Hordaland har gått sterkt ut og krever at Bergensbanen rustes opp. Det viktigste enkeltprosjektet er Ringeriksbanen. Et dobbeltspor mellom Sandvika og Hønefoss vil alene forkorte reisetiden med én time.
Både LO/NHO og fylkespartiene til Ap, SV og Senterpartiet er opptatt av at det blir byggestart for Ringeriksbanen i 2018.
Ringeriksbanen ble vedtatt i Stortinget i 1992, men lite har skjedd senere. I 1993 ble Forum Nye Bergensbanen stiftet for å presse myndighetene til å få fortgang i arbeidet med opprusting av Bergensbanen og bygging av Ringeriksbanen.
– Stifterne hadde neppe sett for seg at byggingen skulle ta så lang tid, sier John - Ragnar Aarset som i dag er leder for Forum Nye Bergensbanen.
Han har tro på at både Ringeriksbanen og opprustningen av hele Bergensbanen skal komme et godt skritt videre i vår.
Åpner for utbygging
Han viser til at Ringeriksbanen i tillegg til å forkorte reisetiden mellom landets to største byer også vil åpne for omfattende boligutbygging på Ringerike. Med ny bane blir pendleravstanden til Oslo bare en halv time.
– Ringerike står med åpne hender for å ta imot en del av det enorme befolkningspresset på hovedstaden. Bare ved å bruke ledige arealer i sentrumsområdene kan befolkningen på Ringerike økes fra 40.000 til 60.000 mennesker. Da har man ikke rørt de ubebygde områdene i kommunen, og det er mye plass på Ringerike, sier Aarset.
Fra fly til bane
Beregninger NSB har gjort, viser at trafikken på Bergensbanen kan dobles dersom reisetiden reduseres til fire og en halv time og antallet togavganger økes slik at det går et tog hver annen time.
– Økningen vil nesten i sin helhet komme fra fritidsreiser. De fleste forretningsreisende vil nok fortsatt bruke fly, sier direktør i NSB, Marianne Broholm Einarsen.
Overgangen fra fly til tog vil likevel være så stor at det slår kraftig ut i markedsandeler. Nesten like mange vil reise med tog som med fly, noe som også får positive miljømessige konsekvenser. (ANB-NTB)
Reisetiden mellom Oslo og Bergen med tog er i dag nærmere sju timer. Forum Nye Bergensbanen arbeider for å få reisetiden ned i mellom fire timer og et kvarter og fire og en halv time.
Hvis reisetiden kan forkortes så mye, har NSB tro på å ta betydelige markedsandeler fra flyene og få langt mer av godstransporten over på tog.
Flere store prosjekter og mange mindre utbedringer må gjennomføres for å få reisetiden ned. Dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen er vedtatt og vil bli påbegynt i år.
Foruten Ulrikstunnelen er det viktigste delprosjektet Ringeriksbanen, som ble vedtatt av Stortinget i 1992, men som ikke har kommet lenger. Ringeriksbanen vil alene redusere reisetiden mellom Oslo og Bergen med en time og gi Hønefoss en pendleravstand til Oslo på 30 minutter.
Resten av innsparing i reisetid skal oppnås ved å bygge flere krysningsspor og generell utbedring av banen.
Kostnadene er anslått til 50 milliarder kroner. Målet er å få de nødvendige prosjektene inn i Nasjonal Transportplan for 2014 - 2023 som skal vedtas av Stortinget.
Mest lest
Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.
Tormod Ytrehus
Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil
Eva Ranheim er sekretær i klubben og en av få som er igjen på Elko-fabrikken. Nå flyttes fabrikken til utlandet.
Sissel M. Rasmussen
Suksessfabrikk flyttes ut av Norge. I dag har Eva sin siste arbeidsdag
HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.
Brian Cliff Olguin
Tillitsvalgte: Syke Ikea-ansatte tvinges på jobb. Nav-lege får skylda
Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.
Ole Martin Wold
Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg
Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.
Jan Inge Haga
Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt
Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen.
Jan-Erik Østlie
Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken. Her er reaksjonene
Hanna Skotheim
Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd
136 600 personer mottok arbeidsavklaringspenger (AAP) fra Nav første kvartal 2022.
Hanna Skotheim
Nye regler for AAP fra 1. juli
LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.
Håvard Sæbø
LO har satt ned foten i krangel om lageransatte
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?
Anna Granqvist
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?
Rundt 300 bygningsarbeidarar samla seg framfor administrasjonsbygget til arbeidsgivaren FLC tysdag morgon.
3F Lolland
Ulovleg streik på Danmarks største byggeplass: Polakkar krev same lønn som danskar
STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)
nyebilder.no
Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka
Kommentar
Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.
Beate Oma Dahle / NTB
«Nok en gang viser det seg at staten ikke klare å holde igjen på lønnsnivået til topplederne»
Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.
Jan Inge Haga
Småbarnsmoren Benedicthe (24) har slitt med nattskift fra første stund
Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.
Tormod Ytrehus
Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én
Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.
Maersk Drilling
Flyteriggansatte får ny lønn etter mekling. Se hva de ble enige om her
Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund, havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.
Jan-Erik Østlie
LOs Bård Nylund havnet midt i skytedramaet
Christopher Beckham vil ta kampen mot hatkriminalitet, men innrømmer at han er engstelig etter helgens angrep mot det skeive miljøet.
Lene Svenning
HK-lederen ser seg ekstra over skulderen etter masseskytingen
Meklingen gjelder folk som jobber med TV- og radioproduksjon, samt administrasjon i NRK.
Colourbox
NRK kan gå i svart fra midnatt
1. juli 2022 trer en rekke endringer i arbeidslivet i kraft. Her får du oversikten.
Tormod Ytrehus