JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tog mot fly

Hvis reisetiden på Bergensbanen kan kortes ned til fire og en halv time, kan toget bli en farlig konkurrent til flyet, viser beregninger NSB har utført.

Mens59prosent av de reisende mellom Oslo og Bergen i dag tar fly og16prosent toget, kan andelen togpassasjerer øke til41prosent ved kortere reisetid og to timers frekvens mellom togene. Flytrafikken vil da sitte igjen med43prosent av de reisende, ifølge beregningene.

Sparer reisetid

Stortingspolitikere og næringslivet i berørte fylker arbeider intenst for å få utbygging av Bergensbanen høyest mulig opp i Nasjonal Transportplan (NTP) som regjeringen legger fram i vår.

– Les også: Oslo – Bergen på fire timer?

I dag tar togturen mellom landets to største byer nærmere sju timer. Med bygging av Ringeriksbanen, dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen og utbedringer langs strekningen kan nærmere to og en halv times reisetid spares inn. Da blir toget et langt bedre alternativ både til fly og bil.

Kamp om prosjekter

NTP legger grunnlaget for samferdselsutbyggingen i Norge, og rulleres hvert fjerde år. Stortinget skal i vår vedta NTP for perioden 2014-2023. Alle deler av landet har sine samferdselsprosjekter som de ønsker med i planen, og det er tautrekning også mellom regjeringspartiene før planen legges fram for Stortinget i form av en stortingsmelding

– Les også: 1,1 mill. så togtur

Både regjeringspartienes fylkespartier og LO og NHO i Buskerud og Hordaland har gått sterkt ut og krever at Bergensbanen rustes opp. Det viktigste enkeltprosjektet er Ringeriksbanen. Et dobbeltspor mellom Sandvika og Hønefoss vil alene forkorte reisetiden med én time.

Både LO/NHO og fylkespartiene til Ap, SV og Senterpartiet er opptatt av at det blir byggestart for Ringeriksbanen i 2018.

Ringeriksbanen ble vedtatt i Stortinget i 1992, men lite har skjedd senere. I 1993 ble Forum Nye Bergensbanen stiftet for å presse myndighetene til å få fortgang i arbeidet med opprusting av Bergensbanen og bygging av Ringeriksbanen.

– Stifterne hadde neppe sett for seg at byggingen skulle ta så lang tid, sier John - Ragnar Aarset som i dag er leder for Forum Nye Bergensbanen.

Han har tro på at både Ringeriksbanen og opprustningen av hele Bergensbanen skal komme et godt skritt videre i vår.

Åpner for utbygging

Han viser til at Ringeriksbanen i tillegg til å forkorte reisetiden mellom landets to største byer også vil åpne for omfattende boligutbygging på Ringerike. Med ny bane blir pendleravstanden til Oslo bare en halv time.

– Ringerike står med åpne hender for å ta imot en del av det enorme befolkningspresset på hovedstaden. Bare ved å bruke ledige arealer i sentrumsområdene kan befolkningen på Ringerike økes fra 40.000 til 60.000 mennesker. Da har man ikke rørt de ubebygde områdene i kommunen, og det er mye plass på Ringerike, sier Aarset.

Fra fly til bane

Beregninger NSB har gjort, viser at trafikken på Bergensbanen kan dobles dersom reisetiden reduseres til fire og en halv time og antallet togavganger økes slik at det går et tog hver annen time.

– Økningen vil nesten i sin helhet komme fra fritidsreiser. De fleste forretningsreisende vil nok fortsatt bruke fly, sier direktør i NSB, Marianne Broholm Einarsen.

Overgangen fra fly til tog vil likevel være så stor at det slår kraftig ut i markedsandeler. Nesten like mange vil reise med tog som med fly, noe som også får positive miljømessige konsekvenser. (ANB-NTB)

Reisetiden mellom Oslo og Bergen med tog er i dag nærmere sju timer. Forum Nye Bergensbanen arbeider for å få reisetiden ned i mellom fire timer og et kvarter og fire og en halv time.

Hvis reisetiden kan forkortes så mye, har NSB tro på å ta betydelige markedsandeler fra flyene og få langt mer av godstransporten over på tog.

Flere store prosjekter og mange mindre utbedringer må gjennomføres for å få reisetiden ned. Dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen er vedtatt og vil bli påbegynt i år.

Foruten Ulrikstunnelen er det viktigste delprosjektet Ringeriksbanen, som ble vedtatt av Stortinget i 1992, men som ikke har kommet lenger. Ringeriksbanen vil alene redusere reisetiden mellom Oslo og Bergen med en time og gi Hønefoss en pendleravstand til Oslo på 30 minutter.

Resten av innsparing i reisetid skal oppnås ved å bygge flere krysningsspor og generell utbedring av banen.

Kostnadene er anslått til 50 milliarder kroner. Målet er å få de nødvendige prosjektene inn i Nasjonal Transportplan for 2014 - 2023 som skal vedtas av Stortinget.

Annonse
Annonse

Reisetiden mellom Oslo og Bergen med tog er i dag nærmere sju timer. Forum Nye Bergensbanen arbeider for å få reisetiden ned i mellom fire timer og et kvarter og fire og en halv time.

Hvis reisetiden kan forkortes så mye, har NSB tro på å ta betydelige markedsandeler fra flyene og få langt mer av godstransporten over på tog.

Flere store prosjekter og mange mindre utbedringer må gjennomføres for å få reisetiden ned. Dobbeltspor gjennom Ulriken i Bergen er vedtatt og vil bli påbegynt i år.

Foruten Ulrikstunnelen er det viktigste delprosjektet Ringeriksbanen, som ble vedtatt av Stortinget i 1992, men som ikke har kommet lenger. Ringeriksbanen vil alene redusere reisetiden mellom Oslo og Bergen med en time og gi Hønefoss en pendleravstand til Oslo på 30 minutter.

Resten av innsparing i reisetid skal oppnås ved å bygge flere krysningsspor og generell utbedring av banen.

Kostnadene er anslått til 50 milliarder kroner. Målet er å få de nødvendige prosjektene inn i Nasjonal Transportplan for 2014 - 2023 som skal vedtas av Stortinget.