JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Litteraturpolitikk

De som tror litteraturpolitikk er noe som handler om ferie og fritid, tar feil.



12.04.2013
09:40
16.12.2013 22:22

jan.erik@lomedia.no

Hva er litteratur og hva er litteraturpolitikk? For noen er spørsmålet relativt uinteressant, for andre er det i nærheten av det hamletske «to be or not be» – et være eller ikke-være.

Hvordan og hvorfor er vår norske litteraturpolitikk blitt som den er? På 1960-tallet var den norske litteraturen i krise. Folk kjøpte for få bøker, forlagene tjente ikke penger på bøkene og forfatterne kunne ikke leve av å skrive bøker. Noe måtte gjøres om noen skulle gidde eller ha råd til å produsere bøker.

En innkjøpsordning for skjønnlitteratur, som seinere er blitt utvidet til også å gjelde barne- og ungdomslitteratur pluss sakprosa, ble etablert. Staten kjøper inn et visst antall nyutgitte bøker til landets biblioteker.

Vi fikk momsfritak på bøker som gjør dem billigst mulig for kundene, og vi fikk et fastprissystem som garanterer at den samme boka i en bestemt tidsperiode koster akkurat like mye eller like lite i en bokhandel i Kirkenes som i Oslo og Bergen.

Samtidig bevilget Stortinget en årlig sum til forfatterstipender, og forfatterorganisasjonene fikk forhandlingsrett om både kopivederlag og bibliotekvederlag. For at bøker lånes ut gratis på bibliotekene og at det norske folk kopierer boksider både titt og ofte, betales det millioner av kroner til rettighetshaverne i form av stipender.

Ovennevnte har vært kjernen i norsk litteraturpolitikk i snart femti år. Det var politisk flertall for dette den gangen, men det er ingen tvil om at det er Arbeiderpartiets litteraturpolitikk. Utskjelt av noen få, men rost nærmest opp i skyene av de fleste. Denne norske litteraturpolitikken er vi aleine om i verden. Og utenlandske forfattere og andre bokelskere er svært misunnelige på oss.

Det er også denne ordningen debatten om en eventuell boklov handler om. Slaget står om vi skal fortsette vår litteraturpolitikk, som motstanderne mener er en form for statssubsidiering på linje med sovjetiske ordninger, eller om vi for eksempel i beste, eller verste, konkurranseånd skal slippe bokprisene fri. Teorien er da, etter tradisjonell markedsliberalistisk tenkning, at bøkene blir billigere for kjøperne om de får konkurrere på et såkalt fritt marked.

Det er få som betviler at en priskonkurranse på bøker antagelig fører til billigere bøker. Men dette vil i all hovedsak bare gjelde for bestselgerne. De andre, smalere utgivelsene – for eksempel viktige diktsamlinger og mindre kjente forfattere – vil neppe bli billigere. I verste fall vil de i et litt lenger tidsperspektiv ikke bli utgitt i det hele tatt. Skrekkscenariet er at vi til slutt bare finner de ti mest solgte bøkene fra en eller annen tabloidavis’ salgsliste liggende i stabler på paller i en av de få gjenværende bokhandlene i Oslo. En bokhandel tom for betjening der bokkjøperne bare tar med seg bøkene de kjøper til en strekkodemaskin som kommuniserer med kundenes bankkort.

Er det sånn vi vil ha det? Jeg vil ikke ha det sånn.

Kritikerne av vår litteraturpolitikk mener det først og fremst er bransjen sjøl som har skapt dette systemet som et gode for seg sjøl. Uten å tenke på kundene, på oss, på bokkjøperne. Og at denne vernede bok- og litteraturbransjen nå forsvarer sine egne privilegier og statlige subsidier med nebb og klør.

Ja, kanskje er det riktig – men hva så? Er det bedre med et markedsliberalistisk system fritt for begrensninger, reguleringer og andre konkurransehemmende faktorer som fører til alle bøker, forleggere og forfatteres kamp mot alle – en litteraturens survival of the fittest?

For ikke lenge siden intervjuet jeg den svenske forfatteren Henning Mankell som må regnes som en virkelig bestselger verden over. Siden han lever og arbeider halvparten av året i et fattig land i Afrika, Mocambique, spurte jeg ham etter at intervjuet var over om hvordan salget av bøkene hans gikk i Mocambique og resten av Afrika.

Mankell så alvorlig på meg. Han minnet meg om min far. Den lange, hvite luggen dekket det ene øyet. Han dro håret kjapt vekk, smilte litt skjevt og sa:

– Varför skulle det vara viktigt att kjöpe mina böcker i Mocambique? Det är en skam när över hälften av alla barn i detta landet vokser opp utan att kunde läsa och skriva. För mig är den enda viktiga bok i Mocambique ABC-boken.

Endelig en som forstår hva litteraturpolitikk er, tenkte jeg..

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.04.2013
09:40
16.12.2013 22:22



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer


Flere saker