JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Denne planen tar klima på alvor

Tallene svulmet da samferdselsminister Marit Arnstad la fram Nasjonal Transportplan. Det skal satses mer på vei, tog og bymiljø enn noen gang før de neste ti åra.



15.04.2013
10:25
16.12.2013 22:23

ola.tommeras@fagforbundet.no

I innspillene til Nasjonal Transportplan satt Fagforbundet og LO først og fremst fokus på klimavennlige utbygginger og omlegginger. Da planen ble lagt fram til lunsj fredag var AU-medlem og SST-leder Stein Guldbrandsen svært fornøyd.

Satser grønt

- Regjeringen viser at de tar klima på alvor. De prøver virkelig, sier Stein Guldbrandsen.

Han legger til at hvis det skal oppnås fortgang med å få kollektivtrafikken over på biodrivstoff, så må fylker beholde tjenesten i egenregi.

- Bare slik kan det offentlige selv ha kontroll på at utviklingen går i klima- og miljøvennlig retning. Dessuten så er det mer rasjonelt å bruke penger direkte på folks kollektivtilbud, enn å bruke hundrevis av millioner kroner på bestillerselskaper, sier han.

Fagforbundet kommer til å be regjeringa legge særskilt til rette for fylker som vil drifte kollektivtransporten i egen regi.

– Les også: LO: Et løft for historiebøkene

Et gigantløft

Det skal totalt brukes 508 milliarder kroner på veier, tog, havner, farleder, kollektivtrafikk, sykkelveier og bymiljøpakker i tiårsplanen. Regjeringen har økt rammene med 150 milliarder kroner, som kommer i tillegg til økningen på 100 milliarder fra 2009.

Samferdselsminister Marit Arnstad beskrev størrelsen på gigantløftet med at det tilsvarer 100 operabygninger.

- Da vi økte satsingen i 2006, fikk vi føre det var urealistisk, også da vi økte med 100 milliarder i 2009. Begge gangene er løftene innfridd. Det skal vi gjøre denne gangen også, sa statsminister Jens Stoltenberg.

Sikrere veier

Jens Stoltenberg og Marit Arnstad framholdt at satsingen siden 2006 har gitt tydelige resultater på sikkerhet. De viste til at i 2005 ble 247 mennesker drept i trafikken i Norge, mens tallet sank til 147 i fjor.

- Vi er kanskje det landet med verdens sikreste veier. Vi har i dag et lavere antall trafikkdøde i forhold til innbyggere enn noen andre land. Det er et uttrykk for at vi går i riktig retning, poengterte Stoltenberg.

Renere byer

Ambisjonen om at all vekst i persontransport i byområdene skal tas med kollektivtransport, sykling og gange blir videreført. Målet er at det ikke skal bli en eneste bil mer i bytrafikken.

Blant virkemidlene er å doble bevilgningene til gang- og sykkelveier, til 8,2 milliarder kroner. Målet er å få andelen som sykler opp fra fire til åtte prosent.

- Helhetlige bymiljøavtaler vil gi oss byer med bedre miljø, økt framkommelighet og ikke minst økt trivsel, sier miljøvernminister Bård Vegar Solhjell.

Det er satt av 26,1 milliarder kroner til bymiljøavtaler. 9,2 milliarder går til belønningsordningen for byer som innfører begrensninger på personbiltrafikken og styrker kollektivtrafikken. 16,9 milliarder er satt av til statlige bidrag til bymiljøavtaler.

For verdiskaping og velferd

Samferdselsminister Marit Arnstad la vekt på at det trengs satsing på vei for å opprettholde velferd, verdiskaping og næringsutvikling i hele landet. Det er satt av 311 milliarder til veier: 177 milliarder på riksveinettet, 105 milliarder til drift og vedlikehold av riksveier, 155 millioner til Vegtilsynet på Voss, 9,3 milliarder til diverse andre formål og 4,7 milliarder skal brukes til riksvegfergetjenester.

4,6 milliarder kroner er bundet opp til OPS-vederlag for allerede fullførte prosjekter, det vil si prosjekter der det tidligere er inngått samarbeid om utbygging med private utbyggere. Disse avtalene har en varighet på mellom 20 og 40 år.

På sporet igjen

Selv om beløpet som settes av til toginvesteringer er bare halvparten av satsingen på vei, så er det formidabelt i forhold til tidligere rammer. Det settes av 168 milliarder kroner til tog. Dette utgjør en årlig gjennomsnittlig øke på 49 prosent sammenliknet med budsjettet for 2013.

InterCity –strekningene er tilbake på sporet med høyhastighet, etter rapporter om dårlig samfunnsøkonomi.

- Dette er helt nødvendig for å sikre framkommelighet i byområdene i framtida, ikke minst på Østlandet, sier Marit Arnstad.

– Les også: Jernbaneforbundet: For få år siden ville ingen drømt om dette

Målet er at innen utgangen av 2024 skal det være sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Tønsberg, Hamar og Fredrikstad. For byene Skien, Lillehammer og Halden planlegges ferdigstillelse innen 2030. Det vil da være en reisetid på mellom 35 og 50 minutter mellom Oslo og disse byene.

Ved utgangen av perioden skal arbeidet med å bygge Ringeriksbanen påbegynnes. I tillegg skal det investeres i Ofotbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen skal moderniseres og elektrifiseres.

Dobbeltsporet mellom Bergen og Arna skal endelig bli virkelighet, til en anslått pris på 3,2 milliarder kroner.

Det er videre satt av drøyt 8,3 milliarder kroner til godstransport på jernbane.

Last ned hele Nasjonal Transportplan.

Se oversikt over prosjektene i Nasjonal Transportplan

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.04.2013
10:25
16.12.2013 22:23



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Mannen var ansatt som boresjef på riggen Scarabeo 8 da han mistet beinet etter en motorsykkelulykke.

Arkivfoto: Saipem

Etter at oljearbeideren fikk benprotese, startet konflikten. Nå får han 3,2 millioner i erstatning

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

SVENSKE ANER: Kanskje kan det svenske rallarblodet ha påvirket yrkesvalget til Krister Andersson. Det var harde tider den gangen rallarene regjerte, mens dagens industriarbeidere har arbeidsmiljøloven å støtte seg på.

Sissel M. Rasmussen

Krister (45) har vært industriarbeider i 27 år. Han er usikker på om han holder til pensjonsalder

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

LANG ERFARING: Svein B. Skarsbø har vært med på både kraftutbyggingen i Alta og Mongstadutbyggingen.

Sissel M. Rasmussen

En gang fikk tunnelborer Svein 20 kilo stein i hodet: – Det har vært et hardt liv, men jeg har valgt det sjøl

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten

I JOBB: Ahmad Mubashir har fortsatt 20 prosents stilling som radiograf ved Akershus universitetssykehus.

I JOBB: Ahmad Mubashir har fortsatt 20 prosents stilling som radiograf ved Akershus universitetssykehus.

Sissel M. Rasmussen

Da pakistanerne kom i 1971, fryktet nordmenn for jobbene. Her er Ahmads historie


Flere saker