JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bussjåførenes beste

Fagforbundets krav om å få partsrett i Bussbransjeavtalen stikker kjepper i hjula for bussarbeidernes kamp mot arbeidsgiverne og mot anbud.

vegard.holm@lomedia.no

Fagforbundet fremmet forslag til LO-kongressen om at de også skal ha avtalerett på Bussbransjeavtalen med NHO, i privat sektor. Det fikk ikke Fagforbundet til, men de fikk med seg et flertall på LO-kongressen til å vedta å sette ned et utvalg som skal vurdere saken fram til neste års tariffoppgjør. Transportarbeiderforbundet var mot forslaget.

Det skal altså «bare» settes ned et utvalg. Men konsekvensene kan bli store, også for andre forbunds tariffområder og yrkesgrupper.

Bussarbeiderne i Norge har i all tid, siden de startet med å organisere seg, vært medlemmer i tre forskjellige fagforbund i LO, avhengig av hvem som har eid selskapet de har jobbet i. Siden 1955 har bussjåførene hatt en fjerde mulighet til organisering, utafor LO. Det er ingen gunstig situasjon for noen yrkesgruppe. Og historia helt fram til nå har vist hvor uheldig den har vært for bussarbeiderne i Norge.

Siden 1998 har imidlertid de fire fagforbundene samarbeidet ved tariffoppgjørene, sjøl om det kun er Transportarbeiderforbundet, av LO-forbundene, som har avtaleretten med NHO.

Bussarbeiderne hadde tjent mye på å være samlet i ett fagforbund, uavhengig av om bedriften de jobba i var i privat sektor eller eid av det offentlige. Da kunne de sammen sette målsettinger, og utvikle strategi og taktikk for sitt faglige arbeid. Det beste alternativet for bussjåførene vil være Transportarbeiderforbundet, der de finner andre kolleger innenfor transport og samferdsel.

Fagforbundets ønsker løser ingen problemer ut fra et slikt perspektiv. Dessverre vil det bare føre til at dagens situasjon sementeres. Kampen om medlemmene LO-forbundene i mellom vil bli sterkere og enda mer uforsonlig enn nå.

Hovedbegrunnelsen fra Fagforbundet er at bussmedlemmene deres ikke vil skifte forbund. Det er en navlebeskuende strategi, og ikke en linje for at bussjåførene bedre kan kjempe mot NHO, arbeidsgiverne og anbud. Det trenges et fagforbund som organiserer for kamp. Kravet fra Fagforbundet stikker kjepper i hjula for en slik utvikling.

Annonse
Annonse