JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Milliarder til sikkerhet etter Åsta-ulykken

I januar er det 10 år siden Åsta-ulykken, der 19 personer omkom. Etter togulykken ved Åsta på Rørosbanen er det jobbet kontinuerlig med ny teknologi og opplæring av ansatte. Jernbaneverkets mål er å unngå dødsulykker.



18.12.2009
12:13
16.12.2013 12:13

oystein@lomedia.no

Tirsdag 4. januar 2000 kolliderte to dieseltog ved Åsta sør for Rena i Østerdalen. 19 personer, 13 kvinner og 6 menn, mistet livet, mens 67 kom fra ulykken med livet i behold. I de ti årene som er gått har Jernbaneverket investert flere milliarder kroner i sikkerhetstiltak.

Nå mener sikkerhetsdirektør Monika Løland Eknes det er mulig å oppnå visjonen om null drepte. Årsmeldingen for 2008 forteller at utviklingen går i riktig retning. Ingen reisende har omkommet siden 2003. Etter 2005 har ingen ansatte blitt drept. Det har heller ikke skjedd fatale ulykker på noen av de cirka 3 700 planovergangene disse årene.

Tragedien.

– Alle jernbanefolks mareritt skjedde denne dagen, skrev Ove Dalsheim, daværende forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund, i en kommentar.

Blant de omkomne var tre ansatte.

– Forbundet vil sette inn alle ressurser for å få klarlagt årsakene. Det må ikke bli sittende igjen det inntrykk at det er farlig å kjøre tog. Her ligger utfordringen i tida som kommer, skrev Ove Dalsheim, og spurte om oppsplittingen og bedriftsøkonomisk tenkning fører til at sikkerheten i hele transportsektoren kommer i annen rekke.

Ansatte på Rørosbanen uttrykte bekymring over knappe bevilgninger til NJFs eget blad ”Jernbanemanden”.

– De ansvarlige myndighetene har en helt uakseptabel holdning. På strekningen er mye mellom 30 og 35 år gammelt, sa en av dem som hver dag måtte prioritere hva som skulle gjøres, og hvor mye som måtte utsettes.

Tidlig ute.

I 2007 var GSM-R tatt i bruk på alle strekninger, og Norge var første land i Europa med full utbygging av systemet. GSM-R er et lukket mobilnett utviklet spesielt for jernbanen, og gjør kommunikasjonen mellom togleder og lokomotivfører enklere. I en nødsituasjon kan alle tog i et område varsles samtidig. Togledersentralene er utstyrt med alarmer som varsler dersom noen kjører på rødt lys.

I 2000 ble det benyttet vanlig mobiltelefon, og uklarhet om numrene til lokomotivførerne gjorde at de ikke ble varslet i tide.

Stans.

Hvis det kjøres mot rødt lys, settes nødbremsen på. ATC, automatic train control, er en barriere som settes i verk dersom et tog ikke følger normal nedbremsing inn mot et signal som viser stopp.

Noen tog har så lang bremselengde at de ikke klarer å stanse i tide. Dette jobbes det systematisk for å hindre. Tiltak er innført på 20 stasjoner og er planlagt ytterligere 6 steder. Arbeidet med å bygge slike barrierer fortsetter.

I januar 2000 var Rørosbanen den eneste i landet der signaler og stasjoner var fjernstyrt, uten at ATC var installert. Der kom systemet i 2004.

Nytt uhell.

Likevel skjedde det et uhell ved Koppang stasjon en uke før jul. Et godstog og et passasjertog, begge på vei nordover, kjørte ut av stasjonen samtidig og traff hverandre i det to spor går over i ett. Farten var lav, alle om bord tok hendelsen med fatning og de materielle skadene var små.

– Om godstoget hadde kjørt litt fortere ville det blitt stoppet av det automatiske systemet, sier Arvid Bårdstu i Jernbaneverket, men legger til:

– Det er klart det gikk en støkk i oss når vi fikk melding om kollisjonen.

Systematisk arbeid.

Ved inngangen til 2010 er det planovergangene, ulovlig ferdsel i jernbanesporet og faren for ras og utglidninger ved ekstremvær som er Jernbaneverkets største utfordringer.

– Mange av våre banestrekninger ligger i vanskelig terreng, og vi har mye vær her i landet, sier Monika Løland Eknes.

Selv om det er liten sannsynlighet for sammenstøt mellom tog, representerer dette likevel en risiko for store ulykker. Derfor er også dette et prioritert område for sikkerhetstiltak.

Hendelser skal rapporteres inn og følges opp. I 2009 håndterte systemet nærmere 9 000 innmeldte saker.

1 100 færre overganger.

Langs jernbanenettet er det nå cirka 3 700 registrerte planoverganger, 1 100 færre enn for 10 år siden. I alt er 3 360 av overgangene private. Svært mange av disse er ikke i bruk, men kun registrert som en gammel rettighet knyttet til eiendommer langs sporet. Det reelle tallet på planoverganger som benyttes er om lag 2 000.

Kartlegging.

Jernbaneverket driver systematisk kartlegging av alle strekninger med tanke på rasfare. Sentralt er også samarbeidet med Meteorologisk institutt om værvarsling og utbygging av værstasjoner langs jernbanenettet.

I 2009 er 18 stasjoner utbedret slik at plattformene ikke lenger er for korte i forhold til lengden på togene. Dette arbeidet fortsetter.

I de ti årene som er gått siden ulykken på Åsta er det også blitt lagt stor vekt på opplæring, systematisk sikkerhetsarbeid og kulturbygging både i Jernbaneverket og hos togselskapene.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
18.12.2009
12:13
16.12.2013 12:13



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Tyra Lillegård mener det er helt rett av Arbeidsmandsforbundet å si opp plassene til 65 lærlinger under streiken, så disse kan tas ut i streik hvis ikke bedriften endrer sin praksis.

Tyra Lillegård mener det er helt rett av Arbeidsmandsforbundet å si opp plassene til 65 lærlinger under streiken, så disse kan tas ut i streik hvis ikke bedriften endrer sin praksis.

Martin Guttormsen Slørdal

Tillitsvalgt Tyra: – Lærlinger ble brukt til å sette opp nye møbler, kaste søppel og flytte ting på kontoret

– Det arbeidsmarkedet vi har i dag gjør det ikke lett for noen å finne jobb, men det er enda vanskeligere for dem som har helseutfordringer, sier Nav-forsker.

– Det arbeidsmarkedet vi har i dag gjør det ikke lett for noen å finne jobb, men det er enda vanskeligere for dem som har helseutfordringer, sier Nav-forsker.

Tormod Ytrehus

AAP-forlengelse løper ut: – Mange vil havne på sosialhjelp eller ingenting, sier Nav-forsker

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

I siste episode av serien «Sånn er Norge» refererer Harald Eia til sitt eget liv for å forklare hvorfor fagorganisering er viktig.

skjermdump, NRK TV - Sånn er Norge

Rørt Harald Eia i beste sendetid: Ber folk fagorganisere seg

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Høyres nestleder Tina Bru gikk hardt ut mot Arbeiderpartiets kritikk av regjeringen i VG. Hun mente det var løgn at regjeringen har gjort det dyrere å være syk. Faktasjekken til faktisk.no viser at det er Tina Bru som tar feil.  Her er Jan Tore Sanner, Erna Solberg og Tina Bru på Høyres landsmøte 2020.

Høyres nestleder Tina Bru gikk hardt ut mot Arbeiderpartiets kritikk av regjeringen i VG. Hun mente det var løgn at regjeringen har gjort det dyrere å være syk. Faktasjekken til faktisk.no viser at det er Tina Bru som tar feil. Her er Jan Tore Sanner, Erna Solberg og Tina Bru på Høyres landsmøte 2020.

Vidar Ruud/NTB

Faktisk.no: Regjeringen gjør det dyrere å være syk

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

AAP-REGELVERKET: Er du ikke tilbake i jobb eller ferdig utredet etter tre år, faller du helt ut av systemet og må gå på sosialen.

Colourbox.com

Karensperioden fra AAP skaper fortvilelse. Frp sikrer regjeringen flertallet for å beholde den

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

SV-leder Audun Lysbakken etterlyser nye dagpengetiltak. Regjeringen glemmer krisetiltakene for arbeidsfolk, mener han.

Jan-Erik Østlie

Fra nyttår får permitterte og arbeidsledige flere tusen kroner mindre å leve av i måneden: – En hån

KLAR TIL Å LEVERE: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er klar på at dersom Statens vegvesen får de samme rammene som Nye Veier vil etaten kunne gi enda mer veg tilbake.

KLAR TIL Å LEVERE: Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland er klar på at dersom Statens vegvesen får de samme rammene som Nye Veier vil etaten kunne gi enda mer veg tilbake.

Nye Veier AS

Vegvesenet-direktør: – Får vi samme vilkårene som Nye Veier kan vi gi enda mer veg tilbake


Flere saker