JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vedlikehold vil kreve mange år

– Det er politikerne som har skylda for at kjøreledninger faller ned og togene står. Det er både lederen og forbundsstyremedlem i Jernbaneforbundet samstemte om.



14.01.2010
14:38
16.12.2013 12:20

Leder Kjell Atle Brunborg i Jernbaneforbundet og forbundsstyremedlem Tor Egil Pålerud er like fortvilet som frosne passasjerer på Kambo eller andre stasjoner over situasjonen. Istedenfor å skyte konduktørene og skjelle ut øvrige ansatte i NSB og Jernbaneverket, bør skytset rettes mot politikerne, mener de.

– Hovedansvaret ligger hos politikerne. Bevilgninger som monner til vedlikehold kom med nåværende regjering, men det er umulig å innhente etterslepet over natta, fastslår Kjell Atle Brunborg og tilføyer i samme åndedrag:

Fingra av fatet, Sigbjørn!

– Finansminister Sigbjørn Johansen varslet kutt i alle budsjetter. Han kan bare våge å redusere midlene til vedlikehold og endre forutsetningene i Norsk Transportplan.

– Passasjerene vil merke resultatene hvis Stortinget følger opp Nasjonal Transportplan. Uten bevilgningene over de siste statsbudsjettene, hadde forholdene vært langt vanskeligere. Ingen skal forvente at vi skal ta igjen forsømt vedlikehold gjennom 20-30 år i løpet av noen uker, sier forbundsstyremedlem Tor Egil Pålerud.

Gamle anlegg

Tor Egil Pålerud tilhører banegutta, altså dem som blant annet må rykke ut når kjøreledningen faller ned, noe som har skjedd ofte i i de siste ukene.

– Hvorfor det, egentlig?

– Hovedårsaken er de siste ukenes ekstreme kulde kombinert med gamle anlegg og manglende vedlikehold også av togene, som pantografen, den som forbinder lokomotivet med kjøreledningen. Vi har et kjempeetterslep i vedlikehold, som vi ikke makter å ta igjen i løpet av dager eller uker. Dette vil ta tid, det er snakk om år selv om midlene til vedlikehold nå er på plass, svarer Tor Egil Pålerud.

Halvparten har sluttet

– Hva med de menneskelige ressursene?

– Etter at NSB ble splittet i to virksomheter i 1996 har halvparten av de ansatte innenfor bane, elektro og signal sluttet. Antall øvrig ansatte er redusert, det ser vi blant annet på alle ubemannede stasjonene. Samtidig kan vi ikke ensidig skylde på manglende vedlikehold. Verken Jernbaneverket eller NSB kan fritas for manglende beredskap, fastslår Tor Egil Pålerud.

Økt beredskap

– Vi har hatt møter med konsernledelsen i både Jernbaneverket og NSB for å finne løsninger på de aktuelle problemer, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.

– Selv om det er bevilget mye penger, må det iverksettes tiltak mens vedlikeholdet finner sted. Jernbaneforbundet krever bedre beredskap ved kuldeperioder. Den kuldeperioden vi nå har vært gjennom, viser at den ikke har vært god nok. Også NSBs verksteder må settes i stand til å rette alle feil på lokomotiver og vogner fortløpende, og jernbanen må ha fokus både på elektro og skinnegang før kuldeperioder settes inn. Vårt inntrykk er at mange feil kunne ha vært unngått dersom beredskapen hadde vært bedre, fastslår Kjell Atle Brunborg.

– Mer penger og vedlikeholdsarbeid gjennom år tiner ikke akkurat ventende passasjerer på stengte stasjon?

– Også vi ansatte beklager vanskelighetene for passasjerene. NSB kom riktignok sent i gang med å sette inn busser, men også her er beredskapen økt. Nå er bussene på stasjonen i forkant.

Blir skjelt ut

– Hvordan har all stans i togtrafikken påvirket arbeidsmiljøet?

– En del konduktører har følt situasjonen vanskelig. Både konduktører og salgspersonalet blir skjelt ut av frustrerte passasjerer. I noen tilfeller har det vært nødvendig å be Securitas om assistanse.

– Slår dette ut på fraværsstatistikken?

– Ansatte stiller på jobb selv om mange nok kvier seg når de hører om kjøreledninger som har falt ned og tog som ikke kommer. Ifølge fersk rapport fra NSB har sjukefraværet ikke økt de siste ukene til tross for alle vanskelighetene. Ansatte i vår etat er utrolig lojale, sier Kjell Atle Brunborg.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.01.2010
14:38
16.12.2013 12:20



Mest lest

Håvard Sæbø

Slik vil Støre-regjeringa endre Nav

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

ULØNNET: For at Rebekka Kronstad Henriksen skal kunne amme datteren Sarah, må hun ta ulønnet permisjon fra jobben. Det går ut over økonomi og rettigheter.

Cathrine Kahrs

Rebekka (33) må ta ulønnet permisjon for å kunne amme datteren

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

MINDRE Å RUTTE MED: De høye strømprisene etter sommeren er hovedårsaken til at prisveksten har skutt i været og øker mer enn lønnsveksten i 2021.

Emmie Olivia Kristiansen

Folk flest får dårligere råd: Prisene øker mer enn lønna

Debatt

Per Flakstad

«Vi trenger en bred debatt om pengebruken i Rødt», skriver Rødt-medlem Erik

Colourbox

Disse får minimum 10.000 kroner i lønnsøkning

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

FORUS: 68 ansatte vil miste jobben på skjærelinjene til Nortura i Stavanger.

Erlend Angelo

Nortura sier opp 147 ansatte: – Siste ord er ikke sagt

Jan-Erik Østlie

Henrik Asheim er redd LO skal få for stor makt

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Regjeringen Støre møter kongen og kronprinsen i sitt første statsråd på Slottet torsdag.

Håkon Mosvold Larsen / NTB

Den nye regjeringen er klar – Støre presenterer et ungt og kvinnesterkt lag

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

PÅ VEI MOT FAGBREV: Det blir mange biler å shine fram mot fagbrev i 2023 for Robin Sharma. Den 1. august startet han som lærling i bilpleiefaget.

Tormod Ytrehus

Robin (17) er Norges første bilpleie-lærling

Sissel M. Rasmussen

SAS-ansatte leverte inn uniformene i protest: Nå har de Stortinget i ryggen

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Torbjørn Røe Isaksen fikk boka Streik av den påtroppende arbeidsministeren Hadia Tajik da hun overtok ledelsen av Arbeids- og integreringsdepartementet.

Brian Cliff Olguin

Hadia Tajik er åpen for innleieforbud i Oslo-området

Jan-Erik Østlie

Dette er fagbevegelsens største seirer i regjeringas plattform

Helge Rønning Birkelund

Hadia Tajiks første offisielle oppdrag som arbeidsminister: – Naturlig å starte hos LO

Tormod Ytrehus

SAS-ansatte leverer inn uniformen i protest: – Ledelsen har gått til krig mot sine ansatte

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

STYRKE Nav: Støre-regjeringa har skrevet en lang liste over hva de vil endre i Nav. Det er uklart når Nav-direktør Hans Christian Holte får en konkret bestilling fra den nye politiske ledelsen å jobbe med for å sette endringer ut i livet.

Werner Juvik

Nav-sjefen: Regjeringa har «store og gode ambisjoner» for Nav

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

IKKE REPRESENTERT: Leder for Fellesforbundet i Nord-Rogaland, Steffen Høiland (til venstre) mener det er påfallende at det største forbundet i privat sektor, Fellesforbundet, ikke har noen i regjeringsapparatet. Han får støtte fra forbundskollegaene Svein Erik Veie og Tommy Rannov Nystad.

Erlend Angelo

Tillitsvalgte kritiserer Støre: – Henter inn for mange karrierepolitikere

FULL STØTTE: Både Rødt, ved nestleder Silje Kjosbakken, og SV, ved nestleder Kirsti Bergstø, vil innføre krav om norske vilkår i norske farvann og på sokkelen.

FULL STØTTE: Både Rødt, ved nestleder Silje Kjosbakken, og SV, ved nestleder Kirsti Bergstø, vil innføre krav om norske vilkår i norske farvann og på sokkelen.

Roy Solstad/Werner Juvik

SV og Rødt sikrer stortingsflertall om norsk lønn for sjøfolk

Eirik Dahl Viggen

Ila-ansatte gikk flere tusen i minus da arbeidsplassen ble midlertidig flyttet: Dette ble løsninga

Jan Cristian Vestre fotografert på tomta til Vestre AS sin nye fabrikk på Magnor. Nå blir han politiker igjen.

Jan Cristian Vestre fotografert på tomta til Vestre AS sin nye fabrikk på Magnor. Nå blir han politiker igjen.

Helge Rønning Birkelund

Støre henter industrilederen som fagbevegelsen elsker

Jan Christian Vestre blir næringsminister.

Jan Christian Vestre blir næringsminister.

Leif Martin Kirknes

To av de nye statsrådene overlevde Utøya: – En seier for demokratiet, mener Støre


Flere saker