JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EU: 12 500 jernbanestillinger utradert i 2009

I 2009 forsvant 12 500 jernbanestillinger i 11 land. For hver tiende jobb som forsvinner etableres kun én ny. – Nok er nok, mener Den europeiske transportarbeiderføderasjonen.



27.01.2010
10:02
16.12.2013 12:27

oystein@lomedia.no

Mens klimaforhandlerne satt i København, demonstrerte cirka 1000 jernbaneansatte i Brussel mot oppsplitting, privatisering og nedbemanning.

Blant dem var tre fra Konduktørenes landsråd (KL).

EU-kommisjonen er opptatt av full konkurranse innen persontransport, etter at det alt er åpnet innenfor gods.

– Vi må forberede oss på dette. Det skal bare et regjeringsskifte til, så driver en rekke selskaper med persontrafikk også på norske skinner. Hvordan takler vi det? spør Audun Sør-Reime, leder i KL.

Omveltning

Nå er tillitsvalgte i landsrådene lønnet av bedriften, men hva skjer hvis ansatte blir spredt på flere arbeidsgivere, som i Sverige? Der konkurrerer SJ og Veolia om passasjerene mellom Stockholm og Gøteborg.

Med pris, reisetid og komfort lokker de til seg forskjellige målgrupper.

– Sverige er for tiden Europas største jernbanelaboratorium. Fra årsskiftet har regjeringen åpnet hele nettet for konkurranse på persontrafikken, sier Sør-Reime.

Sist høst ansatte SJ konduktører ved at søkerne måtte gjennom en tre minutters opptreden, såkalt audition.

– De som er aktuelle må selv betale for uniformen, og stille opp når arbeidsgiver ringer, forteller landsrådslederen.

Fagforeningen i SJ reagerte skarpt på metoden, og forlanger å få vite hva som har foregått.

Kollektivavtaler

– Å få et nytt anbud i persontrafikken var skrekken før valget. I Sverige er forhandlingsretten lagt lokalt. Der finnes ikke lenger noe fellesskap. Det samme ser vi i Storbritannia. Konkurrentene har hvert sitt lønnsregime. Her kan Norsk Jernbaneforbund få store utfordringer framover, mener landsrådslederen.

Selv om Norge har en sterk arbeidsmiljølov, er den ingen absolutt garanti for ansattes situasjon.

– Hvis Bergensbanen legges ut på anbud og NSB taper, så er det virksomhetsoverdragelse. Men hvis for eksempel Veolia begynner å kjøre i konkurranse med NSB, hva da? spør Sør-Reime.

Kutter

I 2009 og de nærmeste årene forsvinner rundt 55 000 jernbanejobber i 13 EU-land. Det forteller rapporter fra de nasjonale forbundene til Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF).

I 15 EU-land falt antall ansatte fra 1,3 millioner jernbaneansatte i 1990 til 530 000 i 2006. Tall fra de nye medlemslandene viser en tilsvarende utvikling.

For dem som blir igjen forverres arbeidssituasjonen. Lengre dager, mer stress, krav om økt tilgjengelighet og større usikkerhet er noen av konsekvensene.

Blant de som skal nedbemanne, er tyske Deutsche Bahn. Konsernet skal kvitte seg med 14 000 ansatte over de neste fem årene, skriver avisen Tagesspiegel, og siterer et medlem av Deutsche Bahn-styret.

Vedkommende sier de økonomiske nedgangstidene er årsaken til oppsigelsene.

240 000 personer jobber nå i Deutsche Bahn, 180 000 av dem i Tyskland.

Kaldt

Internasjonal passasjertrafikk er åpnet for konkurranse. EU-kommisjonen ønsker det samme på innenlandstrafikken, men har vedtatt unntak, blant annet for strekninger der det offentlige kjøper tjenester.

I Brussel gikk Sør-Reime, fungerende nestleder Asmund Rindal og kasserer Rolf Ellingsen sammen med 1000 europeiske kolleger fra 11 land i et forrykende vintervær.

Snø og kulde stoppet både togforbindelsen under Den engelske kanal og flytrafikken.

– Vi er opptatt av hva som skjer i EU, og må støtte opp om slike arrangementer. Til våren kommer flere markeringer, men disse legges til hvert enkelt land. Det er viktig å følge opp, sier Audun Sør-Reime.

Snu trenden

Hva som konkret vil skje utover i 2010 er ikke avgjort ennå, men ETF stiller en rekke krav. Av EU forlanger de blant annet stans i liberaliseringen.

– Oppsplittingen er mislykket. Den baserer seg på en dogmatisk politikk, der troen på at konkurranse vil føre til forbedringer styrer, skriver ETF om bakgrunnen for aksjonsdagen i desember.

Føderasjonen vil også ha en skjerpet lovgivning for å regulere arbeids- og hviletider, og sertifisering av ombordpersonell for å øke sikkerheten.

Det enkelte lands regjering må beholde en offentlig eid jernbane, investere i vedlikehold og utvikling av infrastrukturen, samt sørge for en streng sosial lovgivning.

– Ikke vær flinkeste gutt i klassen, er oppfordringen fra ETF til de nasjonale politikerne.

Av arbeidsgiverne forlanger de gode lønnsforhold, balanse mellom arbeid og hvile, og at selskapene avsetter midler til opplæring.

– Europeiske jernbaneansatte finner seg ikke i å bli ofre for denne politikken lenger, sier visegeneralsekretær Sabine Trier.

Samme dag som demonstrasjonen ble arrangert, fikk representanter fra ETF et møte med transportansvarlig i EUs formannskap som andre halvår 2009 lå hos den svenske regjeringen.

Norge følger opp EØS-forpliktelsene. Har på enkelte områder gått lenger, blant annet ved å åpne for konkurranse på innenlandsk godstransport.

Jernbanepakke III, som EU-kommisjonen la fram i 2004, kan føre til anbudskonkurranser om persontransport.

Det enkelte land kan begrense tilgangen til nettet på en strekning som inngår i offentlig kjøp av persontransporttjenester. En slik begrensning kan kun gjøres når det er "strengt nødvendig".

Fra 2010 skal all internasjonal passasjertransport være konkurranseutsatt.

I pakken la kommisjonen også frem forslag til direktiv om sertifisering av lokomotivførere og ombordpersonale. Skal fjerne tekniske hindringer for grenseoverskridende trafikk.

Siste forslag er en forordning om passasjerers rettigheter ved internasjonal jernbanetransport. Krav til: Informasjon før, under og etter reisen, erstatningsansvar ved ulykker, forsinkelser og innstilte tog, assistanse for funksjonshemmede, samarbeid mellom jernbaneforetak samt etablering av et uavhengig klageorgan.

27.01.2010
10:02
16.12.2013 12:27



Mest lest

SYK: Da Jan Inge Oen jobbet nattskift offshore, gruet han seg alltid til å komme hjem igjen: – For du var så dårlig at det eneste du tenkte på var hvordan du skulle få snudd døgnet tilbake på en grei måte.

SYK: Da Jan Inge Oen jobbet nattskift offshore, gruet han seg alltid til å komme hjem igjen: – For du var så dårlig at det eneste du tenkte på var hvordan du skulle få snudd døgnet tilbake på en grei måte.

Petter Pettersen

Jan Inge ble syk av å jobbe natt: – Du føler deg helt elendig

Pensjonssystemet belønner de friske som kan jobbe til de er langt oppe i 60-åra. Men ikke alle kan det, sier Anne Skevik Grødem, sosiolog og forsker ved Institutt for samfunnsforskning.

Pensjonssystemet belønner de friske som kan jobbe til de er langt oppe i 60-åra. Men ikke alle kan det, sier Anne Skevik Grødem, sosiolog og forsker ved Institutt for samfunnsforskning.

Colourbox/privat

Folk som holder seg friske belønnes: – En svakhet, mener pensjonsforsker

Kommentar

Norwegian er blant flyselskapene som har måttet innstille avganger som følge av streiken blant flyteknikerne.

Norwegian er blant flyselskapene som har måttet innstille avganger som følge av streiken blant flyteknikerne.

Atle Straume

«Flyteknikerne har mistet bakkekontakten»

Alle ansatte ved sykehusene får et lønnstillegg på 12.000 kroner.

Alle ansatte ved sykehusene får et lønnstillegg på 12.000 kroner.

Frøydis Falch Urbye

Ny lønn til sykehusansatte. Se hvor mye de fikk

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.

Ole Martin Wold

Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg

Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.

Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.

Håvard Sæbø

Ingen streik: Dette er den nye lønna til offshoreansatte i oljeservice

– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.

– At folk har stått i kampen, er grunnen til at vi har fått det såpass enkelt, mener Silje Klemetvold. Hun og Silje Heide har vært gift siden 2013.

Håvard Sæbø

Silje og Silje vil skjerme barna: – De trenger ikke vite at ikke alle aksepterer vår familie

Jan-Erik Østlie

SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder

Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.

Streikevarsel, mangel på tilsette og bygging av nytt bagasjeanlegg på Oslo Lufthamn. Det er fleire grunnar til at reisande kan oppleve forseinkingar på norske flyplassar i sommar.

Tormod Ytrehus

I sommar kan det bli meir flykaos. Her er noko av grunnen

Stortinget har fått varsel om at det skylder arbeidsgiveravgift, mens enkeltrepresentanter får varsel om skattesmell.

Stortinget har fått varsel om at det skylder arbeidsgiveravgift, mens enkeltrepresentanter får varsel om skattesmell.

Ole Palmstrøm

28 stortingspolitikere får skattesmell – partiene vil ikke si noe om hvem de er

NHO-sjef Ole Erik Almlid

NHO-sjef Ole Erik Almlid

Jan-Erik Østlie

Flyteknikerne blir stengt ute fra jobb. NHO varsler lockout i streiken

Jan-Erik Østlie

LO frykter flere ledige etter rentehopp: – Jeg er bekymret

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?

Anna Granqvist

Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?

Kommentar

Varselklokkene bør ringe hos Sp-strategene, skriver Kjell Werner.

Varselklokkene bør ringe hos Sp-strategene, skriver Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Mange velgere ser nå en annen Vedum enn de så i fjor»

Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.

Voss-anlegget blir nedlagt i løpet av 2022, har Tines konsernstyre besluttet.

Erlend Angelo

Tine legger ned sitt meieri på Voss: – En trist dag

Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.

Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.

Helge Rønning Birkelund

Regjeringen gir inntil 60 milliarder til grønn industri

ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Håvard Sæbø

Per var åpen homofil på arbeidsplassen: – Du måtte regne med kraftig trakassering

Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.

Lockout er definert i arbeidstvistloven av 2012.

Sissel M. Rasmussen

Her er en kort forklaring på hva lockout er

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.

Tormod Ytrehus

Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én

Debatt

Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.

Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.

Hanna Skotheim

«Debatten om fattigdom er viktig. Så viktig at den må være faktabasert», skriver Nav-veileder


Flere saker