JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EU: 12 500 jernbanestillinger utradert i 2009

I 2009 forsvant 12 500 jernbanestillinger i 11 land. For hver tiende jobb som forsvinner etableres kun én ny. – Nok er nok, mener Den europeiske transportarbeiderføderasjonen.



27.01.2010
10:02
16.12.2013 12:27

oystein@lomedia.no

Mens klimaforhandlerne satt i København, demonstrerte cirka 1000 jernbaneansatte i Brussel mot oppsplitting, privatisering og nedbemanning.

Blant dem var tre fra Konduktørenes landsråd (KL).

EU-kommisjonen er opptatt av full konkurranse innen persontransport, etter at det alt er åpnet innenfor gods.

– Vi må forberede oss på dette. Det skal bare et regjeringsskifte til, så driver en rekke selskaper med persontrafikk også på norske skinner. Hvordan takler vi det? spør Audun Sør-Reime, leder i KL.

Omveltning

Nå er tillitsvalgte i landsrådene lønnet av bedriften, men hva skjer hvis ansatte blir spredt på flere arbeidsgivere, som i Sverige? Der konkurrerer SJ og Veolia om passasjerene mellom Stockholm og Gøteborg.

Med pris, reisetid og komfort lokker de til seg forskjellige målgrupper.

– Sverige er for tiden Europas største jernbanelaboratorium. Fra årsskiftet har regjeringen åpnet hele nettet for konkurranse på persontrafikken, sier Sør-Reime.

Sist høst ansatte SJ konduktører ved at søkerne måtte gjennom en tre minutters opptreden, såkalt audition.

– De som er aktuelle må selv betale for uniformen, og stille opp når arbeidsgiver ringer, forteller landsrådslederen.

Fagforeningen i SJ reagerte skarpt på metoden, og forlanger å få vite hva som har foregått.

Kollektivavtaler

– Å få et nytt anbud i persontrafikken var skrekken før valget. I Sverige er forhandlingsretten lagt lokalt. Der finnes ikke lenger noe fellesskap. Det samme ser vi i Storbritannia. Konkurrentene har hvert sitt lønnsregime. Her kan Norsk Jernbaneforbund få store utfordringer framover, mener landsrådslederen.

Selv om Norge har en sterk arbeidsmiljølov, er den ingen absolutt garanti for ansattes situasjon.

– Hvis Bergensbanen legges ut på anbud og NSB taper, så er det virksomhetsoverdragelse. Men hvis for eksempel Veolia begynner å kjøre i konkurranse med NSB, hva da? spør Sør-Reime.

Kutter

I 2009 og de nærmeste årene forsvinner rundt 55 000 jernbanejobber i 13 EU-land. Det forteller rapporter fra de nasjonale forbundene til Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF).

I 15 EU-land falt antall ansatte fra 1,3 millioner jernbaneansatte i 1990 til 530 000 i 2006. Tall fra de nye medlemslandene viser en tilsvarende utvikling.

For dem som blir igjen forverres arbeidssituasjonen. Lengre dager, mer stress, krav om økt tilgjengelighet og større usikkerhet er noen av konsekvensene.

Blant de som skal nedbemanne, er tyske Deutsche Bahn. Konsernet skal kvitte seg med 14 000 ansatte over de neste fem årene, skriver avisen Tagesspiegel, og siterer et medlem av Deutsche Bahn-styret.

Vedkommende sier de økonomiske nedgangstidene er årsaken til oppsigelsene.

240 000 personer jobber nå i Deutsche Bahn, 180 000 av dem i Tyskland.

Kaldt

Internasjonal passasjertrafikk er åpnet for konkurranse. EU-kommisjonen ønsker det samme på innenlandstrafikken, men har vedtatt unntak, blant annet for strekninger der det offentlige kjøper tjenester.

I Brussel gikk Sør-Reime, fungerende nestleder Asmund Rindal og kasserer Rolf Ellingsen sammen med 1000 europeiske kolleger fra 11 land i et forrykende vintervær.

Snø og kulde stoppet både togforbindelsen under Den engelske kanal og flytrafikken.

– Vi er opptatt av hva som skjer i EU, og må støtte opp om slike arrangementer. Til våren kommer flere markeringer, men disse legges til hvert enkelt land. Det er viktig å følge opp, sier Audun Sør-Reime.

Snu trenden

Hva som konkret vil skje utover i 2010 er ikke avgjort ennå, men ETF stiller en rekke krav. Av EU forlanger de blant annet stans i liberaliseringen.

– Oppsplittingen er mislykket. Den baserer seg på en dogmatisk politikk, der troen på at konkurranse vil føre til forbedringer styrer, skriver ETF om bakgrunnen for aksjonsdagen i desember.

Føderasjonen vil også ha en skjerpet lovgivning for å regulere arbeids- og hviletider, og sertifisering av ombordpersonell for å øke sikkerheten.

Det enkelte lands regjering må beholde en offentlig eid jernbane, investere i vedlikehold og utvikling av infrastrukturen, samt sørge for en streng sosial lovgivning.

– Ikke vær flinkeste gutt i klassen, er oppfordringen fra ETF til de nasjonale politikerne.

Av arbeidsgiverne forlanger de gode lønnsforhold, balanse mellom arbeid og hvile, og at selskapene avsetter midler til opplæring.

– Europeiske jernbaneansatte finner seg ikke i å bli ofre for denne politikken lenger, sier visegeneralsekretær Sabine Trier.

Samme dag som demonstrasjonen ble arrangert, fikk representanter fra ETF et møte med transportansvarlig i EUs formannskap som andre halvår 2009 lå hos den svenske regjeringen.

Norge følger opp EØS-forpliktelsene. Har på enkelte områder gått lenger, blant annet ved å åpne for konkurranse på innenlandsk godstransport.

Jernbanepakke III, som EU-kommisjonen la fram i 2004, kan føre til anbudskonkurranser om persontransport.

Det enkelte land kan begrense tilgangen til nettet på en strekning som inngår i offentlig kjøp av persontransporttjenester. En slik begrensning kan kun gjøres når det er "strengt nødvendig".

Fra 2010 skal all internasjonal passasjertransport være konkurranseutsatt.

I pakken la kommisjonen også frem forslag til direktiv om sertifisering av lokomotivførere og ombordpersonale. Skal fjerne tekniske hindringer for grenseoverskridende trafikk.

Siste forslag er en forordning om passasjerers rettigheter ved internasjonal jernbanetransport. Krav til: Informasjon før, under og etter reisen, erstatningsansvar ved ulykker, forsinkelser og innstilte tog, assistanse for funksjonshemmede, samarbeid mellom jernbaneforetak samt etablering av et uavhengig klageorgan.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.01.2010
10:02
16.12.2013 12:27



Mest lest

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Sp og statsministerkandidat Trygve Slagsvold Vedum fosser fram på ny måling etter to målinger på rad med tilbakegang.

Jan-Erik Østlie

Sp slår tilbake på ny måling. Nå merker partiet Vedum-effekten igjen

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

Brian Cliff Olguin

Butikkansatt Linda (53) mistet jobben under pandemien. Nå er hun lei og vurderer å bytte bransje

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Stein Inge Stølen

IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

Morten Hansen

Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

Tri Nguyen Dinh

«Glemt» paragraf kan hjelpe renholderen Grethe og andre arbeidsfolk

MISTER INNFLYTELSE: – Når en så stor del av lønnsmidlene fordeles på et nivå uten streikerett, gir det mer makt til arbeidsgiver, sier Elisabeth Steen.

MISTER INNFLYTELSE: – Når en så stor del av lønnsmidlene fordeles på et nivå uten streikerett, gir det mer makt til arbeidsgiver, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

NTL Nav: – Lokale forhandlinger i staten er i mange tilfeller rene trynetillegg

Ble permitterte da koronaen traff:

Ole Palmstrøm/Teknisk museum/Katharina Dale Haakonsen

For én er «ha-det-gøy-kontoen» helt tom. En annen har funnet drømmejobben

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

Jan-Erik Østlie

Rødt og SV fikk ikke flertall for tannhelsereform: – De andre har det i kjeften, sier Bjørnar Moxnes

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

David Engmo

De to arbeidskameratene vil bli vernepleiere, men kan ikke med dagens utdanningsløp

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Jan-Erik Østlie

Du kan tape opptil 70.000 kroner årlig i pensjon når regjeringen endrer særaldersgrensa, ifølge Fagforbundet

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

ØVELSE: Her fra en samøvelse mellom politi og fengselsbetjenter i Trondheim fengsel i 2017: Politifolkene kledd i rosa vester spiller oppviglere og gyver løs på fengsels- og politibetjenter med kraftige spark. De skriker og kaster tennisballer mot veggen av skjold som kommer mot dem. Betjentene bak skjoldene er bevæpnet med øvelseskøller. Kommer oppviglerne nærme nok, slår de til. Ingen kom til skade.

Ole Palmstrøm

Lovfester forskjellsbehandling ved yrkesskade: – Skammelig, sier NFF-leder Asle Aase

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

KUNDENE VURDERER: Var den ansatte smilende, imøtekommende eller kunnskapsrik? Det kan kundene krysse av for etter et besøk hos Jysk.

Jysk

Jysk oppfordrer kundene til å evaluere enkeltansatte: – Alt står og faller på kundens dagsform, sier HKs nestleder

Bakgrunn: Ole Palmstrøm

Unge har fått dårligere oppfølging etter at Nav-reformen ble innført, konkluderer forskere

KRITISK TIL LOVENDRING: Gustav Landsverk har jobbet som kokk på sjøen siden han var 16 år. Som ansatt i Kystverket har han rett og plikt til å gå av med pensjon når han er 60 år, etter dagens regelverk.

KRITISK TIL LOVENDRING: Gustav Landsverk har jobbet som kokk på sjøen siden han var 16 år. Som ansatt i Kystverket har han rett og plikt til å gå av med pensjon når han er 60 år, etter dagens regelverk.

Tri Nguyen Dinh

Skipskokken er opprørt etter at Stortinget stemte for endring av særalder-reglene: – Kan bli starten på slutten

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

Sissel M. Rasmussen

At Norge er et samfunn med små forskjeller, er langt på vei en myte, hevder professorer

Debatt

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Med dagens regjering og deres statsfobi hadde vi nok vært oljerikdommen foruten», skriver Mímir Kristjánsson

Ole Palmstrøm/Colorbox.com

Noen elsker det, andre hater det. Seks ansatte viser fram sin nye arbeidsplass

Renholdernes dag

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Ole Palmstrøm

«Vi er like mye verdt som andre arbeidere i andre bransjer», skriver Naemy Trandum Aasen

PRINSIPPER: Tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik i Riksrevisjonen mener det er viktig at det finnes noen prinsipper for når hjemmekontor er ønskelig, slik at det ikke kun blir opp til virksomheten og den enkelte leder.

PRINSIPPER: Tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik i Riksrevisjonen mener det er viktig at det finnes noen prinsipper for når hjemmekontor er ønskelig, slik at det ikke kun blir opp til virksomheten og den enkelte leder.

Ole Palmstrøm

Regjeringens hjemmekontor-forskrift er for svak, mener NTL: – Ansatte må ikke bli presset til å jobbe hjemmefra

Nav beklager at de rådet en sosialhjelpssøker til å låne grill da han ikke klarte å betale strømregningen. (Illustrasjonsfoto)

Nav beklager at de rådet en sosialhjelpssøker til å låne grill da han ikke klarte å betale strømregningen. (Illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

Nav beklager etter å ha bedt sosialhjelpssøker om å låne grill


Flere saker