JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EU: 12 500 jernbanestillinger utradert i 2009

I 2009 forsvant 12 500 jernbanestillinger i 11 land. For hver tiende jobb som forsvinner etableres kun én ny. – Nok er nok, mener Den europeiske transportarbeiderføderasjonen.



27.01.2010
10:02
16.12.2013 12:27

oystein@lomedia.no

Mens klimaforhandlerne satt i København, demonstrerte cirka 1000 jernbaneansatte i Brussel mot oppsplitting, privatisering og nedbemanning.

Blant dem var tre fra Konduktørenes landsråd (KL).

EU-kommisjonen er opptatt av full konkurranse innen persontransport, etter at det alt er åpnet innenfor gods.

– Vi må forberede oss på dette. Det skal bare et regjeringsskifte til, så driver en rekke selskaper med persontrafikk også på norske skinner. Hvordan takler vi det? spør Audun Sør-Reime, leder i KL.

Omveltning

Nå er tillitsvalgte i landsrådene lønnet av bedriften, men hva skjer hvis ansatte blir spredt på flere arbeidsgivere, som i Sverige? Der konkurrerer SJ og Veolia om passasjerene mellom Stockholm og Gøteborg.

Med pris, reisetid og komfort lokker de til seg forskjellige målgrupper.

– Sverige er for tiden Europas største jernbanelaboratorium. Fra årsskiftet har regjeringen åpnet hele nettet for konkurranse på persontrafikken, sier Sør-Reime.

Sist høst ansatte SJ konduktører ved at søkerne måtte gjennom en tre minutters opptreden, såkalt audition.

– De som er aktuelle må selv betale for uniformen, og stille opp når arbeidsgiver ringer, forteller landsrådslederen.

Fagforeningen i SJ reagerte skarpt på metoden, og forlanger å få vite hva som har foregått.

Kollektivavtaler

– Å få et nytt anbud i persontrafikken var skrekken før valget. I Sverige er forhandlingsretten lagt lokalt. Der finnes ikke lenger noe fellesskap. Det samme ser vi i Storbritannia. Konkurrentene har hvert sitt lønnsregime. Her kan Norsk Jernbaneforbund få store utfordringer framover, mener landsrådslederen.

Selv om Norge har en sterk arbeidsmiljølov, er den ingen absolutt garanti for ansattes situasjon.

– Hvis Bergensbanen legges ut på anbud og NSB taper, så er det virksomhetsoverdragelse. Men hvis for eksempel Veolia begynner å kjøre i konkurranse med NSB, hva da? spør Sør-Reime.

Kutter

I 2009 og de nærmeste årene forsvinner rundt 55 000 jernbanejobber i 13 EU-land. Det forteller rapporter fra de nasjonale forbundene til Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF).

I 15 EU-land falt antall ansatte fra 1,3 millioner jernbaneansatte i 1990 til 530 000 i 2006. Tall fra de nye medlemslandene viser en tilsvarende utvikling.

For dem som blir igjen forverres arbeidssituasjonen. Lengre dager, mer stress, krav om økt tilgjengelighet og større usikkerhet er noen av konsekvensene.

Blant de som skal nedbemanne, er tyske Deutsche Bahn. Konsernet skal kvitte seg med 14 000 ansatte over de neste fem årene, skriver avisen Tagesspiegel, og siterer et medlem av Deutsche Bahn-styret.

Vedkommende sier de økonomiske nedgangstidene er årsaken til oppsigelsene.

240 000 personer jobber nå i Deutsche Bahn, 180 000 av dem i Tyskland.

Kaldt

Internasjonal passasjertrafikk er åpnet for konkurranse. EU-kommisjonen ønsker det samme på innenlandstrafikken, men har vedtatt unntak, blant annet for strekninger der det offentlige kjøper tjenester.

I Brussel gikk Sør-Reime, fungerende nestleder Asmund Rindal og kasserer Rolf Ellingsen sammen med 1000 europeiske kolleger fra 11 land i et forrykende vintervær.

Snø og kulde stoppet både togforbindelsen under Den engelske kanal og flytrafikken.

– Vi er opptatt av hva som skjer i EU, og må støtte opp om slike arrangementer. Til våren kommer flere markeringer, men disse legges til hvert enkelt land. Det er viktig å følge opp, sier Audun Sør-Reime.

Snu trenden

Hva som konkret vil skje utover i 2010 er ikke avgjort ennå, men ETF stiller en rekke krav. Av EU forlanger de blant annet stans i liberaliseringen.

– Oppsplittingen er mislykket. Den baserer seg på en dogmatisk politikk, der troen på at konkurranse vil føre til forbedringer styrer, skriver ETF om bakgrunnen for aksjonsdagen i desember.

Føderasjonen vil også ha en skjerpet lovgivning for å regulere arbeids- og hviletider, og sertifisering av ombordpersonell for å øke sikkerheten.

Det enkelte lands regjering må beholde en offentlig eid jernbane, investere i vedlikehold og utvikling av infrastrukturen, samt sørge for en streng sosial lovgivning.

– Ikke vær flinkeste gutt i klassen, er oppfordringen fra ETF til de nasjonale politikerne.

Av arbeidsgiverne forlanger de gode lønnsforhold, balanse mellom arbeid og hvile, og at selskapene avsetter midler til opplæring.

– Europeiske jernbaneansatte finner seg ikke i å bli ofre for denne politikken lenger, sier visegeneralsekretær Sabine Trier.

Samme dag som demonstrasjonen ble arrangert, fikk representanter fra ETF et møte med transportansvarlig i EUs formannskap som andre halvår 2009 lå hos den svenske regjeringen.

Norge følger opp EØS-forpliktelsene. Har på enkelte områder gått lenger, blant annet ved å åpne for konkurranse på innenlandsk godstransport.

Jernbanepakke III, som EU-kommisjonen la fram i 2004, kan føre til anbudskonkurranser om persontransport.

Det enkelte land kan begrense tilgangen til nettet på en strekning som inngår i offentlig kjøp av persontransporttjenester. En slik begrensning kan kun gjøres når det er "strengt nødvendig".

Fra 2010 skal all internasjonal passasjertransport være konkurranseutsatt.

I pakken la kommisjonen også frem forslag til direktiv om sertifisering av lokomotivførere og ombordpersonale. Skal fjerne tekniske hindringer for grenseoverskridende trafikk.

Siste forslag er en forordning om passasjerers rettigheter ved internasjonal jernbanetransport. Krav til: Informasjon før, under og etter reisen, erstatningsansvar ved ulykker, forsinkelser og innstilte tog, assistanse for funksjonshemmede, samarbeid mellom jernbaneforetak samt etablering av et uavhengig klageorgan.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
27.01.2010
10:02
16.12.2013 12:27



Mest lest

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Tillitsvalgt Kateryna Bilokin mener at deler av bonusen kunne blitt brukt til andre viktig tiltak i bedriften.

Erlend Angelo

Ikea-ansatte får mer enn en månedslønn i bonus. Men tillitsvalgte Kateryna jubler ikke

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

I slutten av forrige måned ble en malebedrift i Oslo slått konkurs. Årsak: Arbeidsgiver hadde ikke betalt ut 22.000 kroner i feriepenger, som han skyldte en av sine ansatte. (Illustrasjonsfoto)

Håvard Sæbø

Maler slo arbeidsgiveren konkurs da han ikke fikk 22.000 kroner i feriepenger

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

INGEN STREIK: Partene i statsoppgjøret landet en enighet seks timer på overtid Her er LO Stat-leder Egil André Aas (nr. to f.v.), kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup (f.h.), personaldirektør Gisle Norheim i staten, og leder Anders Kvam i Akademikerne stat (t.v.).

Morten Hansen

Sjekk lønnshoppet for statsansatte

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Erna Solberg diskuterer med statsrådene Henrik Asheim og Abid Raja.

Stian Lysberg Solum / NTB

Pensjon: Her vil regjeringen kutte

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Det kan bli streik blant sykepleierne i kommunene etter at et flertall av medlemmene sa nei til resultatet i lønnsoppgjøret.

Tri Nguyen Dinh

Sykepleierne vraker årets lønnsoppgjør. Nå øker streikefaren

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

BRUK OG KAST: Tre uker etter at hun fikk økt stillingsprosent, ble Marit Lysgård Amundsen oppsagt fra jobben i Rauma kommune.

Sidsel Hjelme

Marit (36) fikk endelig fast jobb etter seks år. Så kom et brev i posten

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

SKIKKELIG SKUFFA: – Jeg ble så irritert over årets lønnsoppgjør, sier Marit Berg.

Katharina Dale Håkonsen

Mens topplønte i staten fikk 5.700 kroner mer i lønn, fikk resepsjonsvakt Marit 1.700: – Jeg ble så irritert

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

FRA VONDT TIL VERRE: Taxisjåførene Svein Skavang Graadal (til venstre) og John-Egil Dahl bruker mye av arbeidsdagen på å vente på neste tur. Med flere drosjer som skal konkurrere om de samme kundene, kan det bli enda mer ventetid.

Tormod Ytrehus

Taxisjåførene Svein og John-Egil frykter for fremtiden med de nye reglene fra 1. november

Nytt om navn:

Espen Barth Eide

Espen Barth Eide

Sissel M. Rasmussen

Espen Barth Eide risikerer å miste sikker stortingsplass for Ap

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Øystein Hole falt fra et stillas og skadet seg stygt. Så gikk forsikringsselskapet konkurs. Nå skal Høyesterett avgjøre om han kan få føre saken sin for norsk rett.

Britt Andreassen (Innfelt foto: privat)

– Jeg klarer ikke å se at dette skal være en diskusjon. Jeg falt og ødela meg på jobb – og jeg var forsikret

Statsminister Erna Solberg (H).

Statsminister Erna Solberg (H).

Jan-Erik Østlie

Faktasjekk: Nei, en vanlig familie får ikke 14.000 i skattelette med årets forslag til statsbudsjett

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

EIN TILSETT MÅ JOBBE I 15 ÅR: For å tene like mykje som Choice-sjef Torgeir Silseth gjer på eitt år, må ein tilsett jobbe fulltid i 15 år.

Nordic Choice Hotels

Hotellansatte må jobbe i 15 år for å tjene like mye som sjefen gjør på ett år

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen.

Jan-Erik Østlie

Det vil føles urettferdig hvis sykepleierne får mer enn andre, mener FO-lederen

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Per Østvold (til høyre) og andre streikevakter blir pågrepet av politiet og kastet på glattcelle under Linjegods-streiken i Oslo i 1976.

Stein Marienborg/Arbeiderbladet/Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek

Per Østvold (71) har både vært domfelt og dommer. Nå takker fagforeningskjempen av

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

SAVNER TRYGGHETEN: Assisterende varehussjef Omed Poor er veldig glad i arbeidsplassen sin, og vil at alt skal være på stell på Ikea Furuset.

Jan-Erik Østlie

Ikea-lederen måtte selv stoppe en tyv: – Savnet etter vekterne er stort

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

ENIGE: Etter en lang natts ferd kom Gisle Norheim (f.v.), Nikolai Astrup, Guro Elisabeth Lind, Pål Arnesen, Anders Kvam og Egil André Aas til enighet.

Morten Hansen

Dette ble partene i statsoppgjøret enige om

– Dette oppgjøret burde vært løst rundt forhandlingsbordet, det hadde ikke trengt å gå til mekling, mener forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges Offisers- og Spesialistforbund. Han sier seg skuffet over statens opptreden på flere punkt i årets forhandlinger, og varsler tydelige forventninger om større lønnstillegg og bedre sosial profil på neste års oppgjør.

– Dette oppgjøret burde vært løst rundt forhandlingsbordet, det hadde ikke trengt å gå til mekling, mener forbundsleder Torbjørn Bongo i Norges Offisers- og Spesialistforbund. Han sier seg skuffet over statens opptreden på flere punkt i årets forhandlinger, og varsler tydelige forventninger om større lønnstillegg og bedre sosial profil på neste års oppgjør.

Sissel M. Rasmussen

– To år på rad har de lavest lønnede kommet dårligst ut. Det er uaktuelt å godta neste år

Siv Jensen

Siv Jensen

Jan-Erik Østlie

Siv Jensen mener LO misbruker bistandspenger

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air sin inntreden i Norge har utløst politisk ordkrig.

Wizz Air

Ap: Høyres nyslåtte motstand mot Wizz Air fremstår som en ren tilsnikelse. – Bare vås, får de til svar

RATING OG PRIS: Renholderne som registrerer seg på vaskehjelp.no må konkurrere på blant annet pris og «trynefaktor» for å få oppdrag.

RATING OG PRIS: Renholderne som registrerer seg på vaskehjelp.no må konkurrere på blant annet pris og «trynefaktor» for å få oppdrag.

skjermdump fra nettsida vaskehjelp.no

Statlig støttet app setter sinnene i kok: Renholderne må konkurrere på pris og trynefaktor


Flere saker