EU: 12 500 jernbanestillinger utradert i 2009
I 2009 forsvant 12 500 jernbanestillinger i 11 land. For hver tiende jobb som forsvinner etableres kun én ny. – Nok er nok, mener Den europeiske transportarbeiderføderasjonen.
oystein@lomedia.no
Mens klimaforhandlerne satt i København, demonstrerte cirka 1000 jernbaneansatte i Brussel mot oppsplitting, privatisering og nedbemanning.
Blant dem var tre fra Konduktørenes landsråd (KL).
EU-kommisjonen er opptatt av full konkurranse innen persontransport, etter at det alt er åpnet innenfor gods.
– Vi må forberede oss på dette. Det skal bare et regjeringsskifte til, så driver en rekke selskaper med persontrafikk også på norske skinner. Hvordan takler vi det? spør Audun Sør-Reime, leder i KL.
Omveltning
Nå er tillitsvalgte i landsrådene lønnet av bedriften, men hva skjer hvis ansatte blir spredt på flere arbeidsgivere, som i Sverige? Der konkurrerer SJ og Veolia om passasjerene mellom Stockholm og Gøteborg.
Med pris, reisetid og komfort lokker de til seg forskjellige målgrupper.
– Sverige er for tiden Europas største jernbanelaboratorium. Fra årsskiftet har regjeringen åpnet hele nettet for konkurranse på persontrafikken, sier Sør-Reime.
Sist høst ansatte SJ konduktører ved at søkerne måtte gjennom en tre minutters opptreden, såkalt audition.
– De som er aktuelle må selv betale for uniformen, og stille opp når arbeidsgiver ringer, forteller landsrådslederen.
Fagforeningen i SJ reagerte skarpt på metoden, og forlanger å få vite hva som har foregått.
Kollektivavtaler
– Å få et nytt anbud i persontrafikken var skrekken før valget. I Sverige er forhandlingsretten lagt lokalt. Der finnes ikke lenger noe fellesskap. Det samme ser vi i Storbritannia. Konkurrentene har hvert sitt lønnsregime. Her kan Norsk Jernbaneforbund få store utfordringer framover, mener landsrådslederen.
Selv om Norge har en sterk arbeidsmiljølov, er den ingen absolutt garanti for ansattes situasjon.
– Hvis Bergensbanen legges ut på anbud og NSB taper, så er det virksomhetsoverdragelse. Men hvis for eksempel Veolia begynner å kjøre i konkurranse med NSB, hva da? spør Sør-Reime.
Kutter
I 2009 og de nærmeste årene forsvinner rundt 55 000 jernbanejobber i 13 EU-land. Det forteller rapporter fra de nasjonale forbundene til Den europeiske transportarbeiderføderasjonen (ETF).
I 15 EU-land falt antall ansatte fra 1,3 millioner jernbaneansatte i 1990 til 530 000 i 2006. Tall fra de nye medlemslandene viser en tilsvarende utvikling.
For dem som blir igjen forverres arbeidssituasjonen. Lengre dager, mer stress, krav om økt tilgjengelighet og større usikkerhet er noen av konsekvensene.
Blant de som skal nedbemanne, er tyske Deutsche Bahn. Konsernet skal kvitte seg med 14 000 ansatte over de neste fem årene, skriver avisen Tagesspiegel, og siterer et medlem av Deutsche Bahn-styret.
Vedkommende sier de økonomiske nedgangstidene er årsaken til oppsigelsene.
240 000 personer jobber nå i Deutsche Bahn, 180 000 av dem i Tyskland.
Kaldt
Internasjonal passasjertrafikk er åpnet for konkurranse. EU-kommisjonen ønsker det samme på innenlandstrafikken, men har vedtatt unntak, blant annet for strekninger der det offentlige kjøper tjenester.
I Brussel gikk Sør-Reime, fungerende nestleder Asmund Rindal og kasserer Rolf Ellingsen sammen med 1000 europeiske kolleger fra 11 land i et forrykende vintervær.
Snø og kulde stoppet både togforbindelsen under Den engelske kanal og flytrafikken.
– Vi er opptatt av hva som skjer i EU, og må støtte opp om slike arrangementer. Til våren kommer flere markeringer, men disse legges til hvert enkelt land. Det er viktig å følge opp, sier Audun Sør-Reime.
Snu trenden
Hva som konkret vil skje utover i 2010 er ikke avgjort ennå, men ETF stiller en rekke krav. Av EU forlanger de blant annet stans i liberaliseringen.
– Oppsplittingen er mislykket. Den baserer seg på en dogmatisk politikk, der troen på at konkurranse vil føre til forbedringer styrer, skriver ETF om bakgrunnen for aksjonsdagen i desember.
Føderasjonen vil også ha en skjerpet lovgivning for å regulere arbeids- og hviletider, og sertifisering av ombordpersonell for å øke sikkerheten.
Det enkelte lands regjering må beholde en offentlig eid jernbane, investere i vedlikehold og utvikling av infrastrukturen, samt sørge for en streng sosial lovgivning.
– Ikke vær flinkeste gutt i klassen, er oppfordringen fra ETF til de nasjonale politikerne.
Av arbeidsgiverne forlanger de gode lønnsforhold, balanse mellom arbeid og hvile, og at selskapene avsetter midler til opplæring.
– Europeiske jernbaneansatte finner seg ikke i å bli ofre for denne politikken lenger, sier visegeneralsekretær Sabine Trier.
Samme dag som demonstrasjonen ble arrangert, fikk representanter fra ETF et møte med transportansvarlig i EUs formannskap som andre halvår 2009 lå hos den svenske regjeringen.
Norge følger opp EØS-forpliktelsene. Har på enkelte områder gått lenger, blant annet ved å åpne for konkurranse på innenlandsk godstransport.
Jernbanepakke III, som EU-kommisjonen la fram i 2004, kan føre til anbudskonkurranser om persontransport.
Det enkelte land kan begrense tilgangen til nettet på en strekning som inngår i offentlig kjøp av persontransporttjenester. En slik begrensning kan kun gjøres når det er "strengt nødvendig".
Fra 2010 skal all internasjonal passasjertransport være konkurranseutsatt.
I pakken la kommisjonen også frem forslag til direktiv om sertifisering av lokomotivførere og ombordpersonale. Skal fjerne tekniske hindringer for grenseoverskridende trafikk.
Siste forslag er en forordning om passasjerers rettigheter ved internasjonal jernbanetransport. Krav til: Informasjon før, under og etter reisen, erstatningsansvar ved ulykker, forsinkelser og innstilte tog, assistanse for funksjonshemmede, samarbeid mellom jernbaneforetak samt etablering av et uavhengig klageorgan.
Mest lest
Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.
Privat
– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?
SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.
Colourbox
Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard
TOK KAMPEN: Ann–Helen Pettersen (til venstre) og Randi Stenersen Rasmussen gikk til sak mot arbeidsgiveren da de ble sagt opp som flyplassvektere på Flesland. Nå gir Securitas dem nye jobber i konsernet.
Paul S Amundsen
Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP
I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.
Leif Martin Kirknes
Kravene som kan gjøre det vanskelig for Wizz Air i Norge
Erik Knudsen er fortvilet over beskjeden han fikk fra kommunen rett før jul.
Amanda Iversen Orlich/Dagsavisen
Erik mister 9.000 kroner i støtte og kan havne på gata
OVERRASKET: Tillitsvalgt for vaktmestertjenesten, Geir Tjøstheim, og tillitsvalgt for renholdsarbeiderne, Jana John, begge for Fagforbundet, fikk ikke vite om privatiseringen før avgjørelsen var tatt.
Strandbuen/Stine Serigstad
Geir og Jana fikk sjokkbeskjed: – Jeg har tenkt at jobben min er trygg fordi jeg jobber i kommunen
– Nå skal vi ta oss råd til å besøke den chilenske familien til mannen min så fort det blir forsvarlig å reise, sier Elisabeth Bøckman.
Per Flakstad
Vant i retten: Nå får Elisabeth høyere pensjon og råd til å besøke mannens familie
Martin Håndlykken
Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren
Ole Palmstrøm
Permitterte får dagpenger til 1. oktober. Men det blir ikke feriepenger på dagpenger
Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.
Jan-Erik Østlie
Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat
(Illustrasjonsfoto)
pressefoto, WizzAir.com
Wizz Air-ansatte i Norge er beskyttet av arbeidsmiljøloven, fastslår Luftfartstilsynet
Colourbox.com
Lærere har ikke fått overtidsbetalt under pandemien. Over halvparten har vurdert ny jobb
Meieriansatte får 50 øre i generelt tillegg fra 1. mai i år. Enigheten i lønnsoppgjøret omfatter rundt 2.500 NNN-medlemmer.
Jan-Erik Østlie
Meieriansatte får ny lønn: Her er resultatet
Debatt
Tidligere professor i samtidshistorie ved Høgskolen i Innlandet.
Høgskolen i Lillehammer (HiL)
«Det som har skjedd, er at staten har konfiskert hele tjenestepensjonen min», skriver Paul Knutsen
Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) kommer med nye grep for arbeidsledige. (Arkivfoto)
Thomas Brun / NTB
Maksperioden på dagpenger forlenges. Se hvem det gjelder
Hva blir pensjonen på? Her får du nyttig info.
Colourbox
Nær halvparten vet ikke hva de får eller trenger i pensjon
Afaransis Yassin (28) har ingen mulighet til å få økonomisk støtte fra familiemedlemmer. Da blir det nesten umulig å komme inn på boligmarkedet, mener hun.
Ida Bing
Afaransis (28) får ikke økonomisk hjelp hjemmefra: – Jeg er sjanseløs på boligmarkedet
Trygve Slagsvold Vedum
Jan-Erik Østlie
Fagforbundet-tillitsvalgt fra Rogaland mener det er OK om Vedum blir statsminister
Bjørn Inge Bergestuen/Frp
Frp skeptisk til feriepenger for dagpenge-mottakere
Carina Bogen Sleveland (f.v.), Monica Bøe, Jon Y. Olsen, tillitsvalgt Daniel Hjellestad og Bonita Hanson streiker for bedre lønn.
Bente Owren/FO