JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Full støtte fra Sjømannsforbundet til havnearbeiderne

– Vi i Norsk Sjømannsforbund (NSF) kommer til å støtte boikotten ved Risavika terminal så lenge den pågår, sier inspektør i NSF, Mads Tjøtta.



07.11.2013
11:59
13.12.2013 20:49

csd@lomedia.no

Det har snart gått en uke siden Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) iverksatte boikotten av Risavika terminal.

Boikotten kom som en konsekvens av at ledelsen i Risavika Terminal AS ikke vil skrive under en tariffavtale for terminalen.

NTF ønsket å opprette tariffavtale allerede i fjor, etter at tvistenemda kom frem til at Risavika terminal var et såkalt tarifftomt rom. Med denne konklusjonen kunne NTF ta i bruk nødvendige kampmidler for å få undertegnet en tariffavtale. Tidligere hadde NHO Transport og Logistikk nektet å gå med på dette.

I oktober i fjor varslet NTF en boikott, men motparten stevnet forbundet med påstanden om at dette var ulovlig. Saken gikk for både Arbeidsretten og Oslo Tingrett, og NTF vant saken i begge rettsinstansene. Dermed varslet NTF ny boikott 1. oktober.

Ledelsen ved Risavika Terminal AS tok da initiativ til forhandlinger med NTF. Det endte med brudd mellom partene etter at ledelsen i Risavika Terminal AS kom med tilbud NTF ikke kunne akseptere. Leder for NTF, Roger Hansen, uttalte til fagbladet Transportarbeideren at arbeidsgiver opptrådte både urimelig og uansvarlig.

– Vi vil også kontakte den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen (ITF) og orientere de om situasjonen ved Risavika terminal, uttalte Hansen. Boikotten startet 1. november.

* Se også: Alle sakene om striden ved Risvika-terminalen

Full støtte

NTF har fått full støtte fra hele fagbevegelsen for boikotten. Fra presidenten i ITF (International Transport Federation), Paddy Crumlin, har det kommet en erklæring som sier at havnearbeideren har ITF i ryggen uavhengig hvor lenge denne boikotten varer. Fra sjømannsorganisasjonene har det også kommet støtte. I går var inspektør i Sjømannsforbundet, Mads Tjøtta, ute på terminalen og snakket med havnearbeiderne.

– Denne saken er prinsipielt viktig. Det har bare kommet støtteerklæringer fra våre medlemmer til havnearbeiderne og deres boikott, sier Tjøtta.

Han mener det er helt på sin plass. Fagbevegelsen må stå sammen om arbeidsfolks rettigheter uavhengig hvor de jobber, mener Tjøtta.

– Å vise solidaritet er viktig. Vi i Sjømannsforbundet samarbeider godt med havnearbeiderne for å utøve mange av de oppgavene vi gjør daglig. Da må vi støtte dem nå som de kjemper for å få en tariffavtale, sier Tjøtta.

Nedgang i trafikken

Tjøtta opplyser at den innsatsen havnearbeiderne ved Risavika terminal gjør er viktig for havnearbeidere i hele verden.

– Denne arbeidsgruppen jobber under svært uforutsigbare forhold. Slik kan det ikke være. De må ha førsterett til å påta seg loss- og lastearbeid ved havnene de jobber, sier Tjøtta.

Kommer det lignende initiativ både ved andre havner her hjemme og i utlandet, tror Tjøtta at mye vil bli løst. Flere boikotter vil føre til store økonomiske tap og oppdragsgiverne blir tvunget tilbake til forhandlingsbordet.

– Dessverre er det blitt slik at der er bunnlinja i regnskapet som rår for oppdragsgivere, arbeidsgivere og redere. Dette teller mer enn å sikre gode arbeids- og lønnsvilkår. Derfor er denne kampen som NTF og havnearbeideren gjør her ved Risavika terminal så viktig, sier Tjøtta.

Og allerede på noen få dager er det blitt mindre trafikk kan havnearbeiderne opplyse.

– Her om dagen var det et Maersk-skip som valgte å reise til en annen havn enn å legge til kai her. Det betyr at store inntekter gikk tapt for oppdragsgiveren vår, og det vil ikke gå i lengden, sier havnearbeiderne Kjell Siglevik og Gaute Varland.

De er fortsatt ved godt mot og har troen på at ting vil løse seg.

– Vi er villig til å holde på lenge for å få en tariffavtale på plass. Her er snakk om trygghet på arbeidsplassen vår, sier de.

Det står heller ikke på støtte blant andre folk og arbeidsgrupper.

– Det er godt å vite at folk skjønner frustrasjonen vår. At de kommer og prater og oppmuntrer oss er veldig fint, sier havnearbeiderne, og er takknemlige for at Sjømannsforbundet støtte.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
07.11.2013
11:59
13.12.2013 20:49



Mest lest

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Anne Linn Lernes er en av mange kunder som nå boikotter både Postnord og netthandelgigantene som benytter transportøren.

Stein Inge Stølen / Privat

Kunder boikotter Postnord og Zalando etter avsløringer: – Det er skammelig

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Privat

Barnehagepedagog Benedicte (36) lurer på hvordan hun skal få råd til mat

Leif Martin Kirknes

Mimir Kristjánsson skapte storm etter å ha kalt energiministeren «Komiske-Marte»

KAMP: – I stedet for å takke ansatte som påpeker alvorlige feil med systemet, prøver de nærmest å halshogge oss, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

KAMP: – I stedet for å takke ansatte som påpeker alvorlige feil med systemet, prøver de nærmest å halshogge oss, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.

Ole Palmstrøm

Janne Cecilie fikk sjokk da hun skjønte at sjefen hadde snoket i helseopplysningene hennes

TAPTE I RETTEN: En ulykke mellom en sykkel og en 18 meter lang leddbuss medførte skriftlig advarsel til bussjåføren. Oslo tingrett mente saksbehandlingen til Unibuss var uforsvarlig. Dermed strykes både advarselen og gir Unibuss en regning på 242.000 kroner.

TAPTE I RETTEN: En ulykke mellom en sykkel og en 18 meter lang leddbuss medførte skriftlig advarsel til bussjåføren. Oslo tingrett mente saksbehandlingen til Unibuss var uforsvarlig. Dermed strykes både advarselen og gir Unibuss en regning på 242.000 kroner.

Roy Ervin Solstad

Unibuss straffet sjåføren selv om syklisten påtok seg skylda. Nå må selskapet punge ut

I tillegg til nedsettende kommentarer fra andre, forteller mange etterlatte om selvstigma og skyldfølelse etter narkotikarelatert død, sier Lillian Bruland Selseng.

I tillegg til nedsettende kommentarer fra andre, forteller mange etterlatte om selvstigma og skyldfølelse etter narkotikarelatert død, sier Lillian Bruland Selseng.

Hanna Skotheim

Den stille sorgen: «Hun var jo bare en junkie»

Nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Brede Edvardsen, tror forholdene i bransjen blir verre og verre.

Nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Brede Edvardsen, tror forholdene i bransjen blir verre og verre.

Ole Palmstrøm

Arbeidstilsynet har ikke besøkt en renholdsbedrift siden 2019: – Dette er en katastrofe

Frilanser 3

Slik gikk det med lønna vår i 2021. Se nye tall fra SSB

En familie med to foreldre og to barn har til sammen 40 omsorgsdager i 2022.

En familie med to foreldre og to barn har til sammen 40 omsorgsdager i 2022.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Sykt barn-dager: Dette er reglene for 2022

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Ifølge påtalemyndigheten har de tre direktørene mottatt millionverdier i penger, oppussing av bolig, dyre biler og fri bruk av luksusbåt.

Colourbox

Tidligere velferdsdirektører tiltalt for grov korrupsjon: – Fikk penger, biler og båter, sier aktor

Tri Nguyen Dinh

Dramatisk måling: Støre og Vedum straffes knallhardt av velgerne

Det viktigste nå er er at skyhøye strømregninger ikke lempes over på vanlige folk, mener LO-sekretær Are Tomasgard.

Det viktigste nå er er at skyhøye strømregninger ikke lempes over på vanlige folk, mener LO-sekretær Are Tomasgard.

Jan-Erik Østlie

Nå kommer strømregningene: LO krever at staten betaler mer

Jan-Erik Østlie

Ny strømpakke: – Dette vil virkelig hjelpe dem som sliter, mener forbundslederen

Jan-Erik Østlie

LO raser over historisk togkontrakt

Debatt

Flere jobber etter fylte 62, men økonomien kan tvinge enkelte til å jobbe lenge, skriver Fafo-forskeren.

Flere jobber etter fylte 62, men økonomien kan tvinge enkelte til å jobbe lenge, skriver Fafo-forskeren.

Illustrasjonsfoto: Petter Pettersen

«Flere må jobbe lenge for at velferdsstaten skal bestå. Men hvem skal jobbe lenger?»

Leif Martin Kirknes

Snart avgjøres det om Peggy Hessen Følsvik kan forlenge sin periode som LO-leder

Tormod Ytrehus

Norske tog undertegnet den største avtalen i norsk jernbanehistorie

Kommentar

Tonje Brenna (Ap) var fylkesrådsleder i Viken før hun ble statsråd i fjor høst.

Tonje Brenna (Ap) var fylkesrådsleder i Viken før hun ble statsråd i fjor høst.

Martin Guttormsen Slørdal

«Velgere blir lurt dersom Viken består»

Colourbox

Så mange kilo mat kaster du i søpla årlig

– Vi vil ha et helsevesen som fortsatt kan operere og gi oss trygghet. Det er det vi styrer etter, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap)

– Vi vil ha et helsevesen som fortsatt kan operere og gi oss trygghet. Det er det vi styrer etter, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap)

Leif Martin Kirknes

Støre om nye koronalettelser: – Kommer ikke til å godta at helsevesenet må ta støyten


Flere saker