Norge er en jernbanesinke
Norge er en versting i Norden på investeringer i jernbane. Sett i forhold til Danmark investerer vi kun en tredjedel per hode.
Jernbanen er i krise. Kjøreledninger ramler ned, signalfeil rammer stadig. Forsinkelser har i vinter hvert en del av hverdagen. Passasjerne raser, politikerne unnskylder seg og for de ansatte har vinteren vært et mareritt.
Det sies at den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Jernbanen fikk et sårt tiltrengt løft i inneværende statsbudsjett, med en økning på 3,4 milliarder kroner. Men fortsatt vil det ta lang før alt går på skinner for NSB og Jernbaneverket.
Etterslepet er enormt.
Er det vilje?
Ved århundreskiftet ble det satset enorme summer på jernbane. Bergensbanen alene kostet over et statsbudsjett.
Hvorfor tar det så lang tid å realisere jernbaneprosjekter i det moderne Norge? Hvor ble det av den politiske viljen til å få passasjerer og togsett raskere fram til neste stasjon?
Østfoldbanen og Vetsfoldbanen er gode eksempler. I 1879, samme året som Thomas Edison oppfant glødelampen, åpnet Østfoldbanen.
131 år senere skriker passasjerene etter økt kapasitet. De har ropt uten å bli hørt i 30 år.
Riktignok har mange tog har rullet på skinnegangen, og en viss grad av utvikling har blitt realisert i samfunnet siden den desemberdagen i 1879, da Edison forbløffet verden med en lampe som glødet ved hjelp av elektrisitet.
Men hva skjedde med sporet som åpnet noen uker tidligere samme år?
Venter på perrongen
Vi har søkt etter svar. Vi ville vite hvorfor AS Norge i 2010 lar pendlere vente på perrongen mens realisering av prosjekter skrider fram i lusefart.
Vi har sett på forsakelsen av toglinjene Østfoldbanen og Vestfoldbanen, linjene som knytter 2,4 millioner nordmenn til hovedstaden, og til Europa.
Østfoldbanen eller Smaalensbanen som den først het, ble åpnet 1879. Norge fikk med den sin landbaserte forbindelse til kontinentet.
Året etter ble det mulig å kjøre tog helt fra Trondheim til Kornsjø, og derfra til Sverige.
Allerede på 1930-tallet var det behov for en kapasitetsforbedring, og i 1939 åpnet dobbeltsporet mellom Ski og Oslo.
Tidlig på 80-tallet begynte kampen for dobbeltspor hele veien til Halden og Sverige. Både pendlere og politikere krevde en mer effektiv bane.
Parsellen Ski – Ås åpnet med dobbeltspor i 1994. Etter nye bevilgninger og to år senere åpnet parsellen fra Ås til Sandbukta like nord for Moss. Resten venter.
Dersom bevilgninger
Da Vestfoldbanen åpnet i 1881, og sammenbandt Larvik med hovedstaden Kristiania via Drammenbanen fra 1872, var det gått bare tre år siden vedtak om bygging var gjort i Stortinget.
Det skulle ta mange år før den ble viet oppmerksomhet igjen.
Etter mer enn en generasjon med sprengt kapasitet og irriterte passasjer på perrongen ble tre dobbeltspor-parseller gjennom Sande åpnet i 2001.
I 2012 skal sporet åpne mellom Barkåker og Tønsberg. Og i år påbegynnes parsellen fra Holm til Nykirke.
Den skal stå klar i 2015, forutsatt at bevilgningene fortsetter gjennom stortingsperioden.
Neste år åpner også siste parsell mellom Lysaker og Asker. Da har arbeidene pågått, startet og stoppet, siden 2001.
Ifølge Jernbaneverkets beregninger kunne vært åpnet med nye dobbeltspor på halve tiden om bevilgningstakten hadde vært en annen.
Mulig i 2040
På begynnelsen av 80-tallet begynte kravene å komme om dobbeltspor på Østfoldbanen. Tidlig på 90-tallet startet utredningsarbeidet for dobbeltspor og høyhastighetsbane mellom Oslo og Halden og til Gøteborg.
Nytt spor vil gi mindre enn en time reisetid mellom Oslo og Halden, og Oslo-Gøteborg vil kunne tilbakelegges på litt over to timer. Strategiplanen var klar i 1997.
Fem år senere kjøpte NSB med Stortingets velsignelse inn nye togsett som nettopp hadde kapasitet til nettopp å kjøre i hastigheter over 200 kilometer i timen.
De mangler bare det meste av banen.
Den som venter...
Ifølge Railconsults rapport for Jernbaneforum Øst, vil det med dagens bevilgningstakt og finansieringsform kunne realiseres en gang mellom 2030 og 2040.
En rekke næringslivsorganisasjoner i Østfold inklusiv Østfold fylkeskommune, LO og NHO samt de berørte kommuner har gått sammen i arbeidet for dobbeltspor innen år 2022.
Et av deres første mål er å få på plass en finansieringsplan som muliggjør sammenhengende og kostnadseffektiv utbygging.
Det står ikke på planleggingen.
Jernbaneverket har allerede gjort ferdig utredninger og planarbeid for det meste av strekningen Sandbukta - Moss og Moss – Fredrikstad. Men når vi vet at Ringerriksbanen var ferdig utredet og planlagt i 1909 – og venter fortsatt…
Mest lest
Malin Fagerli saksøkte arbeidsgivaren for å få lønn under opplæring.
Tormod Ytrehus
Malin måtte jobbe ei veke utan lønn: – Tenkte det måtte vere ein feil
HK-tillitsvalgte Tormod Aarum (t.v.) og Christian Kaborg etterlyser forebygging av sykefravær ved Ikea Fururset.
Brian Cliff Olguin
Tillitsvalgte: Syke Ikea-ansatte tvinges på jobb. Nav-lege får skylda
Josefine Weiby Koller (22) mener politikerne må sørge for bedre bemanning i barnehagene for å unngå at barnehageansatte sliter seg ut lenge før en stadig økende pensjonsalder.
Ole Martin Wold
Josefine (22): – Får følelsen av at jeg ikke blir verdsatt nok til å fortjene å pensjonere meg
Prosessoperatør Hanne Høines jobber til alle døgnets tider.
Jan Inge Haga
Hanne jobber til alle døgnets tider: – Jeg ser folk som sliter voldsomt
Jan-Erik Østlie
SAS driver hærverk på den nordiske modellen, mener pilot-leder
Satsene offshore økes med 25.000 kroner fra 1. juni 2022, opplyser Industri Energi.
Håvard Sæbø
Ingen streik: Dette er den nye lønna til offshoreansatte i oljeservice
Marte Mjøs Persen kalte inn partene NHO Luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tirsdag morgen.
Jan-Erik Østlie
Tvungen lønnsnemnd i flyteknikerstreiken. Her er reaksjonene
Hanna Skotheim
Fra 1. juli blir det enklere å bruke lønnstilskudd
LAGER: Hvem skal organisere de ansatte på ulike typer lagre? Handel og Kontor og Fellesforbundet har i årevis kranglet om dette.
Håvard Sæbø
LO har satt ned foten i krangel om lageransatte
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus?
Anna Granqvist
Kokią pensiją gausiu sulaukęs pensijos amžiaus? Ar gausiu uždirbtą Norvegijoje pensiją, išvykęs gyventi į kitą šalį?
Jan-Erik Østlie
LO frykter flere ledige etter rentehopp: – Jeg er bekymret
ALLIERTE: Unge homofile vil finne naturlige allierte på venstresiden, sier Per Østvold, tidligere leder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Håvard Sæbø
Per var åpen homofil på arbeidsplassen: – Du måtte regne med kraftig trakassering
STREIKEFARE: Mange av NTLs medlemmer i NRK jobber med å få sendingene på luften, blant annet i regirommene. (Arkivfoto)
nyebilder.no
Lyd og bilde kan forsvinne fra NRK i sommer – mekling denne uka
Over 900 SAS-piloter blir tatt ut i streik dersom ikke meklingen mellom SAS-pilotene og SAS ender i enighet innen 29. juni.
Tormod Ytrehus
Alle SAS-pilotene i Norge vil bli tatt ut i streik fra dag én
Lanseringen ble gjort midt i produksjonshallen til Rosenberg verft. Her er statsminister Jonas Gahr Støre sammen med Ap-veteran Gunnar Berge.
Helge Rønning Birkelund
Regjeringen gir inntil 60 milliarder til grønn industri
Benedicthe Eliassen er gravid og skal bli tobarnsmor. Etter planen skal hun tilbake til jobb i august til neste år. Da skal familiekabelen med to små og to skiftarbeidende foreldre stå sin prøve.
Jan Inge Haga
Småbarnsmoren Benedicthe (24) har slitt med nattskift fra første stund
Hvordan grave en sikker grøft? De regionale verneombudene for bygg og anlegg har laget revidert veileder om dette.
Illustrasjon: Lina Raknes
Fire store endringer i det nye lovverket for grøftearbeid
Flyteriggansatte i Maersk er blant de som nå får høyere lønn. Bildet er av flyteriggen Maersk Inspirer.
Maersk Drilling
Flyteriggansatte får ny lønn etter mekling. Se hva de ble enige om her
Debatt
Dessverre opplever jeg at ytelser blandes sammen og ønsket om tabloide overskrifter overskygger debatten. Dette er uheldig, skriver Sigrid Ofstad.
Hanna Skotheim
«Debatten om fattigdom er viktig. Så viktig at den må være faktabasert», skriver Nav-veileder
Leder av LOs organisasjonsavdeling,,Bård Nylund, havnet midt i skytedramaet utenfor Per på Hjørnet og London pub natt til lørdag.
Jan-Erik Østlie