JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norge er en jernbanesinke

Norge er en versting i Norden på investeringer i jernbane. Sett i forhold til Danmark investerer vi kun en tredjedel per hode.



04.03.2010
12:46
16.12.2013 12:45

Jernbanen er i krise. Kjøreledninger ramler ned, signalfeil rammer stadig. Forsinkelser har i vinter hvert en del av hverdagen. Passasjerne raser, politikerne unnskylder seg og for de ansatte har vinteren vært et mareritt.

Det sies at den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Jernbanen fikk et sårt tiltrengt løft i inneværende statsbudsjett, med en økning på 3,4 milliarder kroner. Men fortsatt vil det ta lang før alt går på skinner for NSB og Jernbaneverket.

Etterslepet er enormt.

Er det vilje?

Ved århundreskiftet ble det satset enorme summer på jernbane. Bergensbanen alene kostet over et statsbudsjett.

Hvorfor tar det så lang tid å realisere jernbaneprosjekter i det moderne Norge? Hvor ble det av den politiske viljen til å få passasjerer og togsett raskere fram til neste stasjon?

Østfoldbanen og Vetsfoldbanen er gode eksempler. I 1879, samme året som Thomas Edison oppfant glødelampen, åpnet Østfoldbanen.

131 år senere skriker passasjerene etter økt kapasitet. De har ropt uten å bli hørt i 30 år.

Riktignok har mange tog har rullet på skinnegangen, og en viss grad av utvikling har blitt realisert i samfunnet siden den desemberdagen i 1879, da Edison forbløffet verden med en lampe som glødet ved hjelp av elektrisitet.

Men hva skjedde med sporet som åpnet noen uker tidligere samme år?

Venter på perrongen

Vi har søkt etter svar. Vi ville vite hvorfor AS Norge i 2010 lar pendlere vente på perrongen mens realisering av prosjekter skrider fram i lusefart.

Vi har sett på forsakelsen av toglinjene Østfoldbanen og Vestfoldbanen, linjene som knytter 2,4 millioner nordmenn til hovedstaden, og til Europa.

Østfoldbanen eller Smaalensbanen som den først het, ble åpnet 1879. Norge fikk med den sin landbaserte forbindelse til kontinentet.

Året etter ble det mulig å kjøre tog helt fra Trondheim til Kornsjø, og derfra til Sverige.

Allerede på 1930-tallet var det behov for en kapasitetsforbedring, og i 1939 åpnet dobbeltsporet mellom Ski og Oslo.

Tidlig på 80-tallet begynte kampen for dobbeltspor hele veien til Halden og Sverige. Både pendlere og politikere krevde en mer effektiv bane.

Parsellen Ski – Ås åpnet med dobbeltspor i 1994. Etter nye bevilgninger og to år senere åpnet parsellen fra Ås til Sandbukta like nord for Moss. Resten venter.

Dersom bevilgninger

Da Vestfoldbanen åpnet i 1881, og sammenbandt Larvik med hovedstaden Kristiania via Drammenbanen fra 1872, var det gått bare tre år siden vedtak om bygging var gjort i Stortinget.

Det skulle ta mange år før den ble viet oppmerksomhet igjen.

Etter mer enn en generasjon med sprengt kapasitet og irriterte passasjer på perrongen ble tre dobbeltspor-parseller gjennom Sande åpnet i 2001.

I 2012 skal sporet åpne mellom Barkåker og Tønsberg. Og i år påbegynnes parsellen fra Holm til Nykirke.

Den skal stå klar i 2015, forutsatt at bevilgningene fortsetter gjennom stortingsperioden.

Neste år åpner også siste parsell mellom Lysaker og Asker. Da har arbeidene pågått, startet og stoppet, siden 2001.

Ifølge Jernbaneverkets beregninger kunne vært åpnet med nye dobbeltspor på halve tiden om bevilgningstakten hadde vært en annen.

Mulig i 2040

På begynnelsen av 80-tallet begynte kravene å komme om dobbeltspor på Østfoldbanen. Tidlig på 90-tallet startet utredningsarbeidet for dobbeltspor og høyhastighetsbane mellom Oslo og Halden og til Gøteborg.

Nytt spor vil gi mindre enn en time reisetid mellom Oslo og Halden, og Oslo-Gøteborg vil kunne tilbakelegges på litt over to timer. Strategiplanen var klar i 1997.

Fem år senere kjøpte NSB med Stortingets velsignelse inn nye togsett som nettopp hadde kapasitet til nettopp å kjøre i hastigheter over 200 kilometer i timen.

De mangler bare det meste av banen.

Den som venter...

Ifølge Railconsults rapport for Jernbaneforum Øst, vil det med dagens bevilgningstakt og finansieringsform kunne realiseres en gang mellom 2030 og 2040.

En rekke næringslivsorganisasjoner i Østfold inklusiv Østfold fylkeskommune, LO og NHO samt de berørte kommuner har gått sammen i arbeidet for dobbeltspor innen år 2022.

Et av deres første mål er å få på plass en finansieringsplan som muliggjør sammenhengende og kostnadseffektiv utbygging.

Det står ikke på planleggingen.

Jernbaneverket har allerede gjort ferdig utredninger og planarbeid for det meste av strekningen Sandbukta - Moss og Moss – Fredrikstad. Men når vi vet at Ringerriksbanen var ferdig utredet og planlagt i 1909 – og venter fortsatt…

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.03.2010
12:46
16.12.2013 12:45



Mest lest

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

FORBLIR SYK: Christine Strandmann får så lite utbetalt i arbeidsavklaringspenger at hun lever under fattigdomsgrensa. – Det er greit at «det skal lønne seg å jobbe», men de laveste ytelsene må ikke være så lave at de gjør folk sykere, sier Strandmann.

Emmie Olivia Kristiansen

AAP dekker ikke behandlingene Christine trenger: – Myndighetene kan ikke skremme folk friske med lave stønader

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

OPTIMIST: Linda Wiers Johnsen er optimist, men også sliten av all uvissheten som pandemien har ført med seg da hun ble arbeidsledig.

Brian Cliff Olguin

Butikkansatt Linda (53) mistet jobben under pandemien. Nå er hun lei og vurderer å bytte bransje

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

FJERNES I STOCKHOLM: Konduktører som gir beskjed til lokomotivføreren om at alt er klart er et vanlig syn både på norske og svenske togstasjoner. Nå foreslås det imidlertid å fjerne konduktørene fra lokaltogene i Stockholm.

Morten Hansen

Vil kaste konduktørene ut av toget. Frykter lovløse tilstander

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Transportselskapet Girteka Logistics anklages for å bedrive sosial dumping og lønnstyveri mot sine ansatte i en dokumentar publisert av produksjonsselskapet Laisves TV.

Stein Inge Stølen

IKEA renvasker dumping-anklaget transportbedrift

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

I RETTEN: Renholder Grethe Beck bestrider oppsigelsen fra arbeidsgiveren ISS. Beck har Tourettes syndrom og trenger tilrettelegging fra arbeidsgiver for å kunne stå i jobb. Nå behandles søksmålet hennes i Borgarting lagmannsrett.

Tri Nguyen Dinh

«Glemt» paragraf kan hjelpe renholderen Grethe og andre arbeidsfolk

MISTER INNFLYTELSE: – Når en så stor del av lønnsmidlene fordeles på et nivå uten streikerett, gir det mer makt til arbeidsgiver, sier Elisabeth Steen.

MISTER INNFLYTELSE: – Når en så stor del av lønnsmidlene fordeles på et nivå uten streikerett, gir det mer makt til arbeidsgiver, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

NTL Nav: – Lokale forhandlinger i staten er i mange tilfeller rene trynetillegg

Ble permitterte da koronaen traff:

Ole Palmstrøm/Teknisk museum/Katharina Dale Haakonsen

For én er «ha-det-gøy-kontoen» helt tom. En annen har funnet drømmejobben

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

På tirsdag ble Rødts forslag om en tannhelsereform nedstemt i Stortinget. Men Rødt-leder Bjørnar Moxnes tror tannhelse kan bli en viktig sak under høstens valgkamp.

Jan-Erik Østlie

Rødt og SV fikk ikke flertall for tannhelsereform: – De andre har det i kjeften, sier Bjørnar Moxnes

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

Trygve Ingstad (t.v.) Eirik Leverås (t.v.) og Trygve Ingstad kan tenke seg å bli vernepleiere. De har jobbet i åtte og ti år i Hjemmetjenesten i Levanger, i omsorgsbolig for en mann med utviklingshemming.

David Engmo

De to arbeidskameratene vil bli vernepleiere, men kan ikke med dagens utdanningsløp

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

– Det er alvorlig av en arbeidsminister som selv unnlater å fortelle hele sannheten, sier Fagforbundets leder Mette Nord.

Jan-Erik Østlie

Du kan tape opptil 70.000 kroner årlig i pensjon når regjeringen endrer særaldersgrensa, ifølge Fagforbundet

KRITISK TIL LOVENDRING: Gustav Landsverk har jobbet som kokk på sjøen siden han var 16 år. Som ansatt i Kystverket har han rett og plikt til å gå av med pensjon når han er 60 år, etter dagens regelverk.

KRITISK TIL LOVENDRING: Gustav Landsverk har jobbet som kokk på sjøen siden han var 16 år. Som ansatt i Kystverket har han rett og plikt til å gå av med pensjon når han er 60 år, etter dagens regelverk.

Tri Nguyen Dinh

Skipskokken er opprørt etter at Stortinget stemte for endring av særalder-reglene: – Kan bli starten på slutten

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

IKKE SÅ LIKE SOM VI TROR: Det er en myte at holdningene til økonomisk utjevning står sterkere i Norge enn i andre land, mener Knut Halvorsen og Steinar Stjernø.

Sissel M. Rasmussen

At Norge er et samfunn med små forskjeller, er langt på vei en myte, hevder professorer

Meen Lakk og Karosseri holdt til i dette bygget da Kim Richard Larsen (innfelt) kom inn og kjøpte opp både bygget og firmaet. Fem måneder etter overtakelsen var firmaet slått konkurs.

Meen Lakk og Karosseri holdt til i dette bygget da Kim Richard Larsen (innfelt) kom inn og kjøpte opp både bygget og firmaet. Fem måneder etter overtakelsen var firmaet slått konkurs.

Tori Aarseth / Privat

Hvor havnet pengene da Aleris leide raske biler og eiendommer for titalls millioner? Nå etterforsker Økokrim

Debatt

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Disse fire budene som er foreslått her er ikke en fullstendig liste, men det er en begynnelse, skriver Mímir Kristjánsson.

Ihne Pedersen

«Med dagens regjering og deres statsfobi hadde vi nok vært oljerikdommen foruten», skriver Mímir Kristjánsson

Ole Palmstrøm/Colorbox.com

Noen elsker det, andre hater det. Seks ansatte viser fram sin nye arbeidsplass

Debatt

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Renholderne skal feires med et standpunkt om at de er viktige, skriver artikkelforfatteren.

Ole Palmstrøm

«Vi er like mye verdt som andre arbeidere i andre bransjer», skriver Naemy Trandum Aasen

VIL STILLE: Geir Ove Kulseth har jobbet som forbundssekretær i EL og IT Forbundet siden 2017 og er utdannet elektriker.. Han kom dit etter fire og et halvt år som organisasjonssekretær i Elektroarbeidernes Fagforening Trøndelag.

VIL STILLE: Geir Ove Kulseth har jobbet som forbundssekretær i EL og IT Forbundet siden 2017 og er utdannet elektriker.. Han kom dit etter fire og et halvt år som organisasjonssekretær i Elektroarbeidernes Fagforening Trøndelag.

Privat

– Jeg tror vi må legge ned en ordentlig innsats for å bli flere medlemmer i forbundet

Nav beklager at de rådet en sosialhjelpssøker til å låne grill da han ikke klarte å betale strømregningen. (Illustrasjonsfoto)

Nav beklager at de rådet en sosialhjelpssøker til å låne grill da han ikke klarte å betale strømregningen. (Illustrasjonsfoto)

Emmie Olivia Kristiansen

Nav beklager etter å ha bedt sosialhjelpssøker om å låne grill

PRINSIPPER: Tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik i Riksrevisjonen mener det er viktig at det finnes noen prinsipper for når hjemmekontor er ønskelig, slik at det ikke kun blir opp til virksomheten og den enkelte leder.

PRINSIPPER: Tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik i Riksrevisjonen mener det er viktig at det finnes noen prinsipper for når hjemmekontor er ønskelig, slik at det ikke kun blir opp til virksomheten og den enkelte leder.

Ole Palmstrøm

Regjeringens hjemmekontor-forskrift er for svak, mener NTL: – Ansatte må ikke bli presset til å jobbe hjemmefra

AVSTEMNINGEN: Ordstyrerne Markus Hansen og Vidar Hennum og forbundsleder Jan Olav Andersen følger avstemingen om aldersgrenser under landsstyremøtet torsdag.

AVSTEMNINGEN: Ordstyrerne Markus Hansen og Vidar Hennum og forbundsleder Jan Olav Andersen følger avstemingen om aldersgrenser under landsstyremøtet torsdag.

Knut Viggen

EL og IT Forbundet innfører aldersgrense fra og med 2023


Flere saker