JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norge er en jernbanesinke

Norge er en versting i Norden på investeringer i jernbane. Sett i forhold til Danmark investerer vi kun en tredjedel per hode.



04.03.2010
12:46
16.12.2013 12:45

Jernbanen er i krise. Kjøreledninger ramler ned, signalfeil rammer stadig. Forsinkelser har i vinter hvert en del av hverdagen. Passasjerne raser, politikerne unnskylder seg og for de ansatte har vinteren vært et mareritt.

Det sies at den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Jernbanen fikk et sårt tiltrengt løft i inneværende statsbudsjett, med en økning på 3,4 milliarder kroner. Men fortsatt vil det ta lang før alt går på skinner for NSB og Jernbaneverket.

Etterslepet er enormt.

Er det vilje?

Ved århundreskiftet ble det satset enorme summer på jernbane. Bergensbanen alene kostet over et statsbudsjett.

Hvorfor tar det så lang tid å realisere jernbaneprosjekter i det moderne Norge? Hvor ble det av den politiske viljen til å få passasjerer og togsett raskere fram til neste stasjon?

Østfoldbanen og Vetsfoldbanen er gode eksempler. I 1879, samme året som Thomas Edison oppfant glødelampen, åpnet Østfoldbanen.

131 år senere skriker passasjerene etter økt kapasitet. De har ropt uten å bli hørt i 30 år.

Riktignok har mange tog har rullet på skinnegangen, og en viss grad av utvikling har blitt realisert i samfunnet siden den desemberdagen i 1879, da Edison forbløffet verden med en lampe som glødet ved hjelp av elektrisitet.

Men hva skjedde med sporet som åpnet noen uker tidligere samme år?

Venter på perrongen

Vi har søkt etter svar. Vi ville vite hvorfor AS Norge i 2010 lar pendlere vente på perrongen mens realisering av prosjekter skrider fram i lusefart.

Vi har sett på forsakelsen av toglinjene Østfoldbanen og Vestfoldbanen, linjene som knytter 2,4 millioner nordmenn til hovedstaden, og til Europa.

Østfoldbanen eller Smaalensbanen som den først het, ble åpnet 1879. Norge fikk med den sin landbaserte forbindelse til kontinentet.

Året etter ble det mulig å kjøre tog helt fra Trondheim til Kornsjø, og derfra til Sverige.

Allerede på 1930-tallet var det behov for en kapasitetsforbedring, og i 1939 åpnet dobbeltsporet mellom Ski og Oslo.

Tidlig på 80-tallet begynte kampen for dobbeltspor hele veien til Halden og Sverige. Både pendlere og politikere krevde en mer effektiv bane.

Parsellen Ski – Ås åpnet med dobbeltspor i 1994. Etter nye bevilgninger og to år senere åpnet parsellen fra Ås til Sandbukta like nord for Moss. Resten venter.

Dersom bevilgninger

Da Vestfoldbanen åpnet i 1881, og sammenbandt Larvik med hovedstaden Kristiania via Drammenbanen fra 1872, var det gått bare tre år siden vedtak om bygging var gjort i Stortinget.

Det skulle ta mange år før den ble viet oppmerksomhet igjen.

Etter mer enn en generasjon med sprengt kapasitet og irriterte passasjer på perrongen ble tre dobbeltspor-parseller gjennom Sande åpnet i 2001.

I 2012 skal sporet åpne mellom Barkåker og Tønsberg. Og i år påbegynnes parsellen fra Holm til Nykirke.

Den skal stå klar i 2015, forutsatt at bevilgningene fortsetter gjennom stortingsperioden.

Neste år åpner også siste parsell mellom Lysaker og Asker. Da har arbeidene pågått, startet og stoppet, siden 2001.

Ifølge Jernbaneverkets beregninger kunne vært åpnet med nye dobbeltspor på halve tiden om bevilgningstakten hadde vært en annen.

Mulig i 2040

På begynnelsen av 80-tallet begynte kravene å komme om dobbeltspor på Østfoldbanen. Tidlig på 90-tallet startet utredningsarbeidet for dobbeltspor og høyhastighetsbane mellom Oslo og Halden og til Gøteborg.

Nytt spor vil gi mindre enn en time reisetid mellom Oslo og Halden, og Oslo-Gøteborg vil kunne tilbakelegges på litt over to timer. Strategiplanen var klar i 1997.

Fem år senere kjøpte NSB med Stortingets velsignelse inn nye togsett som nettopp hadde kapasitet til nettopp å kjøre i hastigheter over 200 kilometer i timen.

De mangler bare det meste av banen.

Den som venter...

Ifølge Railconsults rapport for Jernbaneforum Øst, vil det med dagens bevilgningstakt og finansieringsform kunne realiseres en gang mellom 2030 og 2040.

En rekke næringslivsorganisasjoner i Østfold inklusiv Østfold fylkeskommune, LO og NHO samt de berørte kommuner har gått sammen i arbeidet for dobbeltspor innen år 2022.

Et av deres første mål er å få på plass en finansieringsplan som muliggjør sammenhengende og kostnadseffektiv utbygging.

Det står ikke på planleggingen.

Jernbaneverket har allerede gjort ferdig utredninger og planarbeid for det meste av strekningen Sandbukta - Moss og Moss – Fredrikstad. Men når vi vet at Ringerriksbanen var ferdig utredet og planlagt i 1909 – og venter fortsatt…

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
04.03.2010
12:46
16.12.2013 12:45



Mest lest

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

Erlend Angelo

Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Privat

– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Aslak Bodahl

Charlotte (22) får ikke fikset tennene fordi det er for dyrt: – Ekstremt frustrerende

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

Jan-Erik Østlie

Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker

Folketrygda

Illustrasjon

Illustrasjon

Anna Granqvist

To pensjonistforeninger sier nei til stort løft i minstepensjonen, hvis det betyr mindre pensjon til andre grupper

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

Colourbox

Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sette ein standard

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Werner Juvik

Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Privat

Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Privat

Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Ida Bing

Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel

Illustrasjon

Illustrasjon

Håvard Sæbø

Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Kun tre av ti LO-medlemmer vil stemme Ap, viser intern måling

Ansatte i Frelsesarmeen er blant dem som blir tatt ut i streik etter at NHO og Fagforbundet ikke kom til enighet i oppgjøret for private behandlingsinstitusjoner.

Ansatte i Frelsesarmeen er blant dem som blir tatt ut i streik etter at NHO og Fagforbundet ikke kom til enighet i oppgjøret for private behandlingsinstitusjoner.

Eirik Dahl Viggen

Streik i private omsorgsbedrifter

Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.

Trygve Slagsvold Vedum for skryt for sitt lederskap av tidligere LO-topp Sture Arntzen.

Jan-Erik Østlie

Tidligere LO-topp: Ap-ledelsen er så utydelige at Senterpartiet blir folkets parti

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

Jan-Erik Østlie

Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Jan-Erik Østlie

Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes

En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.

En forhøyet dagpengesats er viktig for å sikre lavtlønte gjennom koronakrisa, ifølge tillitsvalgt Djevat Hisenai.

Håvard Sæbø

Permittere og ledige får beholde dagpengesatsen: – Nå slipper de å leve under fattigdomsgrensa

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Jan-Erik Østlie

Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat

Så sent som søndag sa Erna Solbergs regjering at det foreløpig ikke var aktuelt med en forlengelse av ordningen. Nå har de snudd.

Så sent som søndag sa Erna Solbergs regjering at det foreløpig ikke var aktuelt med en forlengelse av ordningen. Nå har de snudd.

Leif Martin Kirknes

Permitteringsordningen forlenges til 1. juli


Flere saker