JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
DYNAMOWERK: 750 arbeidere på Siemens i Berlin lager noen av verdens største motorer. Predrag Savic, Olaf Bolduan og Andreas Schmidt sitter i bedriftsrådet, valgt av de ansatte.

DYNAMOWERK: 750 arbeidere på Siemens i Berlin lager noen av verdens største motorer. Predrag Savic, Olaf Bolduan og Andreas Schmidt sitter i bedriftsrådet, valgt av de ansatte.

Håvard Sæbø

Medaljens forside

De lager noe hele verden vil kjøpe: Tyske maskiner og biler. Men når skal de tyske industriarbeiderne få lønnsøkning?



12.12.2013
12:00
12.12.2013 11:12

Tyskerne lager kvalitet. Det vet alle. Derfor var det ikke så overraskende at Siemens fikk en stor jobb da Kina skulle legge en gassrørledning like lang som den kinesiske mur.

Oppdraget ble utført av arbeiderne på Siemens Dynamowerk i Berlin. De lager motorene som skal drive gass 4.000 kilometer fra Sentral-Asia gjennom ørken og over fjell til Kinas kyst. Der skal den mette energibehovet i Shanghai – en av verdens raskest voksende byer.

Mange kaller Kina verdens fabrikk. Og verdens fabrikk får ikke nok av tyske maskiner.

Jobben blir utført i «Siemensbyen» – Siemensstadt – i Berlin. Her har en hel bydel fått navn etter industrigiganten Siemens. I de store verkstedhallene her gjenskaper de den tyske suksessen, men får de ansatte sin del av kaka?

På et anonymt klubbkontor med inngang rett fra en av fabrikkhallene, snakker Olaf Bolduan varmt om høyere lønnskrav. I mange år har fagforbundet IG Metall bedt om nesten ingen ting i lønnsøkning. Men nå er det nye takter.

– I mange år har vi tenkt mest på å trygge arbeidsplassene. Men nå ser vi at det er rom for større lønnsøkning, sier han.

IG Metall rasler med sablene. Og det vil merkes. Vi snakker ikke om en tilfeldig klubb. Dette er verdens største fagforbund med 2,3 millioner medlemmer, og de nøyer seg ikke lenger med nulloppgjør. Det vil merkes i hele Europa.

Ettertraktet

Her i Berlin finner vi et av de store tyske industrieventyrene. Det startet i det små i 1847, for snart 170 år siden. Nå er Siemens en av gigantene i verden, med 370.000 ansatte. Bare en tredel av dem jobber i Tyskland, for Siemens spiller på den globale scenen, med ansatte i nesten alle verdens land.

Selskapet har ikke kuttet sine røtter. Fortsatt er Siemens den største industribedriften i Berlin, med 10.000 ansatte. Bydelen Siemensstadt er ikke som andre bydeler: bygd rundt skolen, kjøpesenteret eller kirka. Her er fabrikken katedralen. Og alt dreier seg om eksport av store maskiner – til stålindustrien, motorer til olje- gassindustrien, gir til vindmøller og andre store motorer. 98 prosent av alt som lages på Siemens Dynamowerk selges til utlandet.

Det er ikke bare kineserne som ringer til Tyskland. Da Snøhvit-gassen skulle bringes til land utenfor Hammerfest i Finnmark, fikk Siemens jobben med å bygge gigantiske motorer som kan kjøle ned gassen før den lastes ombord på gasskipene.

– Det var ingen andre som kunne bygge en så stor motor som de ønsket på LNG-anlegget i Hammerfest, sier klubbleder Olaf Bolduan.

Det er imidlertid ikke alt tyskere tar i som blir til gull. Gass-anlegget ved Hammerfest ble dyrt og forsinket, men fungerer nå godt.

Nummer én i Europa

Det går bra for Tyskland. Veldig bra.

Mens nabolandene sliter med høy arbeidsløshet, er den halvert i Tyskland på knappe ti år, og er snart under fem prosent. Bare ett land i EU har lavere ledighet – tilfeldigvis det tysktalende Østerrike.

Dessuten: Stadig flere tyskere er i jobb. Tyskland lå for ti år siden langt etter Norge, men der Norge de siste åra ikke har lykkes med å få en større andel i jobb, har tyskerne klart det. Resultatet er at Tyskland nærmer seg Norge, når vi ser på andelen voksne som jobber. Men den tyske metoden har også kostet. Mange av de nye jobbene har en månedslønn helt nede i 3500 kroner, og er i tillegg svært usikre.

De store økonomiske tallene er også gode for Tyskland. Den tyske staten sliter ikke med et fjell av gjeld, som i svært mange andre europeiske land. Og Tyskland drives ikke med underskudd – tvert imot. Overskuddene i handel med andre land er så store at både EU og USA er bekymret.

Tyskland oppfører seg som en millionær som bare handler på Rema, eller kanskje enda billigere: På Lidl.

Selger, men glemmer å kjøpe

Verden kjøper masse fra Tyskland, men tyskerne velger å spare i stedet for å handle fra resten av verden. Selv om tyske selskaper går med store overskudd, har ikke lønningene fulgt med. Det betyr færre tyske turister til Spania og Hellas. Og de handler mindre fra nabolandene enn de kunne ha gjort.

Mange sier at det går veldig bra med Tyskland. Men er den tyske suksessen bra for Europa?

Vi hører stadig at lønningene i Sør-Europa går ned. Men det har de også gjort i Tyskland. De siste ti åra har tyske lønninger reelt gått ned med en halv prosent hvert år, i gjennomsnitt. Det er bare i kriselandene Hellas, Spania, Portugal og Italia at det samme har skjedd. Til sammenligning har lønningene steget reelt med tre prosent årlig i Norge.

Tyskerne kan derfor selge sine maskiner med høy kvalitet til en stadig billigere penge. Det er ikke rart tyskerne utkonkurrerer hele Europa.

Dette har vært en lykke for tyske selskaper. BMW, Volkswagen og Siemens går veldig godt, men resten av Europa betaler en høy pris.

Tysk fagbevegelse har vært med på dette, og stilt lave lønnskrav i mange år. Men nå vil de ansatte ha bedre betalt.

Alle trenger tysk lønnsøkning

I flere år har vi sett tv-bilder fra de dårlige tidene i Hellas, Spania og andre land i Sør-Europa.

Dette gjør inntrykk på Olaf Bolduan, lederen for de ansattes bedriftsråd ved Siemens-fabrikken.

Han forteller at IG Metall vil gjøre en innsats for at Europa skal komme ut av den dype krisa.

– Vi har et ansvar for Europa. Derfor krever vi høyere lønn, sier han.

Pluss for alle ...

Tysk fagbevegelse vil snu den negative spiralen. I vår fremmet IG Metall et heftig lønnskrav på 5,5 prosent, med denne begrunnelsen: Pluss for oss – pluss for alle.

Nå vil de ha betalt, og hevder hele Europa vil nyte godt av gode tyske lønnsoppgjør.

Tyskerne tjener grovt på å handle med Europa og resten av verden. Tyskland går med stort overskudd. Nå vil IG metall at disse pengene skal brukes til å handle noe fra resten av verden.

Klaus Abel, nestleder i IG Metall i Berlin, mener den lave lønnsveksten i Tyskland har skapt økonomiske problemer for nabolandene:

– Vi har eksportert arbeidsløshet. Nå må vi få høyere lønnsvekst, så tyskerne kan bruke mer penger, sier han.

Resultatet i tarifforhandlingene i mai ble bedre enn før: IG Metall fikk 5,6 prosent, men over 18 måneder. Det betyr 3,4 prosent på ett år, det samme som i det norske oppgjøret. I tillegg får tyskerne 2,2 prosent 1. mai neste år, for de påfølgende åtte månedene. Det gir solid økning i kjøpekrafta.

Tysk euro-jubel

Tyske eksportbedrifter fikk i 2002 enda en fordel: Euroen overtok som valuta for de fleste EU-landene. Den tyske marken gikk i grava, og Tyskland fikk samme valuta som sine viktigste naboland.

Det betyr at alle i Vest-Europa, unntatt Storbritannia og de skandinaviske landene er låst fast i et skjebnefellesskap. Den tyske økonomien har alltid vært mer produktiv enn i nabolandene og særlig Sør-Europa. Før løste nabolandene det på følgende måte: De kunne la valutaen sin flyte og bli devaluert. Verdien av den spanske peseta og den italienske lire kunne bli dumpet, slik at varer fra Spania og Italia ble billigere.

Det går ikke lenger. Derfor blir ikke tyske biler, vaskemaskiner og kjøleskap brått mye dyrere. Tyskland har ikke en egen valuta som kan gå i været. Det har gitt store fordeler for tyske selskaper.

Står sterkt

Ute på Dynamowerk står IG Metall fortsatt sterkt. Men det er ingen selvfølge. Det blir stadig færre av de tradisjonelle arbeiderne der.

Da Olaf Bolduan begynte på Siemens i 1993 var de 2000 ansatte, derav 500 «kontoransatte». Nå, 20 år seinere, er arbeiderne på gulvet i mindretall. Bare fire av ti har blå kjeledress.

Samtidig har Siemens drevet stort med innleie av arbeidskraft. Det gjorde at IG Metall en periode følte trusselen om å havne i mindretall. Fagforeninga løste det på følgende måte: De begynte å organisere alle grupper på bedriftene. Det lyktes veldig bra: 60 prosent av alle ansatte i Siemens Dynamowerk er organisert i IG Metall. Det er høyt etter tysk målestokk.

– Vi er nok et unntak, sier Bolduan.

IG Metall har lyktes så bra at de fortsetter å kaste seg over de nyutdannede ingeniørene.

– 60-70 prosent av studentene som er i praksis her, er medlemmer hos oss, sier Bolduan.

Og IG Metall kan friste med mye. IG Metalls overenskomst sikrer også studentene seks ukers ferie.

Men hva sier ansatte som ikke vil bli medlem av fagforeninga?

– De sier at de får det samme uansett om de er medlem eller ikke, sier Bolduan.

Kanskje ikke så stor forskjell fra Norge, når det kommer til stykket.

Vokser endelig

IG Metall har ikke stor konkurranse fra andre forbund. Når IG Metall forhandler, gjelder det tariffavtalen som bestemmer lønna for 3,7 millioner ansatte i metallindustrien, som igjen står for 60 prosent av den tyske eksportmaskinen. Ikke noe annet lønnsoppgjør har så stor betydning for verdensøkonomien.

Gjennom 20 år har IG Metall mistet medlemmer, men fallet er nå snudd til oppgang. De siste to åra har medlemstallet økt. Ikke mye, men forbundet teller i dag 25.000 flere enn i 2010.

Dette har kostet: Forbundet bruker årlig 160 millioner kroner på tiltak som skal gi flere medlemmer.

– Vi har gjort flere feil

Storforbundet har i flere år sloss i motvind. Store deler av industrien har flagget ut eller blitt lagt ned. IG Metall har blitt presset fra to fronter. På fabrikkgulvet har antall innleide økt. Samtidig har det blitt færre arbeidere og flere ingeniører og designere. IG Metall sto i fare for å komme i mindretall i bedriftene.

IG Metall var mot innleie, og det betød også at de ikke brydde seg særlig om de innleide. Dette ble endret.

Nå har IG Metall 45.000 medlemmer blant innleide arbeidere til metallindustrien.

Nestleder Klaus Abel i IG Metall i Berlin forteller at forbundet gjorde mange feil, men at disse nå er rettet opp:

1.)IG Metall er mot leiearbeid, og brydde seg heller ikke nevneverdig om de innleide. Nå har forbundet snudd, og verver de innleide og har tegnet tariffavtaler med innleiebedriftene.

2.)IG Metall går inn på nye områder.

– Vi opprettet nylig en overenskomst på IKT-området, og fikk inn den første bedriften der i november, sier Abel.

3.)Forbundet besøker alle bedrifter uten bedriftsråd. Målet er å opprette nye bedriftsråd og berede grunnen for flere medlemmer.

4.)IG Metall spør medlemmene oftere hva de ønsker.

– Vi ønsker å involvere medlemmene mer. Vi spør dem hva de ønsker, sier Abel.

Den tyske fagbevegelsen har fått en knekk, men står fortsatt sterkt i industrien. Nå ruster kjempen IG Metall seg for medlemsvekst og heftigere lønnskrav.

Dette tjener de:

• Fagarbeiderne på Siemens Dynamowerk har en maksimal grunnlønn på 4.200 euro i måneden. Det er om lag 34.000 kroner.

• Lønna reguleres av IG Metalls overenskomst for Berlin og «fylket» Brandenburg.

• Ingeniører kan tjene opptil 7.300 euro – 59.000 kroner i måneden.

• I feriemåneden får de 50 prosent tillegg på lønna.

• Seks uker betalt ferie.

Siemens:

• 370.000 ansatte i 190 land og regioner.

• 290 større fabrikker rundt om i verden.

• Er stor i fire sektorer: Energi, helseutstyr, maskiner, infrastruktur som T-bane og tog.

• Hovedkontor i München.

• Omsetning: 625 milliarder kroner.

• Den norske avdelingen har 1.900 ansatte.

IG Metall:

• Verdens største fagforbund, med 2,3 millioner medlemmer.

• Organiserer i disse sektorene: Metall- og elektroindustri, stål, tekstil, trevarer og IKT.

• IG Metall er tilsluttet det tyske LO – DGB.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.12.2013
12:00
12.12.2013 11:12



Mest lest

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

FriFagbevegelse har sett kontrakter hvor styrmenn direkte ansatt i Wizz Air har 11.000 kroner i månedslønn. Arbeidstiden er 40 timer i uka.

Pete Webber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Wizz Air-lønna: Slik er pilotens kontrakt

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

AFP-EN RYKER: – Planen var å gå av med AFP, men det kommer bare til å mangle noen måneder på at jeg blir 62 år før jeg må slutte. Jeg får prøve å finne en jobb i en bedrift som har AFP, sier Eva Sæther.

Håvard Sæbø

Eva (60) mister jobben hun fikk som 18-åring. Nå flyttes suksessfabrikken ut av Norge

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

SIER IFRA: – Når jeg mener Nav har konkludert feil, har jeg anbefalt at Nav ikke stanser stønad eller at Nav må innvilge stønad. Jeg har da påpekt at økonomisk uforutsigbarhet skaper sterk uro og bekymring, noe som forstyrrer behandling i vesentlig grad, sier lege Paul Kavli.

Yngvil Mortensen

Nav anklager lege for å bidra til trygdemisbruk: – Jeg gjør jobben min

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Elisabeth Thoresen i AAP-akssjonen får henvendelser fra mange fortvilede medlemmer.

Nanna Aanes Wolden

Frykter AAP-kuttene har bidratt på selvmordsstatstikken – krever umiddelbar kartlegging

Paul S. Amundsen

På 18 år har vekternes tillegg for natt og helg kun økt med seks kroner

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

MINIMAL MARGIN: Bussene blir ikke parkert fra neste uke grunnet ny streik, etter at uravstemningen viste at 50,44 prosent av bussjåførene stemte ja til meklingsresultatet.

Tormod Ytrehus

Under 100 stemmer avgjorde bussoppgjøret. Nå får sjåførene ny lønn

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Ti år etter at han falt på jobb og brakk ryggen, inngikk tidligere rørlegger Vidar Sagen i 2018 et forlik med Alpha Insurance, som skulle sikre ham 850.000 kroner i yrkesskadeerstatning. Så gikk det danske forsikringsselskapet konkurs.

Håvard Sæbø

Vidar (68) skulle få 850.000 kroner etter ulykken på jobben. Så gikk selskapet konkurs

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

TALENT: Sandra Åberg Kristiansen, her under landsstyremøtet i EL og IT Forbundet i juni i fjor. I desember samme år var hun også en av dirigentene på landsstyremøtet i forbundet.

Leif Martin Kirknes

Sandra (23) kan bli en av Norges mektigste kvinner

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Marianne Evensen (55) ble i 2017 dømt for trygdesvindel og måtte sone 75 dager i fengsel. I ettertid har Nav konkludert med at de tolket regelverket feil. Nå håper Evensen på å bli frikjent.

Amanda Iversen Orlich

Trygdeskandalen: Marianne vet ikke om hun blir frikjent før hun dør

Arkivfoto.

Arkivfoto.

Håvard Sæbø

Nå må medlemmene i hotell og restaurant selv ta stilling til om de vil streike for bedre lønn

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

FERDIGFORHANDLET: Årets lønnsoppgjør i persontogselskapene og de andre selskapene i jernbanesektoren nærmer seg ferdigforhandlet. Noen steder gjenstår fortsatt resultatet fra uravstemninger før oppgjørene anses som ferdige.

Ole Palmstrøm

Lite penger i lønnsoppgjøret for jernbaneansatte. Så mye øker lønna

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Bussjåfør Ørjan Takle tvilte seg til et ja. Kollega Øyvind Selnes stemte nei.

Håvard Sæbø/Tormod Ytrehus

Bussoppgjøret: Ørjan stemte ja, Øyvind stemte nei. Nå sender begge en advarsel til arbeidsgiverne

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

NYTT DIREKTIV PÅ TRAPPENE: Direktivet sier at alle arbeidstakere skal ha tilgang til minstelønn, enten gjennom tariffavtale eller gjennom lovfestet minstelønn.

Ole Palmstrøm

Nå kommer EU-loven om minstelønn

Trygve Slagsvold Vedum

Trygve Slagsvold Vedum

Jan-Erik Østlie

Senterpartiet mest fram på målinger i oktober

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

OPP 3,6 PROSENT: Lastebilsjåførenes minstelønn øker med nesten 3,6 prosent etter at partene meklet seg fram til enighet om ny tariffavtale. Her Ole Einar Adamsrød i Fellesforbundet.

Roy Ervin Solstad

Lastebilsjåfører får ny lønn: – Var nok maksimalt av det vi kunne klare å få til

Leif Martin Kirknes

Regjeringen strammer inn: Utenlandske arbeidere fra røde land får ikke lenger unntak

Ole Palmstrøm

Både kunder og ansatte i villrede: – Hæ? Skal Trondheim postkontor legges ned?

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

TIL HØYESTERETT: Motstanderne av EUs jernbanepakke IV øyner nytt håp etter at Frp sluttet seg til SVs forslag om å be Høyesterett vurdere reformen.

Morten Hansen

Frp snudde og stemte med venstresida: Dette skjer videre når Høyesterett skal vurdere EUs jernbanereform

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Natalia Zubillaga, NTL UiO.

Jan-Erik Østlie

De lavest lønte i staten kommer dårligst ut to år på rad. Det provoserer de tillitsvalgte

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Filip er foreløpig ute av bransjen. Om han vil tilbake, er han usikker på.

Marie von Krogh

Filip jobbet med å hjelpe folk tilbake i jobb. Til slutt var det han som ikke maktet mer


Flere saker