Anbefaler ja i bussoppgjøret
Fredag stemmer medlemmene over forslaget til ny tariffavtale for bussjåførene. Norsk Jernbaneforbund mener resultatet er for godt til å bli avvist.
oystein@lomedia.no
En forutsetning for å heve lønningene i bransjen er etterutdanningen, som er delt inn i fire moduler.
– Sjåfører som har gjennomført alle fire modulene får en lønnsøkning på nærmere 20 000 kroner, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg i NJF.
Kompetansetillegget per time øker med 1 krone for ufaglærte, og 1,50 for faglærte fra 1. april. Samlet gir modulene dermed en samlet kompensasjon på 12 kroner timen.
– Det vil være uansvarlig av oss å kaste hele bussbransjen ut i en streik med et så godt oppgjør. NJF oppfordrer alle til å stemme ja, og unngå konflikt, sier Brunborg.
Han viser til at de også fikk til en forbedring av ordningen med delt dagsverk. En pause på én time utløser et tillegg på en timelønn. Dessuten øker ubekvemstilleggene som en konsekvens av at grunnlønnen blir høyere.
Uravstemningen skal gjennomføres i foreningene fredag 30. april. NJF må ha resultatene inn mandag 3. mai, mens Riksmeklingsmannen skal ha svar innen kl 12.00 tirsdag.
Da meklingen ble avsluttet var de fire forbundene som deltok enige om å sende resultatet ut på uravstemning, men uenige om hvor godt forslaget ble.
Fagforbundet anbefaler sine medlemmer å stemme nei.
– De to forbundene i LO med flest medlemmer innenfor bussbransjen, Norsk Transportarbeiderforbund og Norsk Jernbaneforbund, anbefaler ja. Det samme gjør Yrkestrafikkforbundet, sier Kjell Atle Brunborg.