JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stor sjåførmangel

Bussbransjen trenger mellom 1500 og 2000 nye sjåfører hvert år framover. Offentlige tiltak er nødvendig for å bedre situasjonen, mener Bilpersonalets landsråd.



15.11.2010
10:46
16.12.2013 14:36

oystein@lomedia.no

Prisen på et sertifikat ligger fra 70 000 opp til 100 000 kroner.

– Vi må få økonomien på plass. Staten må inn og bidra med penger, sier Jan Audun Strand, leder i Bilpersonalets landsråd (BL).

Alt i 2006 sa landsrådet fra om at her gjelder det å være føre var. Det tar tid å utdanne sjåfører. To år senere ble EUs direktiv for yrkessjåfører innført i Norge. Etter september 2008 kreves en grunnopplæring i tillegg til selve førerkortet, derfor er prisen blitt så høy.

– Politikerne ønsker flere kollektivreisende og hyppigere avganger, men da trengs det flere sjåfører. Dessuten må det bygges kollektivfelt. Nå står bussene i samme kø som privatbilene i storbyene, bortsett fra i Trondheim. To tiltak er helt nødvendige: Bedre framkommelighet og tilskudd til utdanningen, sier Strand.

Støtte

Hittil har kun Hordaland fylkeskommune gått inn med penger. I samarbeid med flere selskaper setter de av to millioner kroner til 20–25 søkere som vil inn i yrket. Over 300 søkte om plass.

– Så langt har bare én fylkeskommune tatt dette inn over seg. Vi mener tilskudd er helt nødvendig når sertifikatet blir så dyrt, sier Strand.

I Nettbuss er gjennomsnittsalderen nå 49 år, så rekruttering er nødvendig. Samtidig er det åpnet for at folk i yrket kan fortsette til de er 75 år. Kravet er årlig helseattest.

– Ingen god løsning, sier Strand i kommentar til regelendringen som kom tidligere i år.

I stedet må yrket få økt status, bedre arbeidsforhold og høyere lønn, noe som går i riktig retning etter at bransjeavtalen ble underskrevet.

I Stortinget

Samferdselsministeren har bedt Vegdirektoratet om å vurdere den nedre aldersgrensen, 21 år, på nytt. I Sverige og Finland har de åpnet for at 18-åringer kan kjøre buss med et regelverk som gir visse begrensninger.

– Jeg mener det er feil vei å gå. Alle bør ha fem års erfaring med annen kjøring og få en grunnleggende kompetanse først. På den andre siden ser jeg at det blir et konkurransefortrinn for lastebilnæringen når 18-åringene kan kjøre vogntog, sier Jan Audun Strand.

Leder i transportkomiteen, Knut Arild Hareide, spurte samferdselsministeren hva hun kan gjøre for å lette på situasjonen, og pekte nettopp på alderssammensetningen i næringen og at det er 21 års aldersgrense.

– Det innebærer at det tradisjonelle opplæringsløpet for yrkesfagene i liten grad er aktuelt. I tillegg har kompetansekrav gjort sertifikatet mye dyrere, med en kostnad på minimum 70 000 kroner. I 2009 var det i underkant av 300 personer som fullførte den grunnutdanningen som er nødvendig, sa Hareide.

Ingen avklaring

Debatten etterpå viste at stortingsrepresentantene er usikre på hva en lavere aldersgrense vil ha å si for trafikksikkerheten. Susanne Bratli (Ap) har ikke konkludert, men er skeptisk. Hun understreket at bransjen selv må gjøre mer for å framstå som attraktiv, siden det er bred politisk enighet om å øke kollektivandelen av reisende.

– Skal man da klare å vinne denne kampen, er en først og fremst avhengig av å drive et aktivt rekrutteringsarbeid og ha en næring og et yrke med et godt omdømme. Det omdømmet er det bare selskapene selv som klarer å bygge, sa Bratli.

Stor satsing

Når det interaktive nettstedet busslappen.no blir ferdig utviklet kan alle ta en test og se om yrket passer for dem. Der ligger det også mye informasjon om hva som kreves og hvordan hverdagen kan arte seg.

– Vi er helt avhengige av at mange reiser kollektivt, og bussen står for 60 prosent av den transporten her i landet, sa politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet, Sigrid Brattabø Handegard da hun var med på lanseringen av kampanjen.

– Vi ser at både Oslo og flere av de andre byene er i ferd med å lykkes, kollektivtrafikken øker. Departementet er svært glad for at bransjen og organisasjonene har gått sammen om dette, sa Brattabø Handegard, og garanterte samtidig for en halv million i støtte fra departementet til tiltaket. Den øvrige finansieringen er foreløpig ikke på plass.

Innført i Norge fra 10. september 2008 for buss. Året etter for lastebil.

Etter dette må alle ta grunnutdanning i tillegg til føreropplæringen.

Sjåfører som har tatt sertifikat før disse datoene kan fortsette, men må fornye kompetansen hvert femte år, de første i 2011.

Denne etterutdanningen er på 35 timer over fem dager. Omfatter blant annet trafikksikkerhet, førstehjelp, lovbestemmelser og arbeidsmiljø.

Obligatorisk oppmøte. Alle dagene må gjennomføres i løpet av seks måneder.

Nye sjåfører må også gjennomføre dette hvert femte år.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
15.11.2010
10:46
16.12.2013 14:36



Mest lest

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Karina Veum ser tilbake på en tid da hun var ny i arbeidslivet og visste lite om rettighetene sine.

Ida Bing

Karina var 18 år og ny i jobben da hun krasjet firmabilen. Så ga sjefen henne skylda

«Dollemobilen» trekker daglig last som du og jeg vil kalle livsviktig. For anledningen munnbind til levering hos Asko. Anita «Dolly» Handeland mener likevel at prisen som betales for transporten, er for lav.

«Dollemobilen» trekker daglig last som du og jeg vil kalle livsviktig. For anledningen munnbind til levering hos Asko. Anita «Dolly» Handeland mener likevel at prisen som betales for transporten, er for lav.

Stein Inge Stølen

Anita jobber 15 timer dagen til under minstelønn som langtransportsjåfør

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

LOVFESTA: Norge har ingen lovfesta minstelønn for alle arbeidstakarar, men på blant anna byggeplassar er minstelønna i tariffavtala såkalla allmenngjort.

Håvard Sæbø

Ni bransjer får ny minstelønn 1. juli

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

EN RUNDE TIL: Linn Henriksen (32) har vært gjennom flere runder med arbeidsavklaring og arbeidspraksis, men Nav mener det ikke er nok. Legen hennes fraråder en ny runde med arbeidsutprøving. På tross av det fikk Linn tirsdag melding om å møte til oppstartssamtale for ny arbeidsavklaring på nokså kort varsel, dagen etter.

Yngvil Mortensen

Mer enn ti år etter Linn kom inn i Nav-systemet, er hun ennå ikke ferdig avklart for jobb eller trygd

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

GODE PENSJONSNYHETER: Å få pensjon for all lønn betyr mye for mange arbeidstakere, spesielt for kvinner og lavtlønte.

Martin Gutttormsen Slørdal

Regjeringen har vedtatt pensjon fra første krone. Se alle endringene her

TILSYN BLE TIL DOKUMENTBUNKER: Ove Holand har fulgt Arbeidstilsynets arbeid tett, selv etter at han sluttet ved asfaltverket. Dokumentbunkene vitner om at det har tatt tid å rydde opp i forholdene.

TILSYN BLE TIL DOKUMENTBUNKER: Ove Holand har fulgt Arbeidstilsynets arbeid tett, selv etter at han sluttet ved asfaltverket. Dokumentbunkene vitner om at det har tatt tid å rydde opp i forholdene.

Kai Hovden

Ove (49) jobbet 90 timer i uka ved asfaltverket – og fikk oppførte timer slettet

STORE KONSEKVENSER: Arbeidsutvalget i NNN-klubben på Ringnes-anlegget utenfor Oslo er svært skeptisk til at grossistene skal ta over distribusjonen av varene deres. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

STORE KONSEKVENSER: Arbeidsutvalget i NNN-klubben på Ringnes-anlegget utenfor Oslo er svært skeptisk til at grossistene skal ta over distribusjonen av varene deres. Fra venstre Roar Ellingvåg, Rune Christensen, Anita Andersen, Erik Torkelsen og Leif Ritter.

Erlend Angelo

Dagligvarekjedene presser ut Ringnes-sjåførene: – Dette er sosial dumping satt i system

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

LIVSKVALITET: Håvard Stokke (28) opplever utmattelse og kognitive senvirkninger etter en koronainfeksjon i fjor høst.

Ole Martin Wold

Åtte måneder etter at Håvard (28) ble syk av korona, er han fortsatt glemsk

De tre barnevernspedagogene er gode venner og kan snakke om lønnsforskjellene. Men når temaet kommer opp, kan det skape dårlig stemning på jobb.

De tre barnevernspedagogene er gode venner og kan snakke om lønnsforskjellene. Men når temaet kommer opp, kan det skape dårlig stemning på jobb.

Marie von Krogh

Elise tjener 32.000 mindre enn kollegaen, tross samme stilling og lik ansiennitet

Tora Marie Norberg

Tallene som viser det ulike Norge, på godt og vondt

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

BEKYMRET: Matrosen Thomas Arnesen er redd Color Line taper i kampen med konkurrentene Fjordline og DFDS hvis dagens karanteneregler opprettholdes.

Privat

Om «danskefergen» frakter passasjerer fra Danmark må matrosen Thomas i 10-dagers karantene

Colourbox.com

«Firerbanden» overkjører regjeringen – gir 650 millioner kroner mer til pensjonistene

Analyse:

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

GA SEG: Da partene i Unio-streiken valgte frivillig lønnsnemnd, ble det satt punktum for årets mellomoppgjør.

Torgny Hasås

Derfor ble det streik på streik og mye uro i årets lønnsoppgjør. En oppsummering

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Frp-leder Sylvi Listhaug vil ikke svare hva partiet mener om LOs viktigste saker før stortingsvalget.

Jan-Erik Østlie

Sylvi Listhaug nekter å svare på hva partiet mener om LOs viktigste saker før valget

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sender fire forslag til ulike modeller for redusert trygd for arbeidsinntekt på høring. (Arkivfoto)

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) sender fire forslag til ulike modeller for redusert trygd for arbeidsinntekt på høring. (Arkivfoto)

Bjørn A. Grimstad

Fire modeller for redusert trygd mot arbeidsinntekt sendt på høring

FORNØYD: Leder av Industri Energis NR-forum, Bår Inge Pedersen (innfelt), er glad for at man unngikk streik på sokkelen og for resultatet av meklingen. 66 Industri Energi-medlemmer ved Maersk Drilling Inspirer hadde blitt tatt ut i streik om det ikke ble enighet.

FORNØYD: Leder av Industri Energis NR-forum, Bår Inge Pedersen (innfelt), er glad for at man unngikk streik på sokkelen og for resultatet av meklingen. 66 Industri Energi-medlemmer ved Maersk Drilling Inspirer hadde blitt tatt ut i streik om det ikke ble enighet.

Maersk Drilling/Atle Espen Helgesen

Tillitsvalgt Bår Inge fornøyd med at riggansatte får minst 24 500 kroner i lønnsøkning etter meklingen

– Det viktigste våpenet mot arbeidslivskriminalitet er et organisert arbeidsliv, sier forfatter Torgny Hasås.

– Det viktigste våpenet mot arbeidslivskriminalitet er et organisert arbeidsliv, sier forfatter Torgny Hasås.

Jessica Allande

Kampen om sjela i arbeidslivet vårt

Med ganske industrielle omgivelser lanserte Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre 40 punkter på 100 dager. Presentasjonen foregikk på Kuben videregående skole, som er bygd på Standard Telefon- og Kabelfabrikks gamle industriområde.

Med ganske industrielle omgivelser lanserte Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre 40 punkter på 100 dager. Presentasjonen foregikk på Kuben videregående skole, som er bygd på Standard Telefon- og Kabelfabrikks gamle industriområde.

Torgny Hasås

Støre åpner for forbud mot innleie i byggebransjen i Oslo-regionen. Her er Aps 100-dagersplan

Sandra Borch, Senterpartiet.

Sandra Borch, Senterpartiet.

Ragne B. Lysaker, Senterpartiet

Faktasjekk: Nei, ACER kan ikke pålegge oss å bygge strømkabler til utlandet

DAMSGÅRDSSUNDET: Her nede ved havna og skipsverftene tråkket Mette Johnsen Walker sine barnesko. Mormor og morfar bodde like ved.

DAMSGÅRDSSUNDET: Her nede ved havna og skipsverftene tråkket Mette Johnsen Walker sine barnesko. Mormor og morfar bodde like ved.

Sissel M. Rasmussen

Mette Johnsen Walker meldte seg ut av Utdanningsforbundet i protest og inn i Skolenes landsforbund – på samme dag


Flere saker