Ber Oslo unngå Veolia
En forening i Fagforbundet oppfordrer Oslo bystyre til ikke å inngå kontrakter med konserner som utfører oppdrag for en okkupasjonsmakt på okkupert land. I Stockholm ble Veolia byttet ut med et Hong Kong-basert selskap.
I klartekst betyr oppfordringen at Oslo ikke skal inngå eller fornye kontrakter med det franskeide Veolia-konsernet, som driver renovasjon i hovedstaden. Det er kanskje bedre kjent under navnet Connex Norge AS fram til navneendringen 1. mars 2006. Bakgrunnen for kravet om utestenging er at konsernet bygger en ny bybane på okkupert palestinsk jord i Jerusalem.
Israelerne spør ingen
– Jeg har selv sett banen. Den er lett å se når en reiser fra Øst-Jerusalem til Vestbredden, sier rådgiver Terje Kalheim ved LOs Internasjonale avdeling. – Israelerne spør ingen, de bare setter i gang, og i dette tilfellet bygger de en forstadsbane. Det er forståelig at mange protesterer, sier Terje Kalheim. – Da jeg besøkte Vestbredden i romjula, så jeg selv banen under oppføring. De støper fundament og legger skinner, forteller Stein Asthøy, leder av Sosiale Institusjoners Fagforening. Den er tilsluttet Fagforbundet.
Vil isolere boligområder
Ordlyden i deler av årsmøteuttalelsen fra fagforeningen er tilnærmet identisk med en tidligere avgitt uttalelse fra partiet Rødt. – Israel bygger en forstadsbane som skal frakte innbyggere på de ulovlig oppsatte boligområdene på okkupert land. Den nye bybanen, Jerusalem Light Rail, vil splitte opp og isolere palestinske boligområder mens den knytter sammen ulovlige israelske bosettinger, påpeker Asthøy.
Reaksjoner også i Stavanger
Også i Stavanger er det kommet krav om å frata Veolia konsesjon, i dette tilfellet konsesjon for busstrafikk. Før nyttår sa lederen for Stavanger Sosialistisk Ungdom, Eirik Faret Sakariassen, at ved å bygge banen er Veolia med på å opprettholde apartheidregimet i det konfliktfylte området. Les hele intervjuet Kommunikasjonssjef Grethe Skundberg i Veolia synes det er trist at boikott av transportselskapet vurderes. – Vi er en bedrift i Norge med norske ansatte og norsk konsernledelse som følger norske lover. Vi har ingenting å gjøre med det som skjer andre steder.
Mistet i Stockholm
Det franske selskapet får ikke lenger drive t-banen i Stockholm, til stor glede for svenske palestinaaktivister. Det er uklart om det er kommersielle eller politiske hensyn som ligger bak. Kontrakten gikk til det Hong Kong-basert MTR. – MTR har levert det klart beste anbudet ut fra kvalitet, noe som har veid tyngst i vurderingen, skriver Ingemar Ziegler, direktør i Storstockholms Lokaltrafik, i en pressemelding.