Ber reiselivet bli tydeligere
Statsråd Trond Giske mener norsk reiseliv må markere seg i kampen om turistene som betaler mest.
bjorn.erik.dahl@anb.no
– Norsk reiseliv må markere seg tydeligere i konkurransen om de betalingsvillige gjestene, sier nærings- og handelsminister Trond Giske (Ap) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
For ett år siden la regjeringen fram reiselivsstrategien «Destinasjon Norge». Onsdag var Giske vertskap for en erfaringskonferanse for reiselivet i kjølvannet av reiselivsstrategien.
– Les også: Ønsker unike opplevelser
– Norske reiselivsbedrifter har et unikt utgangspunkt for å utvikle helhetlige opplevelser preget av høy kvalitet i alle ledd, sier Giske, som peker på fem forutsetninger for å lykkes.
– Gjør reiselivet bærekraftig.
– Gjør produktene bedre.
– Gjør arbeidsplassene mer attraktive.
– Samarbeid bedre.
– Tjen penger.
Regjeringen mener at et bærekraftig reiseliv må være sentralt for utviklingen av reiselivsnæringen i Norge.
– Nå er verktøyet på plass. Vi håper flere destinasjoner vil følge etter Trysil, Røros, Lærdal og Vega, og gjøre arbeidet som skal til for å bli tildelt merke for bærekraftig destinasjon, sier Giske.
Merket for bærekraftige reiselivsdestinasjoner ble lansert i mars.
– Les også: Færre turister i juli
Giske slår fast at Norge som reisemål aldri kan vinne en kamp om å bli det billigste reisemålet.
– En strategi for Norge kan derfor være å bli det beste reisemålet. Dersom norske reiselivsaktører satser på å levere kvalitet hele veien i alle ledd, vil det ikke bli reagert like mye på høy pris som om kvaliteten oppleves for dårlig, sier Giske.
Reiselivsnæringen er heller ikke den foretrukne karriereveien hos tilstrekkelig mange unge. I dag importerer Norge mye arbeidskraft i reiselivsnæringen fra andre land.
– Reiselivsnæringen må også rekruttere dyktig arbeidskraft i Norge for å heve kvaliteten på reiselivstilbudene, mener statsråden. (ANB)