Kommentar:
«Aktørene innen dagligvare må settes under lupen»
Kampen om dagligvarekundene er hard.
Martin Guttormsen Slørdal
Det kan stilles spørsmål ved om konkurransen i dagligvarebransjen kommer oss forbrukere til gode.
kjell.werner@anb.no
Derfor er det positivt at regjeringen nå vil sette Konkurransetilsynet bedre i stand til å gå bransjen etter i sømmene. Næringsminister Iselin Nybø (V) tar sikte på å innføre krav til begrunnelse fra leverandører som opererer med store forskjeller i innkjøpspriser. Innkjøpsprisene skal kontrolleres gjennom årlige kartlegginger. Tilsynet skal også settes i stand til å ha permanent fokus på dagligvarebransjen. Alt dette er tiltak som synes å dra i riktig retning for oss forbrukere.
Allerede for ni år siden ble det lagt fram en utredning med den beskrivende tittelen «Mat, makt og avmakt». Her ble det uttrykt stor bekymring over at fire kjeder har stor makt. Siden den gang har konsentrasjonen bare økt. Ica-kjeden er borte fra norsk jord, og disse butikkene spist av andre store aktører. Dermed er det bare tre store kjeder som dominerer. Norgesgruppen er desidert størst med butikker som Meny, Kiwi og Joker. Deretter følger Coop og Rema. Nye aktører har slitt med å få innpass.
I november i fjor kunne Konkurransetilsynet avsløre at Norgesgruppen gjennomgående får bedre prisbetingelser fra leverandørene enn Coop og Rema. For noen varer var prisforskjellen på over 15 prosent. På denne bakgrunn kom det krav fra enkelte hold om å innføre forbud mot prisdiskriminering. Men regjeringen sier klokelig nei og støtter seg til en rapport fra en ekspertgruppe som konkluderer med at et slikt forbud kan gi høyere priser for forbrukerne.
Norge har få og store aktører på begge sider av forhandlingsbordene i dagligvarebransjen. Tre store kjeder dekker det meste av markedet på butikksiden, og på leverandørsiden er det også flere store aktører som dominerer. Hemmelige rabatter og markedsføringsavtaler florerer, og de sterkeste aktørene kjøper seg best hylleplass. Bildet så sammensatt at det er vanskelig å finne ut om spillereglene er like for alle.
Det er et faktum at de såkalte matvarebaronene tjener gode penger. Kjedemakten må brytes slik at også forbrukerne får sin del av kaka. Samtidig må vi ikke stirre oss blinde på lave priser. Et bredt utvalg har en verdi for mange forbrukere. Kvalitet teller også inn. Epler må sammenliknes med epler av samme kvalitet, ellers blir det som å blande epler og pærer.
Konkurransetilsynet må komme til bunns i dagligvaresakene som nå etterforskes. Her står vi overfor en viktig syretest. Det må komme klare straffesanksjoner dersom det avdekkes at dominerende aktører her har misbrukt sin markedsmakt. Det er å håpe at lovverket er stramt nok til at vi som forbrukere kan gå seirende ut. Da kan det bli litt mindre avmakt.