Bensin og diesel blir dyrere neste år.
Roy Ervin Solstad
Kommentar
Bra at det blir dyrere å kjøre fossilbil
Regjeringen hever avgiftene på bensin og diesel.
Til gjengjeld blir det billigere å ha bil.
98 prosent av oss kommer til å oppleve av kostnadene går ned, lover finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp). Ap/Sp-regjeringen tar med den ene hånda og gir med den andre.
Bakgrunnen er det faktum at regjeringen har lovet å heve CO2-avgiften gradvis til 2.000 kroner for hvert tonn med utslipp. I neste års statsbudsjett er det lagt inn tiltak som vil føre til at klimagassutslippene reduseres med 6,4 millioner tonn fram til 2030.
Sammen med allerede vedtatt politikk vil dette ifølge regjeringen sikre at Norge overoppfyller forpliktelsene overfor EU.
Konkret foreslår regjeringen nå å øke avgiftene på bensin og diesel med 15 øre literen.
Økt innblanding av biodiesel vil føre til at literprisen på diesel øker med ytterligere 27 ør. På den annen side blir trafikkforsikringsavgiften, det som før det ble kalt årsavgiften, for fossilbiler redusert med 400 kroner i året.
Finansminister Vedum poengterer at bilister må kjøre over 40.000 kilometer i året med en vanlig bensinbil før man kommer dårligere ut enn i dag. Den gjennomsnittlige årlige kjørelengden i fjor var 12.000 kilometer. Det hører med til historien at det blir en enda større økonomisk fordel å satse på elbil i stedet for fossilbil.
Kort sagt blir det billigere å ha en fossilbil i garasjen enn å tanke den.
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) har tro på at regjeringens grep derfor vil stimulere flere til å reise kollektivt. Men dette forutsetter også at alternativet er et godt tog- eller busstilbud.
Det er altfor sjelden tilfellet. Staten, fylkene og kommunene har fortsatt en lang vei å gå før det er fristende nok for flere av oss å reise kollektivt.
Regjeringen har lovet å redusere avgifter som rammer folk flest.
Drivstoffavgiftene er nevnt som eksempel på slike. Likevel økes pumpeprisen, men dette kompenseres altså med lavere «årsavgift». Poenget må være å ha fokus på sluttregningen.
Mange vil mene at regjeringen burde ha tatt enda sterkere i, og gjort det jevnt over dyrere å kjøre fossilbiler.
Men her gjelder det å finne en balanse som skaper aksept i det brede lag av befolkningen. Dette er spesielt viktig i en tid hvor mange rammes hard av en sterk inflasjon og et høyt rentenivå.
Regjeringen bruker både pisk og gulrot. Resultatet blir en god klimapolitikk som samtidig har en sosialt rettferdig innretning.
Regjeringen er på rett vei.
Mest lest
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.
Torgny Hasås
Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder
Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann.
Tri Nguyen Dinh
Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann
FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.
Håvard Sæbø
Nå dropper bedrifter å ta inn elever på byggeplassen
Halvparten av 7500 ansatte oppgir at det er en stor belastning å være konstant til stede følelsesmessig.
peopleimages/colourbox
Ansatte setter barn, elever og pasienter foran seg selv
Helsefagarbeider Sara Malene Henriksen jobber for at folk som er psykisk syke skal få hjelp i tide.
Kathrine Geard
Sara mistet moren i selvmord. Nå vil hun gjøre det lettere å tvangsinnlegge
Erik Fjellberg hjelp folk inn i arbeid.
Anita Arntzen
No må folk med «vanlege jobbar» gå på Nav
Fagbevegelsens kamp mot Tesla sprer seg i Norden.
Martin Guttormsen Slørdal
Fagbevegelsens kamp mot Tesla sprer seg i Norden
Streikevakt fra det svenske fagforbundet IF Metall utenfor Teslas filial i Malmö. Etter over fem uker med streik i Sverige, går nå danske 3F også til streik mot elbilselskapet.
Johan Nilsson / TT / NTB