Norske sjømatbedrifter ser en gyllen mulighet til å komme inn på det britiske markedet med bearbeidet sjømat.
Øyvind Aukrust
Kommentar
Dette behøver ikke å bli noen krise for norsk landbruk, og kan bli en stor mulighet for norsk sjømat
Norge og Storbritannia er i krevende forhandlinger om en frihandelsavtale.
kjell.werner@anb.no
Bakgrunnen er selvsagt britenes utmelding av EU. Brexit fører til at Norge må ha nye spilleregler i handelen med Storbritannia. Britene ønsker blant annet å kunne selge ost til Norge. På den annen side ønsker sjømatbedriftene i Norge bedre markedsadgang til Storbritannia.
Næringsminister Iselin Nybø (V) velger å holde kortene tett til brystet, men hun innrømmer at landbruk er et følsomt område. Samtidig er ministeren klar på at forhandlinger er gi og ta. Her er noe viktig for Norge mens det er andre temaer som er viktig for britene. Norges Bondelag er bekymret og får støtte fra Senterpartiet.
– Vi har ikke en ost å gi, sier Senterpartiets Geir Pollestad og trekker dermed en parallell til EU-forhandlingene på 90-tallet. Daværende fiskeriminister Jan Henry T. Olsen (Ap) kom den gang med en klar beskjed overfor EU at Norge ikke hadde en fisk å gi.
Men i 1994 sa det norske folket nei til å bli med i EU. I stedet har Norge måttet støtte seg til EØS-avtalen, hvor både landbruk og fiskerier i hovedsak er unntatt.
Kommentar: Det er underlig hvordan holdningen til vindkraft på land har skiftet retning 180 grader
Norge har valgt å beskytte norsk landbruk med tollsatser. Samtidig har norske sjømatvarer blitt møtt med tollmurer i EU, og dermed også i Storbritannia. Problemet er i første rekke toll på bearbeidede fiskeprodukter som fiskefileter, røykelaks og pillede reker. Dermed lønner det seg å foreta denne bearbeidingen i EU framfor i Norge. Arbeidsplasser og verdiskapning blir kort og godt flyttet ut av landet. Norge står igjen som en råvareleverandør.
Men nå ser altså sjømatbransjen en gyllen sjanse til å komme inn på det britiske markedet. Økt bearbeiding i Norge vil trygge og skape arbeidsplasser her til lands. I tillegg er det et godt klimatiltak fordi transportmengden til markedene kan reduseres.
Baksiden av medaljen er at regjeringen kanskje må ofre en ost eller to. Dette behøver ikke å bli noen krise for norsk landbruk, men det kan være en stor mulighet for økt eksport av bearbeidet norsk sjømat.
Det vil være dumt å gå inn i forhandlinger med låste posisjoner. Senterpartiet synes mer opptatt av å slå ring om norske bønder enn å hjelpe en offensiv sjømatnæring inn på nye markeder. Det vil være god distriktspolitikk å skape flere lønnsomme fiskeriarbeidsplasser rundt om i Norge. Vi må ha to tanker i hodet samtidig.
Havet og de enorme mulighetene som ligger rett utenfor kysten vår må i større grad tas i bruk. Norsk sjømat vil være et godt bidrag for å gi føde til en stadig økende befolkning på kloden vår.
Kommentar: Prislappen på det nye regjeringskvartalet bør ikke komme som et sjokk. Og nå er det for sent å snu
Mest lest
Colourbox.com
Nye satser for pensjon og trygd
Hanna Skotheim
Nav-ordning tom for penger: – Kom som «lyn fra klar himmel»
Mennene vil jobbe for å minske frykt for barnevernet i det somaliske miljøet i Skien. F.v: Abdirahman Hasan, Siidali Omar og Abdirahman Hassan Adow.
Hanna Skotheim
– Det er sykt at somaliere reiser ut av Norge fordi de er redde
Nora Berntzen synes «quiet quitting» fortjener en bedre diskusjon i Norge.
Ida Bing
Nora er en «quiet quitter»: – Det har et ufortjent dårlig rykte
Magnus Hauge under en vinterøvelse.
Privat
Magnus klarte ikke å løpe - fikk ikke bli ingeniør
Elisabeth Thoresen leder AAP-aksjonen og deltar på flere arrangementer for å snakke om saken.
Hanna Skotheim
Kritiserer Nav: – Jeg forstår at folk kan føle seg dumme
Endringa kan tre i kraft fra 1. januar 2024.
Brian Cliff Olguin
Terskelen for opptjening av pensjon i staten senkes
– Det er mye nytt jeg må sette meg inn i. Men det er moro, sier Rolf Johan Johansen.
Alf Ragnar Olsen
Rolf Johan (28) gikk fra Posten til Tesla. Han har et råd til andre på jobbjakt
Hanna Skotheim
Da Wenche fikk kreft innså hun hvor lite hun skjønte av Nav-systemet
Julia Gałczyńska ble leid ut fra bemanningsbyrået FresWork til bøndene i bærbygda Fresvik i Sogn. Lønna var langt under det hun hadde krav på. Bo- og arbeidsforhold var kritikkverdige.
Privat. Innfelt: Sondre Dalaker/NRK
Julia vant i retten, men kan gå glipp av pengene fordi hun bor i Polen
Renathe Remes Øen, hovedtillitsvalgt i Bergen kommune, skjønner godt at fast ansatte er frustrerte over sommervikarenes bonuser.
Hanna Skotheim
Her tjener sommervikarene mer enn de fast ansatte
– Heldigvis var det noen som tok initiativ til slutt, sier Hanna Breden (25).
Martin Guttormsen Slørdal
Hanna fryktet at drømmejobben skulle glippe. Så skrev hun en Facebook-post
Kommentar
Pensjonistforbundets leder Jan Davidsen har grunn til å smile bredt, skriver Kjell Werner.
Ida Bing
Etter flere år med uro rundt trygdeoppgjøret, er det nå full enighet
Klubbleder for Fellesforbundet på verftet Kimek i Kirkenes, Rainer Ingebrigtsen, forteller om tøffe uker etter at det ble satt bom stopp for arbeid på russiske fartøy den 12. mai.
Håvard Sæbø
Samtlige 84 på Kirkenes-verft kan bli oppsagt
Visegeneralsekretæren i ETUC, Claes-Mikael Stahl, er inspirert av at LO lyktes med å forhandle fram reallønnsvekst.
Herman Bjørnson Hagen
Hyller den norske storstreiken: – Det LO lyktes med i Norge, har jeg ikke sett noen andre klare
HOTELLFØLELSEN: I toppetasjen til IT-bedriften Intility kan de ansatte spise lunsj fra «hotellbuffet» hver dag. Stian Aas er svært fornøyd med tilbudet.
Sissel M. Rasmussen
Bli med på lunsj i fire ulike bransjer. Forskjellene er enorme
Morten Eitran (til høyre) har det fint. Arbeidsmandens journalist (til venstre) har det ikke så fint.
Martin Guttormsen Slørdal
Camilla har ikke kjørt på 10 år. Slik gikk det da hun kjørte opp på nytt
– Hvis Ikea vinner denne rettssaken, blir det jakt på tillitsvalgte i alle bedrifter der klubbledere hever stemmen og sier sin mening, sier HK-leder Christopher Beckham.
Leif Martin Kirknes
LO-topp: – Ikea er verst i klassen på fagforeningsknusing
USS Gerald R. Ford i Oslofjorden, drevet av to atomreaktorer.
Merete Jansen
Hva om det skjer en ulykke på et atomdrevet skip?
Debatt
Politikere fra fjerne land har kommet til Norge for å studere modellen. Men den er en bløff, skriver Simen Tveitereid.
Brooks Rice / Unsplash