Hurtigruten
Kommentar:
«Et totalt havari», skriver Stein Sneve om Hurtigruten-ledelsens håndtering av koronasmitten
Det er lett å mistenke at skandalen på Hurtigruten skjedde fordi man ønsket rask profitt etter en periode uten inntekter, skriver Stein Sneve i denne kommentaren.
Hurtigruten er en av landets ledende merkevarer innen reiselivet, en hundreårig tradisjonsbærer innen norsk samferdsel og fremdeles svært viktig for mange havner langs kysten. Det er derfor en skandale med store ringvirkninger når selskapet nå synes å ha gjort alt galt i sin håndtering av koronasmitten på «Roald Amundsen».
Ekstra skuffende er det at de fikk lov til å starte opp igjen ekspedisjonsvirksomheten før viruset var under kontroll, fordi de forsikret myndigheter og passasjerer om at de ville ta alle forholdsregler for å hindre smitte. De har på mange måter gjort det motsatte, og det er lett å mistenke at det skjedde fordi man ønsket rask profitt etter en periode uten inntekter. Men økonomiske hensyn kan aldri forsvare å sette passasjerers og ansattes liv i fare.
Allerede 26. juli fikk Hurtigruten beskjed fra kommunelegen i Hadsel om at en passasjer fra «Roald Amundsen» var koronasmittet. Hurtigruten lovet først å varsle de andre passasjerene, men ombestemte seg og sendte ifølge Nordlys kommunen en e-post som slo fast at Hurtigruten ikke ønsket at smitten skulle bli kjent. Deretter tok FHI kontakt med selskapet, som igjen lovet å varsle samtlige passasjerer. Også denne gangen sviktet Hurtigruten, og sendte først ut informasjonen etter at det ble kjent at to ansatte på skipet var smittet. Da var det for seint, og pr. nå er 36 ansatte og fem passasjerer bekreftet smittet. Mens flere av de passasjerene som forlot skipet ennå ikke er sporet opp.
En ting er at Hurtigruten lot smitte bryte ut på en av sine seilaser, på tross av at alle vet at cruisebåter er et perfekt miljø før smittespredning. Her er det noen som ikke har gjort jobben sin. Men svikten begynte før det. Koronakrisen tvang Hurtigruten til å permittere hundrevis av sine ansatte, men disse ble ikke hentet inn da seilasene ble startet opp igjen. I stedet hentet man inn filippinske sjøfolk, som ikke ble satt i en ti dagers karantene da de kom til Norge, slik karantenereglene krever. I stedet ble de satt direkte i arbeid på «Roald Amundsen». Det er tillatt innenfor de internasjonale skipsregler Hurtigruten følger. Det er likevel grovt uaktsomt midt oppe i en pandemi.
Etter at skandalen ble kjent, har Hurtigrutens ledelse gjort lite for å rette opp i inntrykket av at den har vært mer opptatt av egen profitt enn sine passasjerers helse. Krisehåndteringen har vært en kommunikasjonsmessig katastrofe, der man har beveget seg fra benektelser via bortforklaringer til beklagelser.
«Vi har vært helt tydelige her på at vi har gjort feil», hevder kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege overfor VG. Det er en påstand uten dekning i virkeligheten. Først gjorde Hurtigruten tvert om det den kunne for å dysse ned skandalen. En av Norges ledende reiselivsaktører har dermed påført seg selv en ripe i lakken det vil ta år å bli kvitt. Om det i det hele tatt er mulig med samme ledelse som har ansvaret for skandalen.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Oppgjøret om lønna di er i gang: Sjekk kravene og hva som skjer videre
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
I Norge har Tesla-ansatte gitt uttrykk for at de frykter for å miste jobben hvis det blir kjent at de er organisert, noe Tesla har hevdet det ikke finnes noen grunn for. (Illustrasjonsfoto)
Martin Guttormsen Slørdal
Tesla-streiken: Elektrikere nekter å installere ladere
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin