JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
HERCULES-ULYKKEN: Fem personer omkom da flyet til venstre styrtet inn i Sveriges høyeste fjell 15. mars 2012. I etterkant ble det varslet om mobbing og ukultur i 335-skvadronen.

HERCULES-ULYKKEN: Fem personer omkom da flyet til venstre styrtet inn i Sveriges høyeste fjell 15. mars 2012. I etterkant ble det varslet om mobbing og ukultur i 335-skvadronen.

skjermdump av saken fra 28.oktober

Debatt:

«Forsvaret har et godt apparat for å håndtere varsler», skriver HR-direktøren i Forsvaret

– Alt har gått galt, sier piloten som varslet om mobbing og ukultur i forbindelse med Hercules-ulykken. Slik svarer Forsvaret:
31.10.2019
13:48
31.10.2019 14:38

Vi viser til artikkel 28. oktober på frifagbevegelse.no angående varslingssak i Luftforsvaret.

Av hensyn til de involverte parter kommenterer ikke Forsvaret konkrete varslingssaker. Dette kan undergrave konfidensialitetsprinsippet, som er avgjørende for at varslingsinstituttet skal fungere etter sin hensikt.

Varsleren i Hercules-ulykken: – Hadde jeg visst hvordan det ble, hadde jeg ikke varslet. Alt har gått galt

Arbeidsmiljøloven lovfester arbeidstakers rett til å varsle og arbeidsgivers plikt om å legge til rette for og oppfordre til varsling. Dette tar vi på alvor i Forsvaret, og vi har et godt apparat for å håndtere varsler på en forsvarlig måte.

Forsvaret har jobbet for å gjøre varslingskanalen bedre kjent for alt personell de siste årene. Forsvarssjefen har også gitt føringer til samtlige underlagte sjefer, om å bygge kultur for varsling av uønskede hendelser.

Antall henvendelser til Forsvarets varslingskanal har økt de siste årene. Dette kan ha en sammenheng med det generelle fokuset på varsling i samfunnet, at Forsvarets varslingskanal er gjort bedre kjent, og at det er tillit til at varslingskanalen fungerer.

Utviklingen av registrerte saker inn til Forsvarets varslingskanal er som følger:

Totalt antall saker i 2017 var 64, i 2018 var det 101.

Frem til nå i 2019 har varslingskanalen i Forsvaret mottatt 105 varslingsaker.

De fleste saker lukkes relativt raskt, men noen få saker er meget omfattende og krever mer tid til å gjennomgå.

Det er helt unntaksvis at det tar over ett år å ferdigstille en varslingssak, og vi jobber alltid for effektiv saksbehandling. Men vi vil aldri la dette gå på bekostning av en grundig og forsvarlig saksbehandling. Det fortjener alle involverte parter.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
31.10.2019
13:48
31.10.2019 14:38