JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Det er god grunn til å spørre seg hvorfor regjeringen bruker så lang tid på å få på plass et nytt system for koronapass, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Det er god grunn til å spørre seg hvorfor regjeringen bruker så lang tid på å få på plass et nytt system for koronapass, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

Kommentar

«Gi oss nytt koronapass»

Et oppdatert koronapass kan hjelpe oss over kneika.
11.01.2022
12:49
12.01.2022 08:37
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

kjell.werner@anb.no

Regjeringen har bedt helseetatene vurdere differensierte smitteverntiltak. Et koronapass tilpasset dagens situasjon kan være en viktig del av løsningen. Da kan det bli mulig å oppheve den nasjonale skjenkestoppen og la vaksinerte få gå på konserter, kulturarrangementer og restauranter. De uvaksinerte må beskyttes mot seg selv og fellesskapet siden de representerer økt risiko for å bli alvorlig syke. På den måten kan større deler av hardt rammer virksomhet holdes i gang selv om det er betydelig smitte blant oss.

Det er ikke uproblematisk med en slik forskjellsbehandling, men alternativet er strengere smitteverntiltak enn høyst nødvendig. De uvaksinerte må finne seg i at de for eksempel ikke kan få servert øl til maten på en restaurant. De må nøye seg med å drikke alkohol hjemme, slik vi alle nå har måttet gjøre i snart en måned. Det er på sin plass å gjenta oppfordringen om at alle må la seg vaksinere. Men vaksinetvang er ingen klok vei å gå. Det kan skape enda større motsetninger.

En stor andel av den norske befolkningen er nå vaksinert med både første, andre og tredje dose. Det nye omikron-viruset er riktignok mer smittsomt en tidligere varianter av korona, men det synes klart at omikron gir mindre risiko for alvorlig sykdom og død.

Samtidig er det et faktum at brorparten av de korona-innlagte på sykehus er uvaksinerte. Deretter følger de med dårlig immunforsvar og underliggende sykdommer. Fullvaksinerte havner i beskjeden grad på sykehus og blir enda sjeldnere alvorlig syke. Det er på denne bakgrunn at det nå bør innføres en oppdatert variant av koronapass. Her må det gjennomføres nye smittevernvurderinger og juridiske avklaringer. Fra regjeringshold varsles det at forskrifter for en slik betydelig omlegging må sendes på høring.

Det er god grunn til å spørre seg hvorfor regjeringen bruker så lang tid på å få på plass et nytt system for koronapass. Dette burde ha vært forberedt allerede tidlig i fjor høst. Hjemmelen som Stortinget ga i juni 2021 åpner for begrenset bruk av koronapass hvis det kan begrunnes smittevernfaglig. Problemet før jul var at det hersket usikkerhet om i hvilken grad vaksinen beskytter mot omikronvarianten. Derfor vendte helsemyndighetene tommelen ned for koronapass.

Utfordringen er å endre kartet etter terrenget. Den juridiske og smittevernfaglige vurderingen av den nye situasjonen burde ha vært gjort allerede i fjor. På sin pressekonferanse 15. desember gikk statsminister Jonas Gahr Støre langt i å love oss koronapass som en løsning. Nå har det gått én måned og dette passet er dessverre ennå ikke på plass. Mens gresset gror, så dør kua.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
11.01.2022
12:49
12.01.2022 08:37



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere