JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Nå stopper anleggsbransjen»

Det hjelper lite at økonomien koker, hvis norske arbeidsfolk forsvinner i dampen, skriver Frode Engen.

Det hjelper lite at økonomien koker, hvis norske arbeidsfolk forsvinner i dampen, skriver Frode Engen.

Øyvind Aukrust

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Norge trenger anleggsarbeideren, og nå trenger de fellesskapet vårt.

Anleggsfolk går på jobb for fellesskapet. De er ryggraden i infrastrukturen vår, de realiserer våre felles byggeprosjekt, de sørger for samfunnssikkerhet og framkommelighet.

I mange år har denne bransjen gitt trygge arbeidsplasser med høy sysselsetting. Selv en pandemi klarte ikke å knekke ryggen vår. Over natten snudde arbeidsfolk seg rundt, og laget bygg- og anleggsplasser der smittevern ble en ny del av hverdagen.

Og så skulle det endelig bli lysere tider, etter Covid. Begeistringen og optimismen var stor med prosjekter på bygg, veg, bane og infrastruktur på trappene.

Vi var klare.

Finansministeren gikk ut og sa at næringslivet koker og Norge går så det suser.

Men nå? Nå stopper det.

Drivstoffprisene har gått i taket og skaper usikkerhet for inntjening. Råvarene har blitt så dyre at det gir totalsprekker i alle pågående prosjekter.

Nye prosjekter har blitt helt umulig å prise, og bedriftene må smøre ekstra på for å sikre seg mot eventuelle store prisendringer.

Og nå stopper anleggsbransjen.

Kommuner tør ikke sette i gang store prosjekter når kostnadene kan knekke en allerede trang kommuneøkonomi, og vedtatte prosjekter skyves fram i tid. Store etterslep på vann og avløpsanlegg blir ikke utbedret, og fører til at vi atter en gang skyver problemene foran oss. Hvem betaler til slutt prisen? Jo, det er vanlige folk.

Nå går også Nye Veier ut og skyver på prosjekter som allerede hadde oppstart i nær fremtid, på grunn av usikkerheten rundt kostnader. 

Og så er det Fornebubanen, da. Dette arbeidet sysselsetter allerede flere hundre norske anleggsarbeidere, og et stort antall bygg og anleggsarbeidere ellers på tilstøtende prosjekter rundt. De har alle Fornebubanen som motor for videre drift. Og nå henger hele greia i tynne luften. 

Dette kan ikke vi i Norsk Arbeidsmandsforbund se rolig på! Vi forstår jo at verdenssituasjonen slår inn over oss her hjemme, men våre utfordringer må løses lokalt.

Vi lurer jo ikke lenger på OM det kommer et krakk i anleggsbransjen, men NÅR det kommer. Vi kan ikke sitte rolig og se på at tusenvis av våre medlemmer går en usikker framtid i møte.

Det hjelper lite at økonomien koker, hvis norske arbeidsfolk forsvinner i dampen.

Nå må det tas grep. Vi forventer at regjeringen ser på de store samferdselsprosjektene og dele dem opp, slik at flere norske entreprenører kan være med i anbudsrundene. 

Kommuner og fylkeskommuner må få litt press og hjelp til å tørre å sette i gang prosjekter både på veg, vann og avløp slik at etterslepet her ikke blir enda større.

Her vil det være viktig å kunne sikre økonomien i prosjekter ved å eventuelt sette av et fond som kan dekke uforutsette store prisendringer, slik at små og mellomstore lokale entreprenører tør å satse, sånn at vi sikrer trygge arbeidsplasser også i årene som kommer.

Warning
Annonse
Annonse