JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tormod Ytrehus

Brudd tariffoppgjøret for buss:

«Ofte når jeg leser debatten her, tenker jeg at bussjåførene er sin egen største fiende i lønnsoppgjøret»

Våre arbeidsgivere sitter i lønnsoppgjøret skulder ved skulder og bedyrer at inntjeningen i vår bransje er svært liten.
07.09.2020
12:28
08.09.2020 12:09
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Det er egentlig bare så vidt det er mulig å snakke om positive marginer i det hele tatt. Det forteller de oss ved hvert eneste lønnsoppgjør.

De samme direktørene jobber ellers som konkurrenter i kampen om å vinne stadig nye anbudskontrakter. Men da kappes de om å overbevise våre fylkeskommunale oppdragsgivere om hvem som kan drifte anbudsområdet billigst. Og den som vinner den kampen er selvsagt også den arbeidsgiveren, som faktisk har de laveste marginene. Og derfor også den arbeidsgiveren som har minst å gi i lønnsoppgjøret.

Det gjelder riktignok først og fremst lønnsoppgjøret med oss sjåførene. For de tre direktørene for Vy, Tide og Nobina fikk i snitt et lønnsløft fra 2018 til 2019 på ca 11%. En direktør oppebærer omtrent 7 sjåførlønninger hver.

I år har de i tillegg svartmalt situasjonen i forhold til Koronapandemien. Og det er nesten ikke grenser for hvor mørkt det ser ut. Tapte billettinntekter vil føre til store underskudd, reduksjon i rutetransporten og oppsigelser av sjåførene.

Men det er rent faktisk sånn, at antall reiser i pressområdene vil øke som følge av økt tilflytting. Det vil skje uavhengig av pandemien. Og det er det offentlige sitt ansvar å løse det problemet. Det er faktisk en av tre store kjerneområder for fylkeskommunene. Videregående skole, veiutbygging og - vedlikehold, samt kollektivtransport er hovedansvaret for fylkeskommunen. Og staten har ansvar for å sørge for at fylkeskommunen klarer de oppgavene. Og her er det statsbudsjettet som styrer løpet. Da fremstår regjeringen hvert eneste år med løfter om at kommuner og fylkeskommuner selvfølgelig skal få det de trenger. Og like sikkert vil kommuner og fylkeskommuner hevde at de på langt nær får dekket sine merutgifter. Sannheten ligger normalt et sted midt i mellom.

Men uansett er det et offentlig ansvar å løse det voksende transportbehovet.

Tre løsninger

Økning i antall reiser kan løses på tre måter. Man kan påvirke at elever, studenter og arbeidsfolk reiser mer spredt enn de gjør i dag, og i større grad opprettholder hjemmeundervisning og hjemmekontor. Det vil de helt sikkert prøve. Og i noen grad lykkes med. I dag forteller kollektivtransportforeningen på nyhetene at månedskort er gammeldags. Det er et ledd i å spre transportbehovet ut over driftsdøgnet.

Eller de kan fortsette utbygging av kollektivtrafikken. Det er de forpliktet til gjennom vedtatte regionale, nasjonal og europeiske transportplaner. I tillegg til å være en grønn løsning, er det også en vesentlig billigere og dermed også foretrukket løsning.

Det tredje alternativet vil være å ruste opp eksisterende veinett til ikke bare å håndtere dagens behov, men også et betydelig økt behov. Det finnes det ikke politisk flertall for. Det er heller ikke i tråd med det økte miljømessige hensynet.

Vi tror ikke på svartmalingen. Det er mulig deler av bussmarkedet ikke vil tåle å imøtekomme endringer i reisemønster og våre krav. Sånn vil det alltid være. Da må man noen ganger forholde seg til endringer i markedet og samfunnet. Hovedtyngden av bussjåførene bør få en lønn å leve av i et yrke å leve med. Det er ingen grunn til at ikke også vi skal ta del i den økningen i rikdom og velferd, som resten av samfunnet får. Man kan ikke holde en så stor yrkesgruppe nede for å redde gårsdagens næringsliv. Pandemien har forandret våre vaner og vårt forbruk. Det er ikke sjåførens skyld.

Derfor var det ikke mulig å bli enig i forhandlingene så langt. Rent faktisk mangler vi like i underkant av 20 kr på det vi er blitt lovet for 13 år siden. Og det er før vi i det hele tatt begynner på årets oppgjør.

Sin egen største fiende

For oss i Fellesforbundet sitt bransjeråd er det viktig at medlemmene engasjerer seg. At dere forbereder dere på en streik. Streik har ikke vært så aktuelt som i år siden 1998. Det er viktig at vi har dere i ryggen. Bransjerådet er sjåførenes talsrør og spydspiss. Det er viktig at vi snakker på vegne av dere. Kravene ligger blant annet på tariffsidene på www.fellesforbundet.no. Nesten alle kravene er med videre. Spesielt hele punkt 1.

Dersom sjåførene ikke tror det er mulig å få innfridd 13 år gamle løfter denne gangen heller, så må dere si det. Dersom dere mener vi skal være glad for at vi har jobb, og at vi bør være førnøyd med det, så må dere si det.

Dersom dere derimot mener at vi har ventet lenge nok. At 13 år egentlig er for lenge. At nå er det vår tur. Så fortell oss det. Dersom dere mener at vi sammen er sterke, og dertil er villig til å ta kampen, så må dere fortelle oss det. Vi kan ikke slå i bordet med tyngde uten dere i ryggen.

Ofte når jeg leser debatten her, tenker jeg at bussjåførene er sin egen største fiende i lønnsoppgjøret. Ikke vær det.

07.09.2020
12:28
08.09.2020 12:09



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom