JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tormod Ytrehus

Brudd tariffoppgjøret for buss:

«Ofte når jeg leser debatten her, tenker jeg at bussjåførene er sin egen største fiende i lønnsoppgjøret»

Våre arbeidsgivere sitter i lønnsoppgjøret skulder ved skulder og bedyrer at inntjeningen i vår bransje er svært liten.
07.09.2020
12:28
08.09.2020 12:09

Det er egentlig bare så vidt det er mulig å snakke om positive marginer i det hele tatt. Det forteller de oss ved hvert eneste lønnsoppgjør.

De samme direktørene jobber ellers som konkurrenter i kampen om å vinne stadig nye anbudskontrakter. Men da kappes de om å overbevise våre fylkeskommunale oppdragsgivere om hvem som kan drifte anbudsområdet billigst. Og den som vinner den kampen er selvsagt også den arbeidsgiveren, som faktisk har de laveste marginene. Og derfor også den arbeidsgiveren som har minst å gi i lønnsoppgjøret.

Det gjelder riktignok først og fremst lønnsoppgjøret med oss sjåførene. For de tre direktørene for Vy, Tide og Nobina fikk i snitt et lønnsløft fra 2018 til 2019 på ca 11%. En direktør oppebærer omtrent 7 sjåførlønninger hver.

I år har de i tillegg svartmalt situasjonen i forhold til Koronapandemien. Og det er nesten ikke grenser for hvor mørkt det ser ut. Tapte billettinntekter vil føre til store underskudd, reduksjon i rutetransporten og oppsigelser av sjåførene.

Men det er rent faktisk sånn, at antall reiser i pressområdene vil øke som følge av økt tilflytting. Det vil skje uavhengig av pandemien. Og det er det offentlige sitt ansvar å løse det problemet. Det er faktisk en av tre store kjerneområder for fylkeskommunene. Videregående skole, veiutbygging og - vedlikehold, samt kollektivtransport er hovedansvaret for fylkeskommunen. Og staten har ansvar for å sørge for at fylkeskommunen klarer de oppgavene. Og her er det statsbudsjettet som styrer løpet. Da fremstår regjeringen hvert eneste år med løfter om at kommuner og fylkeskommuner selvfølgelig skal få det de trenger. Og like sikkert vil kommuner og fylkeskommuner hevde at de på langt nær får dekket sine merutgifter. Sannheten ligger normalt et sted midt i mellom.

Men uansett er det et offentlig ansvar å løse det voksende transportbehovet.

Tre løsninger

Økning i antall reiser kan løses på tre måter. Man kan påvirke at elever, studenter og arbeidsfolk reiser mer spredt enn de gjør i dag, og i større grad opprettholder hjemmeundervisning og hjemmekontor. Det vil de helt sikkert prøve. Og i noen grad lykkes med. I dag forteller kollektivtransportforeningen på nyhetene at månedskort er gammeldags. Det er et ledd i å spre transportbehovet ut over driftsdøgnet.

Eller de kan fortsette utbygging av kollektivtrafikken. Det er de forpliktet til gjennom vedtatte regionale, nasjonal og europeiske transportplaner. I tillegg til å være en grønn løsning, er det også en vesentlig billigere og dermed også foretrukket løsning.

Det tredje alternativet vil være å ruste opp eksisterende veinett til ikke bare å håndtere dagens behov, men også et betydelig økt behov. Det finnes det ikke politisk flertall for. Det er heller ikke i tråd med det økte miljømessige hensynet.

Vi tror ikke på svartmalingen. Det er mulig deler av bussmarkedet ikke vil tåle å imøtekomme endringer i reisemønster og våre krav. Sånn vil det alltid være. Da må man noen ganger forholde seg til endringer i markedet og samfunnet. Hovedtyngden av bussjåførene bør få en lønn å leve av i et yrke å leve med. Det er ingen grunn til at ikke også vi skal ta del i den økningen i rikdom og velferd, som resten av samfunnet får. Man kan ikke holde en så stor yrkesgruppe nede for å redde gårsdagens næringsliv. Pandemien har forandret våre vaner og vårt forbruk. Det er ikke sjåførens skyld.

Derfor var det ikke mulig å bli enig i forhandlingene så langt. Rent faktisk mangler vi like i underkant av 20 kr på det vi er blitt lovet for 13 år siden. Og det er før vi i det hele tatt begynner på årets oppgjør.

Sin egen største fiende

For oss i Fellesforbundet sitt bransjeråd er det viktig at medlemmene engasjerer seg. At dere forbereder dere på en streik. Streik har ikke vært så aktuelt som i år siden 1998. Det er viktig at vi har dere i ryggen. Bransjerådet er sjåførenes talsrør og spydspiss. Det er viktig at vi snakker på vegne av dere. Kravene ligger blant annet på tariffsidene på www.fellesforbundet.no. Nesten alle kravene er med videre. Spesielt hele punkt 1.

Dersom sjåførene ikke tror det er mulig å få innfridd 13 år gamle løfter denne gangen heller, så må dere si det. Dersom dere mener vi skal være glad for at vi har jobb, og at vi bør være førnøyd med det, så må dere si det.

Dersom dere derimot mener at vi har ventet lenge nok. At 13 år egentlig er for lenge. At nå er det vår tur. Så fortell oss det. Dersom dere mener at vi sammen er sterke, og dertil er villig til å ta kampen, så må dere fortelle oss det. Vi kan ikke slå i bordet med tyngde uten dere i ryggen.

Ofte når jeg leser debatten her, tenker jeg at bussjåførene er sin egen største fiende i lønnsoppgjøret. Ikke vær det.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
07.09.2020
12:28
08.09.2020 12:09



Mest lest

DISSE FÅR: Både lageransatte, kontoransatte og ledere i Coop Norge får videreført ordningen med full lønn under sykdom.

DISSE FÅR: Både lageransatte, kontoransatte og ledere i Coop Norge får videreført ordningen med full lønn under sykdom.

Martin Guttormsen Slørdal

Butikkansatte raser mot hemmelig avtale: – Vi har blitt ført bak lyset

Martin Guttormsen Slørdal

Deltidsansatte i butikk får lønnshopp. Her er resultatet i lønnsoppgjøret

Både forhandlingsleder i KS, Tor Arne Gangsø og forhandlingsleder Mette Nord i LO Kommune er fornøyd med at de klarte å bli enige om en forhandlingsløsning for de kommuneansatte.

Både forhandlingsleder i KS, Tor Arne Gangsø og forhandlingsleder Mette Nord i LO Kommune er fornøyd med at de klarte å bli enige om en forhandlingsløsning for de kommuneansatte.

Per Flakstad

Kommuneoppgjøret er i havn: Ansatte får mellom 1400 og 1900 kroner

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) innfører aktivitetsplikt for alle sosialhjelpsmottakere, uansett alder.

Arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H) innfører aktivitetsplikt for alle sosialhjelpsmottakere, uansett alder.

Jan-Erik Østlie

Høyre vil utvide aktivitetsplikten for sosialhjelpsmottakere

Heidi Nordby Lunde, Høyres arbeidspolitiske talsperson, sier summen av trygd ikke bør være høyere enn det man kan tjene på å arbeide

Heidi Nordby Lunde, Høyres arbeidspolitiske talsperson, sier summen av trygd ikke bør være høyere enn det man kan tjene på å arbeide

Høyre

Høyre ønsker maksgrense for trygd

KAMPKLARE FRISØRER: Fra venstre nestleder i fagforeninga Jeanette Bjørnstøl Tashev, Terri-Leigh Skjæveland fra Sandnes,., Elisabeth Njaa fra Randaberg, Merethe Eide fra Kristiansund og Vilde Dalseng fra Bergen. .

KAMPKLARE FRISØRER: Fra venstre nestleder i fagforeninga Jeanette Bjørnstøl Tashev, Terri-Leigh Skjæveland fra Sandnes,., Elisabeth Njaa fra Randaberg, Merethe Eide fra Kristiansund og Vilde Dalseng fra Bergen. .

Helge Rønning Birkelund

Provisjonsbasert lønn presser frisører til å gå på jobb selv om de er syke: – Minstelønna må opp

BRUDD: Partene i lønnsoppgjøret i staten gikk fra hverandre mandag ettermiddag, og møtes igjen hos Riksmekleren. Fra høyre: Gisle Norheim (personaldirektør i staten), Pål S. Arnesen (YS stat), Egil André Aas (LO Stat), Anders Kvam (Akademikerne) og Guro Lind (Unio).

BRUDD: Partene i lønnsoppgjøret i staten gikk fra hverandre mandag ettermiddag, og møtes igjen hos Riksmekleren. Fra høyre: Gisle Norheim (personaldirektør i staten), Pål S. Arnesen (YS stat), Egil André Aas (LO Stat), Anders Kvam (Akademikerne) og Guro Lind (Unio).

Ole Palmstrøm

Lønnsoppgjøret i staten må til Riksmekleren. LO Stat gir arbeidsgiver ansvaret

Debatt:

– Jeg tror ikke at dette tariffoppgjøret vil bidra positivt til å rekruttere flere, skirver denne helsefagarbeideren. (Illustrasjonsfoto)

– Jeg tror ikke at dette tariffoppgjøret vil bidra positivt til å rekruttere flere, skirver denne helsefagarbeideren. (Illustrasjonsfoto)

colourbox.com

«76 øre mer i timen – skal jeg le eller gråte?»

Butikkansatte får ikke det sikkerhetsnettet de fortjener når de er på jobb, mener Handel og Kontor.

Butikkansatte får ikke det sikkerhetsnettet de fortjener når de er på jobb, mener Handel og Kontor.

Sissel M. Rasmussen

Butikkansatte og renholdere får ikke godkjent korona som yrkesskade. Her forklarer regjeringen hvorfor

TAR UT 2500 SJÅFØRER: Rundt 2500 Bussjåførene vil bli tatt ut i streik fra søndag dersom meklingen om ny tariffavtale ikke fører fram til helgen.

TAR UT 2500 SJÅFØRER: Rundt 2500 Bussjåførene vil bli tatt ut i streik fra søndag dersom meklingen om ny tariffavtale ikke fører fram til helgen.

Ole Palmstrøm

Alle rutebusser i Oslo og Viken kan bli tatt ut i streik til helgen

Lønnsoppgjøret for elektrikerne

STREIKEKLARE: Forhandlingsleder og leder i EL og IT Forbundet, Jan Olav Andersen, forventer at arbeidsgiverne bidrar til å finne en løsning under meklingen, som starter mandag. Hvis ikke, står 5.500 elektrikere over hele landet klare til å ta i bruk streikevåpenet.

STREIKEKLARE: Forhandlingsleder og leder i EL og IT Forbundet, Jan Olav Andersen, forventer at arbeidsgiverne bidrar til å finne en løsning under meklingen, som starter mandag. Hvis ikke, står 5.500 elektrikere over hele landet klare til å ta i bruk streikevåpenet.

Leif Martin Kirknes

Her streiker elektrikerne hvis det ikke blir enighet med arbeidsgiverne

Billettkontroll er et av områdene som vil bli rammet av vekter-streiken.

Billettkontroll er et av områdene som vil bli rammet av vekter-streiken.

Sissel M. Rasmussen

Vekterne går ut i streik: Her står striden

Lønnsoppgjøret:

LØNNSTAPERE: Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bussjåførene i 2019 hadde langt dårligere råd enn i 2015. For mange kan det ha dreid seg om mer enn 1000 kroner i måneden.

LØNNSTAPERE: Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at bussjåførene i 2019 hadde langt dårligere råd enn i 2015. For mange kan det ha dreid seg om mer enn 1000 kroner i måneden.

Roy Ervin Solstad

Bussjåførene har mindre å rutte med enn for fem år siden

ENIGHET: I forhandlingene mellom Industri Energi og Norsk Industri ble det enighet om at kvinner innen elektrokjemisk industri skal få tilpasset arbeidstøy. Bildet viser prosessoperatør Marie Moen ved Yara Porsgrunn på Herøya.

ENIGHET: I forhandlingene mellom Industri Energi og Norsk Industri ble det enighet om at kvinner innen elektrokjemisk industri skal få tilpasset arbeidstøy. Bildet viser prosessoperatør Marie Moen ved Yara Porsgrunn på Herøya.

Arkivfoto: Sissel M. Rasmussen

Kvinner i industrien får tilpassede arbeidsklær

Mye tyder på at hjemmekontor vil bli en del av jobbhverdagen for mange i lang tid framover.

Mye tyder på at hjemmekontor vil bli en del av jobbhverdagen for mange i lang tid framover.

colourbox.com

Hjemmekontor-reglene fra 2002 er fortsatt gjeldende. Nå inviterer Isaksen til full gjennomgang

Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel sier at de har kommet med et nytt tilbud etter at Norsk Arbeidsmandsforbund og Parat brøt forhandlingene i vekteroppgjøret.

Anne-Cecilie Kaltenborn i NHO Service og Handel sier at de har kommet med et nytt tilbud etter at Norsk Arbeidsmandsforbund og Parat brøt forhandlingene i vekteroppgjøret.

Heiko Junge / NTB

Arbeidstakerne avviser nytt NHO-tilbud – 800 vektere i streik

KAMPKLARE: – Vi må ha minst 20 kroner timen for å unngå streik, sier Viggo Nordengen (stående bak til høyre). Ingen av bussjåførene på Kongsberg tror det er mulig unngå streik i mekling.

KAMPKLARE: – Vi må ha minst 20 kroner timen for å unngå streik, sier Viggo Nordengen (stående bak til høyre). Ingen av bussjåførene på Kongsberg tror det er mulig unngå streik i mekling.

Roy Ervin Solstad

Kampklare bussjåfører har ingen tro på at man unngår streik i år

POLITISK: Medlemmene av National Labor Relations Board er politisk utnevnt for femårsperioder. De som har svekket  rettsbeskyttelsen av tillitsvalgte er utnevnt av president Donald Trump.

POLITISK: Medlemmene av National Labor Relations Board er politisk utnevnt for femårsperioder. De som har svekket rettsbeskyttelsen av tillitsvalgte er utnevnt av president Donald Trump.

Gage Skidmore

Nå kan tillitsvalgte i USA bli straffet for å snakke «nedsettende» om arbeidsgiveren

Første nestleder Terje Moen og forbundsleder Anne Finborud

Første nestleder Terje Moen og forbundsleder Anne Finborud

Nanna Aanes Wolden

Ny lærerlønn: – Et solidarisk oppgjør, sier Terje Moen i Skolenes landsforbund (SL)

Heidi Nordby Lunde, arbeidspolitiske talsperson i Høyre.

Heidi Nordby Lunde, arbeidspolitiske talsperson i Høyre.

Martin Guttormsen Slørdal

Høyre vil fjerne formuesskatten. Her forklarer Heidi Nordby Lunde hvorfor