Kronikk
Slik kan klubben på jobben bli sterkere
Klubben på Skanlog har undersøkt og funnet ut at det er kantineprisene folk ergrer seg mest over. Nå kjører truckene på lageret rundt med klar beskjed til ledelsen, her ved Jones Marcus' truck.
Erlend Tro Klette
Det kan lønne seg å begynne i det små, med oppnåelige, lokale saker som medlemmene kjemper for selv. Her får du praktiske råd.
Hvor skal jeg starte, kan du spørre deg.
Når praten går mellom erfarne tillitsvalgte, og resultatene man har oppnådd «i gamle dager» vokser som gamle fiskehistorier, kan man føle seg litt motløs som ny tillitsvalgt eller medlem som ønsker å få til endring på arbeidsplassen.
Men er det så lurt å begynne med de største sakene først – og er det alltid endring av lønnssystemet eller «å ta» direktøren som er det som er viktigst for folk?
Som i alt annet i livet må man også øve seg på solidaritet og engasjement. Da lønner det seg å lete etter noen saker som engasjerer mange og man tror man har sjans til å vinne å øve seg på – som kantinesaken på Skanlog.
Aktuelt: Aksjon for billigere kantine skaper nytt liv i klubben
Det er lurt å se etter noen saker som innfrir på disse kriteriene når man skal begynne (eller restarte) engasjementet i klubben:
Sinne: Noe er urettferdig eller feil. Vi ønsker å få gjort noe med det!
Håp: Uten håp kan sinne fort gå over i frustrasjon og mismot. Derfor må folk inviteres med til å finne ut hva som kan gjøres, og det må lages en plan vi snakke med resten av folka om.
Tidspress: Det er alltid mye lettere å mobilisere og få med seg folk hvis vi må handle innen en viss frist. Et veldig vanlig eksempel kan være de lokale forhandlingene – «Hvis vi skal få løst problemet med skotillegget, så må alle være med på planleggingsmøtene før de lokale forhandlingene starter 15. mai»
Du: Hvis vi skal engasjere folk på arbeidsplassen må vi snakke dem opp – «Du er viktig, vi trenger deg!». Du kan få folk til å gjøre noe ved å bruke pisk, men du skaper ikke engasjement.
Hvordan kan vi finne de «riktige» sakene som engasjerer? Det enkle svaret er å spørre folk.
Hvis du jobber et sted der dere er seks-sju stykker i klubben, så er det jo ganske enkelt å ta en liten prat med alle å høre hva de helst skulle sett annerledes.
På større steder, eller i bedrifter der folk jobber spredt eller til ulike tider på døgnet, kan en spørreundersøkelse, sånn som de gjorde på Skanlog være lurt.
For å få vist at klubben ikke bare er ute etter negative ting, så gjør gjerne sånn som de gjorde der:
Hva er de tre beste tinga ved å jobbe her? Hvis du skulle nevne tre ting du skulle ønske forandra eller forbedra hva skulle det være? Husk å fortelle folk hva svarene ble, da svarer de kanskje neste gang du spør også.
Ofte blir vi tillitsvalgte overraska over hvilke saker som engasjerer mest.
Eksempler jeg har opplevd som virkelig har skapt engasjement (og litt sinne) er: Bedre kaffe i administrasjonen enn «på gølvet», dårlig vask av dusj og garderobe, ubehagelig arbeidstøy og en innetemperatur som er for kald/varm.
Alle disse sakene er det veldig fort gjort at de tillitsvalgte tar med seg rett inn til ledelsen og prøver å løse i en fart. Ikke gjør det!
Hvis vi vil skape engasjement og samhold må også folk få være med å kjempe. Det betyr at vi sender rundt en underskriftsliste hvor alle kan skrive under på at de støtter klubbens krav. Kanskje vi skal lage litt informasjon som kan underbygge hvorfor vi krever det vi gjør, også. Så følger vi opp med et medlemsmøte hvor vi diskuterer hva vi tror ledelsen kommer til å svare, og hva vi eventuelt gjør videre.
Husk at mye av dette kan andre enn de tillitsvalgte være med og gjøre. Jo flere som er med og deltar i det praktiske arbeidet, jo flere blir engasjert.
Når engasjementet er stort, er tiden inne til å ta et møte med ledelsen. Hvis de går med på våre krav feirer vi at det at vi sto sammen gjorde at vi vant. Hvis svaret er negativt må vi jobbe videre. Kunsten er å eskalere det vi gjør, sånn at vi ikke brenner alt kruttet med en gang.
Esben Hjort, som jobber i den danske fagforeninga HK Privat, skriver mer om dette, og andre nyttige ting for å få en aktiv klubb på arbeidsplassen, i boka «Fellesskap og Forandring», som Fellesforbundet har tatt initiativ til å oversette til norsk. Du får kjøpt den i bokhandelen eller bestilt den på nettet.
Lykke til med å få en sterkere klubb der du er!