Har pårørende lov til å sette opp overvåkingsutstyr på rommet til en beboer på et sykehjem?
Håvard Sæbø
SPØRSMÅL: En pårørende har satt opp en iPad på rommet til en beboer på et sykehjem. iPaden er kontinuerlig koblet opp til beboers pårørende med både direktesendt filming og lyd. Den er plassert slik at den filmer hele rommet og ut i fellesarealet siden døren til beboer/pasient må stå åpen. Argumentet til pårørende/bruker er at deres rom på sykehjemmet er å betrakte som brukers private hjem. Ansatte nekter nå å gå inn til pasienten/beboeren. Er dette lovlig?
SVAR: Sånn kameraovervåking er underlagt krav om søknadsplikt. I utgangspunktet vil pårørende/beboer ikke få tillatelse til å overvåke et geografisk område som strekker seg ut over privatsfæren. Alle andre beboeres personvern kan bli krenket når døra ut i fellesområdet står åpen. Opptak av lyd vurderes som særlig inngripende. Reglene for hva som er lovlig/ulovlig, er godt kommentert på Datatilsynets nettsider.
Dette gjelder også arbeidstakers vern mot overvåking i utførelse av arbeidsoppgaver. Så jeg skjønner at de nekter å gå inn på rommet. Dette kan oppleves som krenking av den personlige integriteten, jf. aml § 4-3. Argumentet til pårørende/beboer kan bare være knyttet til helsetilstanden til beboeren; de kan aldri argumentere med at de er utrygge på at pleierne gir tilstrekkelig og forsvarlig pleie. Det vil være ulovlig overvåking. For øvrig må også den som blir overvåket, ha samtykkekompetanse.
• JOBB, LØNN OG RETTIGHETER - HER FÅR DU FLERE SVAR
Hva kan gjøres? Kommunalsjefen/avdelingsleder må ta direkte kontakt med pårørende og forklare reglene som gjelder. Man må avklare grensene for hva som betraktes som «brukers private hjem».
Urettmessig overvåking av arbeidstaker må opphøre. Men man må ha forståelse for ønsket om å ha kontroll på pasientens helse og utvikling, som isolert kan gi lovlig grunn til kameraovervåking.
Tiltaksforslag: (her er det sikkert mange av leserne som har andre og bedre forslag)
• Kameraet må settes opp sånn at det ikke fanger opp annet enn den som bor i rommet.
• De ansatte gis anledning til å sette kameraet på iPaden på pause når de kommer for pleie, for så å slå på kameraet igjen når de går. Det er jo unødvendig å ha dobbelt overvåking av pasienten/brukeren. For å understreke en positiv holdning kan dere bli enige om at alle ansatte sier «hei!» til kameraet før man slår av, så dette gjøres på en respektfull måte.
• Å henge et håndkle over iPaden virker også, men er ikke like god metode. I alle tilfeller er det arbeidsgiveren som må gå opp løypa. Ta kontakt med Datatilsynets veiledningstjeneste om dette ikke ordner seg.
Arne Bernhardsen,
kurs- og foredragsholder om arbeidsmiljøspørsmål.
Arne Bernhardsen, kurs- og foredragsholder om arbeidsmiljøspørsmål og spaltist i LO-Aktuelt
Sissel M. Rasmussen
(Denne saken ble først publisert i LO-Aktuelt 9/18)
Send spørsmål
Arne Bernhardsen er kurs og foredragsholder om arbeidsmiljøspørsmål.
Send ditt spørsmål til Arne Bernhardsen
Flere saker
Send spørsmål
Arne Bernhardsen er kurs og foredragsholder om arbeidsmiljøspørsmål.
Send ditt spørsmål til Arne Bernhardsen