JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Varsel om kritikkverdige forhold - hva gjør jeg som tillitsvalgt?

SPØRSMÅL: Jeg er tillitsvalgt i en bedrift med ti ansatte, og har i den siste tiden fått informasjon fra et par kollegaer om forhold i bedriften som ikke er bra. Det jeg har fått vite, kan vitne om brudd på skatteregler og våre etiske retningslinjer. Hva bør jeg gjøre med dette?

SVAR: Det du nevner i din e-post, kan tyde på at de ansatte har informert deg om forhold som kan anses som såkalte «kritikkverdige forhold» i bedriften. Som ansatt eller innleid arbeidstaker har man rett til å varsle om slike forhold, dersom det gjøres på en forsvarlig måte. Dette innebærer at man ikke kan utsettes for gjengjeldelse som følge av varslingen, som for eksempel advarsel, oppsigelse, omplassering eller andre negative handlinger.

Før du gjør noe med saken, bør du først undersøke om de ansatte har ment å varsle om forholdene, det vil si at de vil at dette skal tas videre til ledelsen i bedriften eller andre instanser som kan endre på de omvarslede forholdene.

Hvis så er tilfelle, bør du først fremskaffe virksomhetens varslingsrutiner og forholde deg til disse i din videre bistand overfor de ansatte. I og med at bedriften du arbeider i har mer enn fem ansatte, er de forpliktet til å ha varslingsrutiner.

Arbeidsmiljølovens § 2A-3 fastslår at varslingsrutinene skal inneholde fremgangsmåten for varsling. Videre skal rutinen inneholde fremgangsmåten for mottak, behandling og oppfølging av varsling.

Vær særlig oppmerksom på at arbeidsgiver har en omsorgsplikt overfor både den som har fremsatt et varsel, samt den eller de som det er varslet om, idet alle disse i denne prosessen vil være i en sårbar situasjon.

Idet en varsling i noen tilfeller fører til at det oppstår og utvikler seg en konflikt på arbeidsplassen, vil det være hensiktsmessig også å fremskaffe bedriftens konflikthåndteringsrutiner, som det kan være nyttig å anvende parallelt i prosessen.

Dersom bedriften ikke har varslings- og/eller konflikthåndteringsrutiner, råder jeg deg og/eller den ansatte til å ta kontakt med forbundet ditt, og eventuelt Arbeidstilsynets svartjeneste, for å få råd og støtte videre i prosessen.

Katrine Rygh Monsen, advokat i LO

Warning
Annonse
Annonse