JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ernas drømmeskole

Høyre-leder Erna Solberg vil ha felles ungdoms- og videregående skoler over hele landet.

kjell.werner@anb.no

Torsdag var Høyres leder på besøk ved Fyrstikkalleen skole i Oslo, og hun ble oppglødd over det som ble vist henne.

– Vi må få flere fellesskoler for trinnene 8 til 13, sier Erna Solberg til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Dette er en god måte å tenke på for hvordan videregående skole kan organiseres på sammen med ungdomsskoletrinnet. Ved Fyrstikkalleen skole kan de vise til gode effekter med rekruttering av bedre lærere. Skolen kan også tilby et fleksibelt løp for de som ønsker å gå fortere fram enn andre, sier Erna Solberg.

Passer over alt

– Slike fellesskoler kan også være en løsning i distrikts-Norge. På den måten kan vi løse noe av frafallsproblematikken ved at ungdommene får bo lengre tid hjemme, sier hun og viser til at videregående elever mange steder må bo borte.

Det går 900 elever på Fyrstikkalleen skole, omtrent likt fordelt mellom ungdomsskoleelever og videregående elever.

Rektor Per Bjarne Elle forteller at det er lettere for noen elever å forsere fortere fram gjennom fordypning i enkelte fag.

– Vi har god søkning og derigjennom høy kompetanse på personalet. For den enkelte lærer blir det også en mer spennende jobb, sier Elle.

Russen demper seg

– Adferden hos de videregående elevene blir også annerledes. Det påvirker igjen læringseffekten, sier rektor.

– Det sosiale miljøet er godt. Russen demper seg litt, supplerer elevrådsleder Maren Østhaug. Hun forteller at det er et felles elevråd for hele skolen og legger vekt på at kantinen også er felles.

Noe av poenget med fellesskolen er at timeplanen er lagt opp slik at matte, engelsk og andre fremmedspråk er lagt parallelt. På den måten er det enkelt for en ungdomsskoleelev å følge undervisningen i et bestemt fag på videregående trinn i stedet.

– Lærerne skal undervise ut fra kompetanse og behov, uavhengig av om det gjelder ungdomstrinnet eller på videregående, sier Per Bjarne Elle. (ANB)

Annonse
Annonse