JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EU-kaos rundt datalagring

EU-landenes lagring av digitale trafikkdata kan svekke personvernet, sier EU-kommisjonen i en ny rapport.

EU-kommissær Cecilia Malmström la mandag fram Kommisjonens evaluering av datalagringsdirektivet (DLD), som pålegger alle land i EØS-området lagring av trafikkdata i 6-24 måneder.

Stortinget vedtok direktivet i sin eksisterende form 5. april etter et kompromiss mellom Ap og Høyre om betingelsene for innlemmelse i norsk lov.

Av rapporten framgår det at det er store forskjeller i hvordan direktivet er innført i de ulike EU-landene, blant annet når det gjelder hvem som får tilgang til opplysningene, og hvordan politi- og påtalemyndighet går fram for å få dem utlevert.

Foreslår endringer

Kommisjonen anbefaler derfor en rekke endringer og vil komme med et revidert forslag til sikkerhetskrav og prosedyre for håndtering av personlige data. Dette skal i sin tur behandles av Europaparlamentet og ministerrådet.

Den norske regjeringen avviste krav fra flere hold om å vente med stortingsbehandlingen til denne evalueringen forelå. Utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) framholdt at en ny vedtaksrunde i EU-systemet fort kan ta et par år, og at Norge vil forholde seg til en eventuell revidert versjon når den foreligger.

I Kommisjonens evaluering går det fram at det i mange land ikke bare er politi- og påtalemyndighet som får innblikk i de lagrede trafikkdataene. Det er heller ikke alle land som krever at domstolene må gi tillatelse før myndighetene kan hente ut opplysninger.

Strengt regulert

I Norge er dette strengt regulert. Det er også en høy straffeterskel for saker der politiet kan begjære innsyn. Hver forespørsel skal behandles av en domstol. I EU er denne praksisen varierende.

– I to land virker det som den eneste betingelsen for å få utlevert opplysninger er at begjæringen fra myndighetene leveres skriftlig, heter det fra EU-kommisjonen.

Kommisjonen påpeker at det er store forskjeller når det kommer til hvilke typer myndighetsorganer som får tilgang til de lagrede trafikkdataene.

Sprikende praksis

I 14 land får sikkerhets- og etterretningsmyndigheter tilgang, mens i seks land får også skatte- og tollmyndighetene utlevert data. Tre land gir grensepolitiet adgang til å hente ut opplysninger.

Direktivet har møtt sterk motstand i mange land og er blant annet utsatt i Sverige, som er dømt i EU-domstolen for ikke å ha innført det. Østerrike har heller ikke innført direktivet.

I Romania, Tyskland og Tsjekkia har grunnlovsdomstolene underkjent den nasjonale lovanvendelsen i forbindelse med innføring av DLD, ikke selve innholdet i direktivet. (ANB-NTB-TT)

Annonse
Annonse