Utvalgsleder Roald Hopsnes fortalte i sin presentasjon av funnene at utvalget har jobbet ut fra brukernes perspektiv.
Morten Holm / NTB
Nav får hard kritikk av utvalg. Her er de viktigste punktene
Kvaliteten på saksbehandlingen er for dårlig i Nav, fastslår et utvalg i sin rapport.
simen@lomedia.no
Utvalgets oppdrag har vært å foreta en helhetlig gjennomgang av klage- og ankeprosessen i Nav og Trygderetten.
I mandatet fra regjeringen er det pekt på spesielt to problemer: lang saksbehandlingstid og et stadig økende antall klage- og ankesaker.
Forrige uke kom rapporten «Raskt og riktig – en helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet i Arbeids- og velferdsetaten», og utvalget kommer med kritikk av Nav.
Utvalget mener det er flere grunner til at det blir flere klage- og ankesaker:
• Kvaliteten på saksbehandlingen og førstegangsvedtakene er for dårlig.
• Sakene er for dårlig utredet når vedtak treffes.
• Kommunikasjon mellom saksbehandler og bruker er for dårlig.
• Vedtakene har ikke tilstrekkelig begrunnelser.
Utvalget mener det er mange årsaker til lang saksbehandling:
• Loven legger opp til at samme sak ved klage skal vurderes i flere omganger.
• Klageinstansen og Trygderetten opphever mange vedtak og sender sakene tilbake til ny behandling i førsteinstans.
• Muligheten for å avklare rettstilstanden brukes ikke i tilstrekkelig grad.
• Det er uklare forventninger til kvalitet og produksjon i Trygderetten.
Utvalgsleder Roald Hopsnes fortalte i sin presentasjon av funnene at utvalget har jobbet ut fra brukernes perspektiv.
Han understreket at utvalget mener alle har gode intensjoner i jobben de gjør, men at det likevel ender med kritikkverdige forhold.
Utvalget foreslår blant annet:
• At det blir færre vurderinger av samme sak i klage- og ankesystemet
• At kvaliteten på saksbehandlingen bør forbedres
• At brukernes mulighet til innsyn i og dialog om egen sak bør bli bedre
• At departementets styring bør fokusere mer på kvalitet
• En rekke tiltak for å effektivisere saksbehandlingen i Trygderetten
Vil ha raske tiltak
Nå skal utredningen ut på offentlig høring. Da får blant andre Fellesorganisasjonen (FO) komme med sine innspill. Forbundsleder Mimmi Kvisvik mener det må settes i gang raske tiltak for å hindre at Nav får enda dårligere tillit i befolkningen.
– Det gjør noe med omdømme og tillit til Nav. Vi må gjøre saksbehandlingen mer forutsigbar, og folk må få delta mer direkte og ha mer kunnskap om saken sin selv. Vi er også nødt til å gi vedtak med gode og forståelige begrunnelser, sier Kvisvik.
Hun mener det er et veldig tydelig behov for få mer kvalitet i saksbehandlingen og å få ned saksbehandlingstida. I stedet for å bruke tid på at en sak behandles mange ganger, er det bedre at førstegangsbehandlinga er god og treffer bedre, mener Kvisvik.
Mimmi Kvisvik hadde nylig med seg en rekke politikere til Nav Sagene for å høre hva de ansatte hadde å si om sin arbeidshverdag.
Hanna Skotheim
Økt sosialfaglig kompetanse i Nav er en del av løsningen, mener hun. Men kompetanse i seg selv er ikke nok.
– Sosialarbeidere har viktige verktøy i dialog med folk, men det vil ikke være noen automatikk i at det blir bedre. Når man gjennom årene Nav har eksistert har hatt fokus på kvantitet og ikke kvalitet, ligger det noen forventninger og rammebetingelser man ikke får flyttet bare ved å endre kompetanse.
– Uheldig
En ting som overrasket utvalget, var at hele 35 prosent av klager på vedtak, ble omgjort i første klageinstans.
– Tallet er etter utvalgets syn for høyt, og det viser at det fattes en del uriktige vedtak i første runde, sa utvalgslederen i sin presentasjon.
Mimmi Kvisvik reagerer også på tallene. Hun er ikke overrasket over at det skjer, men av omfanget.
– Det er uheldig, og det viser at det er grunnleggende forvaltningslovkrav som ikke ivaretas. Nå er er det viktig å få på plass en lovfestet internkontroll og et helhetlig kvalitetssystem, og det kan skje ganske raskt, sier hun.
Arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen mener utvalget har gitt regjeringen et godt utgangspunkt for å forbedre klage- og ankesystemet i Nav.
– Mitt mål er at saksbehandlingstiden skal ned og kvaliteten på saksbehandlingen skal opp, sa hun da hun mottok utredningen i går.
Mest lest
Kronikk
En kritisk gjennomgang av regelverket for velferdsstatens støtteordninger burde stå høyt på agendaen. De strikte reglene for maksimal varighet kunne mykes opp, skriver forskerne.
Gorm Kallestad / NTB
Mer arbeid lønner seg ikke alltid for familier på trygd
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
REDDET AFP: Da arbeidsgiveren til Åshild Finnestad skulle nedbemanne, var hun nær ved å bli sagt opp. I tillegg til å miste jobben, stod hun i fare for å miste AFP-en sin, noe som fort tilsvarer over én million kroner.
Jan Inge Haga
30 år var ikke nok: Million-pensjonen holdt på å ryke for Åshild
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
Eirik Dahl Viggen
– Det er summen av alt. Ikke bare å sone med fotlenke, men tapet av jobb og venner
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
LO-medlemmer dropper Ap: – Det siste partiet trenger nå, er stillhet
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
JERNBANEMILJØ: Fredrik Carolin (f.v.), togleder, Arve Andersen, trafikkstyrer, Kim Nordgård, trafikkstyrer og Simon Olaisen, klubbleder for klubben for trafikk, teknikk og administrasjon mener de har en fantastisk arbeidsplass.
Morten Hansen
Toglederne mistet jobben – nå håper de nordnorsk erfaring er nok
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Martin Guttormsen Slørdal
Mobilbruk på arbeidsplassen: – Før satt vi på pauserommet og prata sammen
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Lina Winge