Barnevern
Sosialstudenter får øve på ansatte fra institusjoner: – Mer lærerikt enn teori
Barnevernsstudent Kristine (24) vil jobbe på institusjon når hun er ferdig utdannet. Nå øver hun i toppmoderne trenings-fasiliteter.
Student Kristine Brevik prøver å finne ut hva som plager gutten på den andre siden av kjøkkenbordet, spilt av barnevernsansatt Christian Aamodt Eriksen.
Simen Aker Grimsrud
Saken oppsummert
simen@lomedia.no
Høgskolen i Østfold har noen av de mest moderne treningsfasilitetene for helse- og sosialstudenter i landet. SIM-senteret er navnet på simuleringssenteret i Fredrikstad.
Denne dagen er fire av rommene på senteret gjort om til velkjente arenaer i hverdagen til ansatte på barnevernsinstitusjon.
Studentene skal i grupper innom alle og spille rollespill.
De skal møte ungdommen som sitter på togstasjonen og venter på toget til Oslo, den 16 år gamle jenta som skal møte en eldre gutt for å ha sex, gutten som er livstrøtt etter å ha fått beskjed om at han ikke får videre plass på institusjonen og ungdommen som ligger under dyna og ikke vil dra på skolen.
– Vi lærer mye mer av dette enn teori, sier student Kristine Breivik.
– Det er veldig gøy og lærerikt. Jeg fikk mange personlige spørsmål fra «ungdommen», og fikk kjenne på hvor grensene mine går for hva jeg vil dele, sier medstudent Martine Toftner Olsen (22).
Gull verdt
Det er to intensive timer med rollespill og observasjon. Rollene som ungdommer blir spilt av ansatte på barnevernsinstitusjon.
Etter hvert rollespill, diskuterer studentene og får tilbakemeldinger fra de ansatte som spiller ungdommene.
– Det er veldig bra at det er noen vi ikke kjenner. Forrige gang vi øvde, var det lærerne som spilte ungdommene. Det er veldig bra at vi får profesjonell tilbakemelding fra noen som jobber på feltet, sier Olsen.
Kristine Breivik mener treningen i simuleringssenteret er gull verdt.
– Jeg skulle ønske vi hadde mye mer av det. Når vi starter å jobbe, kommer vi til å møte på situasjoner som i dag, som for eksempel selvskading. Da vet vi mer hva vi går til og har noen knagger å henge det på, mener Breivik.
Olsen mener at de ansatte som spilte ungdommene var veldig overbevisende.
Simen Aker Grimsrud
Misunnelig
Høyskolelektor Hege Hedlund Andersen forteller at de bevisst henter inn ansatte på institusjon til å spille rollen som ungdommer.
– De fyller rollen på en mer autentisk måte. De har også kvalitetssikret casene vi har laget, sier Andersen.
– Det blir så realistisk det kan bli i en kunstig setting som dette, mener høyskolelektor Egil Lyberg.
Høyskolen er stolte av simuleringssenteret de disponerer. Studenter på barnevernsutdanningen trener her én til to ganger i året.
Christian Aamodt Eriksen spilte en av ungdommene i dagens trening. Til daglig jobber han på en barnevernsinstitusjon. Der trener de månedlig på situasjoner som kan oppstå.
– Vi blir misunnelig på dette senteret, det er bedre fasiliteter enn vi har på jobb, sier Eriksen.
Vil jobbe på institusjon
Han er ikke i tvil om at det er viktig at studentene trener som dette.
– Det er veldig viktig å få den realitetsorienteringen som student. Jeg husker selv at jeg hadde mange spørsmål da jeg studerte barnevern. Kanskje noen finner ut om det kan være en jobb for dem, sier Eriksen.
Studentene Kristin Breivik og Martine Toftner Olsen har ikke latt seg skremme av Tamima-drapet i Oslo.
Det har den senere tiden kommet fram at mange ansatte på institusjon er utsatt for vold og trusler.
– Vi har begge lyst til å jobbe på barnevernsinstitusjon, sier de nærmest i kor.
Nå: 0 stillingsannonser

