Krisen i luftambulansen
– 50 flyteknikere har i praksis fått beskjed om at de mister jobben når Babcock tar over, sier fagforeningen
Flyambulanseselskapet Babcock har ikke bestemt hvor mange flyteknikere de trenger eller hvor verkstedene skal være.
Flyambulanseselskapet Babcock sier alt vedlikehold av ambulanseflyene skal skje i Norge når de tar over tjenesten neste sommer.
Øystein Eugene Hermstad (pressefoto)
yngvil@lomedia.no
De rundt 50 flyteknikerne som i dag sørger for at ambulanseflyene er trygge for pasienter, leger, sykepleiere og piloter, vet ikke om de får fortsette å jobbe med dette når selskapet Babcock etter planen skal ta over luftambulansetjenesten fra neste sommer.
Babcock har foreløpig ikke utlyst noen stillinger for flyteknikere.
Dette er planen for vedlikehold av flyene
Babcock planlegger dette for vedlikehold av ambulanseflyene, opplyser daglig leder i Babcock til FriFagbevegelse:
• Alle verkstedene for vedlikehold av ambulanseflyene skal ligge i Norge.
• Babcock skal ha ett verksted for hovedvedlikehold i Nord-Norge, muligens i Tromsø.
• Det er behov for «et relativt stort antall teknikere i Tromsø», men det er ennå ikke definert hvor mange.
• Babcock vil ha flere flyambulansebaser og kommer der til å ansette flyteknikere som skal gjøre det meste av vedlikeholdet.
• Piloter må gå ned 200.000 kroner i lønn etter anbud
– Verkstedene flyttes ikke til Sverige
Babcock har tidligere gitt motstridende meldinger om hvor verkstedene skal være, og det har kommet fram at de ville flytte vedlikeholdet til Sverige. Nå bekrefter Babcock overfor FriFagbevegelse at alt vedlikehold av ambulanseflyene skal skje i Norge.
– Det er positivt hvis de gjør det, mener leder i fagforeningen Norsk Helikopteransattes Forbund, Øyvind Strøm. Forbundet organiserer de fleste flyteknikerne i Lufttransport Tech som jobber med vedlikehold av ambulanseflyene.
I alt er det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).
Et annet selskap, Norsk Luftambulanse, har vunnet kontrakten om ambulansehelikoptrene.
• Gilbert: – Uansvarlig anbudsrunde ligger bak krisen i luftambulansen
– Babcock har ikke forhandlet med flyteknikerne
Leder Øyvind Strøm i flyteknikernes fagforening sier Babcock ikke har hatt forhandlinger med flyteknikerne i det hele tatt.
– I praksis har de 50 ansatte flyteknikerne som blir berørt, fått beskjed om at de mister jobben neste sommer, sier Strøm til FriFagbevegelse.
Babcock-ledelsen kommenterer det slik:
– Vi skal bygge opp en større vedlikeholdsbase i Tromsø, og der må vi ha dyktige fagfolk. Det vil derfor fortsatt være behov for mange av dem som i dag jobber med vedlikehold i Tromsø, når vi etablerer vår egen base der. Vi skal også ha teknikere på alle flyambulansebasene i Norge, sier Marius Hansen, daglig leder i Babcock, til FriFagbevegelse.
Babcock-ledelsen sier til FriFagbevegelse at flyteknikerne som nå er ansatt i Lufttransport «er dyktige fagfolk som helt sikkert vil stille sterkt når vi på et tidspunkt lyser ut de aktuelle stillingene».
– Vi kommer med nye fly som krever mindre tungt vedlikehold enn flyene som dagens operatør bruker. Derfor legger vi opp til en vedlikeholdsmodell, med lokalt ansatte teknikere på hver base som skal gjøre det meste av vedlikeholdet, i tillegg til et verksted for hovedvedlikehold i Nord-Norge (Tromsø), sier han.
• Norsk Flygerbund: – Urovekkende redegjørelse fra Høie om krisen i luftambulansetjenesten
Pause i forhandlingene om pilotene
I går gjenopptok Norsk Flygerforbund og Babcock lønnsforhandlinger med ambulansepilotenes fagforening. De kom ikke til enighet, og skal møtes igjen 15. juni for å forsøke å bli enige om lønns- og arbeidsvilkår for ambulansepiloter som går over til Babcock.
• Flygerforbundet og Babcock tar pause i forhandlingene om ambulansepilotene
– Flyambulanse bør ikke på anbud
Øyvind Strøm i flyteknikernes fagforening stiller seg kritisk til at denne type samfunnskritiske oppgaver legges ut på anbud.
– Flyambulansetjenesten bør ikke ut på anbud, sier forbundslederen og sammenligner med bilambulansetjenesten. Bilambulansene er en statlig oppgave der staten har egenregi, påpeker han.
– Helseforetakene er ikke villige til å betale norsk tarifflønn. Det bør de holde seg for gode til.
– Dette er sosial dumping i praksis, mener Øyvind Strøm, leder i Norsk Helikopteransattes Forbund.
Et flertall av partiene på Stortinget vil nå ha utredet statlig drift av luftambulansetjenesten, skrev VG før helgen.
• Kommersielle kan stenges ute fra anbudskonkurranser om flere typer velferdstjenester, mener jurist
Dette er saken
• Flyambulanseselskapet Babcock vant anbudet om å drive luftambulansen i Norge.
• 13 ambulansepiloter har sluttet grunnet usikkerhet om lønn- og arbeidsvilkår hos Babcock, og 20 har fått nye jobbtilbud.
• En del piloter risikerer å gå ned 200.000 kroner i årslønn hvis de begynner i Babcock sammenlignet med lønna i dagens flyambulanseselskap.
• Fagbevegelsen, leger og sykepleiere advarer mot at pilotmangelen kan føre til at pasienter ikke får flyambulanse.
• Stortinget hadde høring om krisen i luftambulansen forrige uke.
• Torsdag denne uka skal Stortingets helsekomité bestemme seg for om de skal kreve at regjeringen annullerer Babcocks kontrakt.
Kilder: FriFagbevegelse og NTB
Norsk Helikopteransattes Forbund
• Forbund som organiserer mekanikere, teknikere og kontoransatte som jobber i norske helikopterselskaper og vedlikeholdsorganisasjoner.
• Har rundt 750 medlemmer.
• Forbundet er ikke tilknyttet hovedorganisasjoner som LO eller YS. Er et frittstående og partipolitisk uavhengig forbund med direkte forhandlingsrett mot NHO.
• NHF ble stiftet i 1984.
Flere saker
Norsk Helikopteransattes Forbund
• Forbund som organiserer mekanikere, teknikere og kontoransatte som jobber i norske helikopterselskaper og vedlikeholdsorganisasjoner.
• Har rundt 750 medlemmer.
• Forbundet er ikke tilknyttet hovedorganisasjoner som LO eller YS. Er et frittstående og partipolitisk uavhengig forbund med direkte forhandlingsrett mot NHO.
• NHF ble stiftet i 1984.