MODERNE: Slik ser den ut i vognhallen på fabrikken. I Oslo skal den være lyseblå og med Sporvei-logoen på.
Caf
Spanske CAF skal levere trikk til Oslo
Dette er den nye supertrikken i Oslo. – Denne står vi sammen om, sier de ansattes representanter
De er stolte av resultatet, og klare for å handle trikk for milliarder fra Spania. De ansattes representanter i Oslo sporveier feier kritikken siste uka til side.
ola.tommeras@fagbladet.no
Forrige mandag presenterte Sporveien den kommende trikken i Oslo. Spanske CAF har vunnet konkurransen om å levere 87 trikker til over fire milliarder kroner. Samlet skal Oslo bruke 7,2 milliarder på innkjøp og infrastruktur.
Kritikken lot ikke vente på seg. Sterke røster taler imot milliardinvesteringene, mange latterliggjør satsingen. Tidligere byråd for samferdsel fra 2003 til 2009, Peter N. Myhre (Frp), proklamerte på Facebook at «Trikken er kollektivtrafikkens verste fiende». Andre kalte skinnegående transport for 1800-talls teknologi, og at milliardvedtaket var et resultat av nostalgi. Bussens fleksibilitet og utviklingen med elektriske og selvkjørende busser ble trukket fram.
• Dette er lønna i over 300 yrker
Slike trikker skal gå i Oslo, se videoene:
• Budapest• Luxembourg• Freiburg• Beograd• ZaragozaFeier kritikken til side
Denne gjengen fra Oslo sporveiers arbeiderforening (OSA) feier kritikken til side: Rune Aasen, opprinnelig mekaniker, leder av OSA og ansattes representant i programstyret for innkjøpet, trikkefører Thomas Stave som har sittet i evalueringsgruppa, banearbeider Raymond Lorentzen som har deltatt i styringsgruppa for infrastruktur og trikkefører Ola Floberg som har representert ansatte i anskaffelsesgruppa.
– Her har fagfolk og ansatte vært dypt involvert siden oppstart. Det er i sterk kontrast til innkjøpet av problem-trikkene fra Italia på 90-tallet, som ofte anses som en skandale. Men heldigvis skjønte byrådet denne gangen at kompetansen på gulvet måtte med, forteller Rune Aasen.
Han forteller om et sterkt eierskap blant ansatte til prosjektet.
– Dette er så ideelt som det kan få blitt.
TRIKKEN VÅR: Rune Aasen, Thomas Stave, Raymond Lorentzen og Ola Floberghagen er overbevist om at dette er riktig valg
Ola Tømmerås
Holdt på i fem år
Valget om å satse på trikk i Oslo ble gjort allerede i desember 2013. Deretter fulgte to år med dragkamp om hvem som skulle gjøre innkjøpet; Vognselskapet, Sporveien eller Ruter. I 2015 skar daværende samferdselsbyråd, Guri Melby (V) igjennom, og ba Sporveien gjennomføre milliardinnkjøpet.
– Med Sporveien som ansvarlig, ble alle typer fagfolk involvert. De som skal jobbe med å holde trikkene i gang har vært med på å utforme kravene, forteller representantene og ramser opp:
- Renholdere.
- Elektrikere av alle typer.
- Førere.
- Reparatører av alle typer.
- Banearbeidere og fagarbediere som jobber med infrastruktur.
- Ingeniører, designere og innkjøpseksperter.
Tatt hensyn til det meste
Resultatet mener de vil bli tydelig når de nye trikkene leveres.
Noen eksempler: Nå kommer et vaskbart gulvbelegg, i motsetning til de gamle trikkene der rillene går på langs av døråpningen. Det bar tydelig preg av at bestiller aldri har vasket en trikk selv. Seteradene er festet hovedsakelig til vegg, med åpent gulv. Førerhuset er lukket og romslig. Mekanikere og elektrikere har vært med å stille krav til tilgjengelighet. Trikkene er utstyrt med automatisk smøring av flensene underveis for å dempe støy. Passasjerene vil ha seks dobbeltdører for på- og avstigning. Det blir hundre prosent lavgulv. Det er lagt inn elektroniske hjelpemidler for mykere kjøring.
– Det er tatt hensyn til de som skal vaske trikkene hver natt, de som skal vedlikeholde og de som skal føre trikken, og ikke minst til passasjerene og til støy i byen, forteller Rune Aasen.
• Flere tar toget mellom Norge og Sverige. Men det kan ikke NSB ta æren for
Bytter ut mer enn skinnegangen
Det skal brukes 7,2 milliarder kroner, hvorav nesten halvparten er infrastruktur. Kritikerne har vært høyrøstet til pengebruken.
– Det drukner i debatten at ikke bare skinnegangen skal byttes ut, men all infrastruktur under gatene, slikt som rør og kabler. Noen steder skal det graves fem til seks meter ned, for at vann og avløp skal få opprustet sitt nett samtidig. Dette er ikke bare en investering for trikken, men for hele byen, påpeker Ola Floberg.
Også påstanden om at busser er mer fleksibelt og ikke trenger infrastruktur, er Floberg rivende uenig i.
– Trikken har kapasitet til 212 passasjerer. Det er fire ganger mer enn en vanlig buss og mer enn dobbelt av kapasiteten til de aller største leddbussene. Dersom 52 millioner passasjerreiser i året på trikk skal gjøres med buss i stedet, så må byrådet sette seg ned og finne ut hvilke kvartaler som skal rives for å gjøre plass til brede nok veier. Da er det ikke bare behov for ny infrastruktur, men for å bygge om byen fullstendig, sier han.
Aasen skyter inn:
– Det er jo nettopp for å unngå kaos at by etter by satser på trikk i Europa. Det har ingenting med nostalgi å gjøre.
Skal unngå ny skandale
Spanske CAF holder til i Bilbao. Trikken de produserer er allerede valgt og utprøvd i flere europeiske storbyer. Det var et krav at det denne gangen skulle kjøpes en trikk som var utprøvd. Ingen vil ha en gjentakelse av skandalen med Italia-trikkene.
– Ansatte la inn krav om arbeidsmiljø på leverandørens fabrikker. Vi har fått en leverandør med tariffavtaler og som ikke bruker underleverandører, forteller Aasen.
Det har vært en lang vei mot målet, å få moderne trikker i Oslo. Nå sier de ansattes representanter:
– Eierskapet er sterkt, fra gulvet til direktør. Det har vært mange uenigheter, men denne trikken står vi samlet om.
Trikk i Oslo
• Oslo skal bruke fire milliarder på nye trikker.
• Vedtak ble gjort allerede i desember 2013. Kun Frp gikk imot.
• Sporveien fikk i 2015 oppgaven med innkjøp. Involverte alle grupper ansatte i prosessen,
rikkene koster over fire milliarder kroner.
• Spanske CAF har vunnet oppdraget. CAF leverer allerede trikker til storbyer som Luxembourg, Amsterdam og Budapest.
Trikken har kapasitet til 212 passasjerer. Det er fire ganger mer enn en vanlig buss og mer enn dobbelt av kapasiteten til de aller største leddbussene.
Trikkefører Ola Floberghagen
Trikk i Oslo
• Oslo skal bruke fire milliarder på nye trikker.
• Vedtak ble gjort allerede i desember 2013. Kun Frp gikk imot.
• Sporveien fikk i 2015 oppgaven med innkjøp. Involverte alle grupper ansatte i prosessen,
rikkene koster over fire milliarder kroner.
• Spanske CAF har vunnet oppdraget. CAF leverer allerede trikker til storbyer som Luxembourg, Amsterdam og Budapest.
Mest lest
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!
Erlend Angelo
Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Jøran Grønstad
Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.
Hanna Skotheim