JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MODERNE: Slik ser den ut i vognhallen på fabrikken. I Oslo skal den være lyseblå og med  Sporvei-logoen på.

MODERNE: Slik ser den ut i vognhallen på fabrikken. I Oslo skal den være lyseblå og med Sporvei-logoen på.

Caf

Spanske CAF skal levere trikk til Oslo

Dette er den nye supertrikken i Oslo. – Denne står vi sammen om, sier de ansattes representanter

De er stolte av resultatet, og klare for å handle trikk for milliarder fra Spania. De ansattes representanter i Oslo sporveier feier kritikken siste uka til side.



21.06.2018
11:05
21.08.2023 17:14

ola.tommeras@fagbladet.no

Forrige mandag presenterte Sporveien den kommende trikken i Oslo. Spanske CAF har vunnet konkurransen om å levere 87 trikker til over fire milliarder kroner. Samlet skal Oslo bruke 7,2 milliarder på innkjøp og infrastruktur.

Kritikken lot ikke vente på seg. Sterke røster taler imot milliardinvesteringene, mange latterliggjør satsingen. Tidligere byråd for samferdsel fra 2003 til 2009, Peter N. Myhre (Frp), proklamerte på Facebook at «Trikken er kollektivtrafikkens verste fiende». Andre kalte skinnegående transport for 1800-talls teknologi, og at milliardvedtaket var et resultat av nostalgi. Bussens fleksibilitet og utviklingen med elektriske og selvkjørende busser ble trukket fram.

Dette er lønna i over 300 yrker

Slike trikker skal gå i Oslo, se videoene:

• Budapest

• Luxembourg

• Freiburg

• Beograd

• Zaragoza

Feier kritikken til side

Denne gjengen fra Oslo sporveiers arbeiderforening (OSA) feier kritikken til side: Rune Aasen, opprinnelig mekaniker, leder av OSA og ansattes representant i programstyret for innkjøpet, trikkefører Thomas Stave som har sittet i evalueringsgruppa, banearbeider Raymond Lorentzen som har deltatt i styringsgruppa for infrastruktur og trikkefører Ola Floberg som har representert ansatte i anskaffelsesgruppa.

– Her har fagfolk og ansatte vært dypt involvert siden oppstart. Det er i sterk kontrast til innkjøpet av problem-trikkene fra Italia på 90-tallet, som ofte anses som en skandale. Men heldigvis skjønte byrådet denne gangen at kompetansen på gulvet måtte med, forteller Rune Aasen.

Han forteller om et sterkt eierskap blant ansatte til prosjektet.

– Dette er så ideelt som det kan få blitt.

TRIKKEN VÅR: Rune Aasen, Thomas Stave, Raymond Lorentzen og Ola Floberghagen er overbevist om at dette er riktig valg

TRIKKEN VÅR: Rune Aasen, Thomas Stave, Raymond Lorentzen og Ola Floberghagen er overbevist om at dette er riktig valg

Ola Tømmerås

Holdt på i fem år

Valget om å satse på trikk i Oslo ble gjort allerede i desember 2013. Deretter fulgte to år med dragkamp om hvem som skulle gjøre innkjøpet; Vognselskapet, Sporveien eller Ruter. I 2015 skar daværende samferdselsbyråd, Guri Melby (V) igjennom, og ba Sporveien gjennomføre milliardinnkjøpet.

– Med Sporveien som ansvarlig, ble alle typer fagfolk involvert. De som skal jobbe med å holde trikkene i gang har vært med på å utforme kravene, forteller representantene og ramser opp:

- Renholdere.
- Elektrikere av alle typer.
- Førere.
- Reparatører av alle typer.
- Banearbeidere og fagarbediere som jobber med infrastruktur.
- Ingeniører, designere og innkjøpseksperter.

Tatt hensyn til det meste

Resultatet mener de vil bli tydelig når de nye trikkene leveres.

Noen eksempler: Nå kommer et vaskbart gulvbelegg, i motsetning til de gamle trikkene der rillene går på langs av døråpningen. Det bar tydelig preg av at bestiller aldri har vasket en trikk selv. Seteradene er festet hovedsakelig til vegg, med åpent gulv. Førerhuset er lukket og romslig. Mekanikere og elektrikere har vært med å stille krav til tilgjengelighet. Trikkene er utstyrt med automatisk smøring av flensene underveis for å dempe støy. Passasjerene vil ha seks dobbeltdører for på- og avstigning. Det blir hundre prosent lavgulv. Det er lagt inn elektroniske hjelpemidler for mykere kjøring.

– Det er tatt hensyn til de som skal vaske trikkene hver natt, de som skal vedlikeholde og de som skal føre trikken, og ikke minst til passasjerene og til støy i byen, forteller Rune Aasen.

Flere tar toget mellom Norge og Sverige. Men det kan ikke NSB ta æren for

Bytter ut mer enn skinnegangen

Det skal brukes 7,2 milliarder kroner, hvorav nesten halvparten er infrastruktur. Kritikerne har vært høyrøstet til pengebruken.

– Det drukner i debatten at ikke bare skinnegangen skal byttes ut, men all infrastruktur under gatene, slikt som rør og kabler. Noen steder skal det graves fem til seks meter ned, for at vann og avløp skal få opprustet sitt nett samtidig. Dette er ikke bare en investering for trikken, men for hele byen, påpeker Ola Floberg.

Også påstanden om at busser er mer fleksibelt og ikke trenger infrastruktur, er Floberg rivende uenig i.

– Trikken har kapasitet til 212 passasjerer. Det er fire ganger mer enn en vanlig buss og mer enn dobbelt av kapasiteten til de aller største leddbussene. Dersom 52 millioner passasjerreiser i året på trikk skal gjøres med buss i stedet, så må byrådet sette seg ned og finne ut hvilke kvartaler som skal rives for å gjøre plass til brede nok veier. Da er det ikke bare behov for ny infrastruktur, men for å bygge om byen fullstendig, sier han.

Aasen skyter inn:

– Det er jo nettopp for å unngå kaos at by etter by satser på trikk i Europa. Det har ingenting med nostalgi å gjøre.

Skal unngå ny skandale

Spanske CAF holder til i Bilbao. Trikken de produserer er allerede valgt og utprøvd i flere europeiske storbyer. Det var et krav at det denne gangen skulle kjøpes en trikk som var utprøvd. Ingen vil ha en gjentakelse av skandalen med Italia-trikkene.

– Ansatte la inn krav om arbeidsmiljø på leverandørens fabrikker. Vi har fått en leverandør med tariffavtaler og som ikke bruker underleverandører, forteller Aasen.

Det har vært en lang vei mot målet, å få moderne trikker i Oslo. Nå sier de ansattes representanter:

– Eierskapet er sterkt, fra gulvet til direktør. Det har vært mange uenigheter, men denne trikken står vi samlet om.

Kan selvkjørende busser få deg til å parkere bilen?

Trikk i Oslo

• Oslo skal bruke fire milliarder på nye trikker.

• Vedtak ble gjort allerede i desember 2013. Kun Frp gikk imot.

• Sporveien fikk i 2015 oppgaven med innkjøp. Involverte alle grupper ansatte i prosessen,

rikkene koster over fire milliarder kroner.

• Spanske CAF har vunnet oppdraget. CAF leverer allerede trikker til storbyer som Luxembourg, Amsterdam og Budapest.

Trikken har kapasitet til 212 passasjerer. Det er fire ganger mer enn en vanlig buss og mer enn dobbelt av kapasiteten til de aller største leddbussene.

Trikkefører Ola Floberghagen

21.06.2018
11:05
21.08.2023 17:14

Trikk i Oslo

• Oslo skal bruke fire milliarder på nye trikker.

• Vedtak ble gjort allerede i desember 2013. Kun Frp gikk imot.

• Sporveien fikk i 2015 oppgaven med innkjøp. Involverte alle grupper ansatte i prosessen,

rikkene koster over fire milliarder kroner.

• Spanske CAF har vunnet oppdraget. CAF leverer allerede trikker til storbyer som Luxembourg, Amsterdam og Budapest.




Mest lest

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.

Tormod Ytrehus

Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.

Jonas Fagereng Jacobsen

Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere

Martin Guttormsen Slørdal

Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.

Håvard Sæbø

Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.

Håvard Sæbø

AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning

Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes

«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.

Erlend Angelo

Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.

Tomm Pentz Pedersen

«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg

Erlend Angelo

Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.

Privat

Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.

Tom Vestreng, Dagsavisen

Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)

Alf Ragnar Olsen

Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.

Hanna Skotheim

Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet

Kronikk

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Eirik Dahl Viggen/Privat

Nav svikter barn i fattige familier

Jan-Erik Østlie

Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

GOD STEMNING: ... på kokeriet. Der det visstnok ikke jobba så mange damer, men Marit Lovise Hanekam (til venstre) og Renate Øvstetun Tungen smilte i alle fall bredt!

Erlend Angelo

Den tradisjonsrike norske familiebedriften skal lære amerikanerne å drikke saft

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

Jan-Erik Østlie

Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut

Jøran Grønstad

Erling Braut Haaland er første fotballspiller på lista over Norges rikeste

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.

Roy Ervin Solstad

Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving

Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.

Det tok lang tid før Hilde Abigael Bergersen aksepterte at hun var døv, men selvtilliten blir stadig bedre. Arbeidsplassen hennes får mye av fortjenesten for det.

Hanna Skotheim

Da døve Hilde ble ansatt, var flere skeptiske


Flere saker