JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skoleberedskap:

I flere timer gikk en væpnet 18-åring i uniform rundt på skolen før det ble slått alarm. Nå får skolen ros av politiet

18-åringen skulle bare vise uniformen og de militære remediene sine til vennene på Charlottenlund videregående skole i Trondheim. En kompis laget en video og sendte den på Snap. Da gikk alarmen.
POLITIET RYKKET UT: Adresseavisen meldte at alle tilgjengelige politiressurser ble sendt til Charlottenlund videregående skole da melding om mannen med våpen kom inn.

POLITIET RYKKET UT: Adresseavisen meldte at alle tilgjengelige politiressurser ble sendt til Charlottenlund videregående skole da melding om mannen med våpen kom inn.

Michael Schult Ulriksen/Adresseavisen

TRONDHEIM: Det var onsdag 11. desember i fjor at den tidligere eleven ved skolen fikk lyst til å oppsøke den gamle skolen sin. Han tok på seg de militære klærne, stappet den polstrede vesten og militært dingeldangel, som han er så stolt av, i sekken. Opp i sekken puttet han også ammunisjon til et våpen og en kniv.

Klokka 08.30 ankommer han skolen. Han har glemt at de fleste elevene ikke kommer på skolen før nærmere lunsj på onsdager, skoleledelsen og undervisningspersonalet holder møte fra 08.15–10.15.

Filmet av kompis

Han rusler rundt i kantineområdet. Snakker med ei jente. En lærer observerer dem og tenker at den unge mannen skal i militære og er innom skolen for å ta farvel. Litt senere dukker en kompis, som er elev på skolen, opp. De bestemmer seg for å lage en video. Den militærglade unge mannen tar på seg den polstrede vesten og belte med militært dingeldangel, og viser ammunisjonen og kniven.

p

En lærer som ser dem på avstand lurer på hva slags oppsetning de holder på med på dramalinjen.

Eleven sender videoen på Snap til en engere krets. De kjenner fyren på videoen, og forstår settingen. De syns videoen er morsom. Sender den videre.

Klokka 10.50 får en lærer se videoen og melder fra til rektor Marit Flak Stovner. Hun finner den så alvorlig at hun kontakter politiet. Klokka er 10.58.

Klokka 11.37 pågriper politiet 18-åringen som har skiftet til blå jakke og er på vei hjem.

Rett etter er Adresseavisen på plass. Saken tar av i riksdekkende medier.

Fulgte beredskapsplanen

Hvordan kan en væpnet uniformert person bevege seg rundt på en skole i flere timer? ropes det i avisspaltene.

Rektor Marit Flak Stovner og assisterende rektor Kristian Drevdal, som har ansvaret for beredskapen på skolen, har stilt seg de samme spørsmålene.

– Vi forsøker å ha et bilde på hvem som er elever her, og hvem som ikke bør være her. Dette er en tidligere elev. Vi som jobber med ungdom er gode på å lese kroppsspråk. 18-åringen snakket med venner, det var ingen trussel i situasjonen, slår Drevdal fast etter å ha evaluert hendelsen med politiet.

p

Politibetjent Ola Hess ved Trøndelag politidistrikt mener skoleledelsen håndterte situasjonen veldig bra, han er skolens kontakt i det forebyggende arbeidet.

– De fulgte beredskapsplanen de har laget i samarbeid med oss for å håndtere alvorlige hendelser, sier Hess.

Sjokkert over omfanget

Noen timer etter at den ungen mannen er arrestert blir han siktet for å ha fremsatt alvorlig frykt ved trusler etter straffelovens paragraf 63.

– Han er sjokkert og overrasket over at det ble en så stor sak. Han ville bare vise kniven til kjente, sier Tore Angen, som er mannens forsvarer.

Angen har purret politiet for å få svar på hvor saken står i dag.

– Uansett tviler jeg på om det blir noen stor sak, sier forsvareren.

Rektor Marit Flak Stovner tror på forklaringen til 18-åringen.

– Den unge mannen kom til meg på kontoret noen dager etter, tok meg i hånda og ba om unnskyldning. Tre-fire ganger sa han unnskyld, forteller Stovner.

Hun er bekymret for den unge mannen.

p

– Jeg spurte ham, hvordan går det med deg? Ikke bra, svarte han. Du vil få oppfølging du også, sa jeg til ham.

(Saken fortsetter under bildet)

SKOLEEKSEMPEL: Assisterende rektor Kristian Drevdal (til venstre), rektor Marit Flak Stovner og yrkesfaglærer Kurt-Ole Eide mener videoen er et skoleeksempel på hvor galt det kan gå når en video i sosiale medier kommer på avveie. ↔

SKOLEEKSEMPEL: Assisterende rektor Kristian Drevdal (til venstre), rektor Marit Flak Stovner og yrkesfaglærer Kurt-Ole Eide mener videoen er et skoleeksempel på hvor galt det kan gå når en video i sosiale medier kommer på avveie. ↔

Sidsel Valum

Hendelsen har vært traumatisk for ham, og han følges opp av hjelpeapparatet i hjemkommunen.

Et skoleeksempel på sosiale medier ute av kontroll

Eleven som lagde og sendte videoen på Snap ble dypt fortvilet da han skjønte hvilke konsekvenser videoen hadde fått. Han har stått skolerett hos politiet, rektor, assisterende rektor og foreldrene.

Skoleledelsen var ikke forberedt på at en video i sosiale medier kunne utløse en terroralarm.

Alle lærerne og elevene har i ettertid fått innprentet hvordan en video i sosiale medier kan få store konsekvenser. Konsekvenser av hendelsen 11. desember i fjor vil bli brukt i undervisningen i årene som kommer.

– Nettvett og sosiale medier blir fast post ved skolestart, forteller Drevdal.

Politibetjent Ola Hess forteller at videoer i sosiale medier har blitt et stort problem.

– Vi har mange saker hvor ungdom ukritisk deler videoer av slåsskamper og krenkende situasjoner, forteller han.

p

For å få bedre kontroll på sosiale medier og pressen er kommunikasjonsrådgiveren ved skolen nå en del av kriseledelsen.

Rektor Marit Flak Stovner mener det er vanskelig å organisere bort problemet med videoer på avveie.

– Vi ble tatt på senga. Nå er vi forberedt på slike situasjoner på papiret. Men uansett hvor mye vi planlegger og øver, klarer vi neppe å være i forkant av slike hendelser, innrømmer rektor.

Visste ikke om aksjonen

– Vi må alle bli flinkere til å forstå hvordan en sak kan eskalere i sosiale medier, sier Kurt-Ole Eide, som er tillitsvalgt for cirka 50 medlemmer av Skolenes landsforbund (SL) ved Charlottenlund videregående skole.

På undervisningsrommet ved verkstedet sitter Jan Erik Myren (18), Karl-Kristian Bjerkli (17) og Morten Nilsen (16) sammen med yrkesfaglærer og Kurt-Ole Eide. De går i klassen for særskilt tilrettelagt opplæring. Drømmen for gutta er å bli vaktmestere. Klassen har to andre elever, men de har ikke funnet veien til skolen denne dagen.

– Disse elevene er veldig pliktoppfyllende, roser Eide.

(Saken fortsetter under bildet)

VART ITJ SKRÆMT: Karl-Kristian Bjerkli (17) i (midten) var på skolens verksted og fikk ikke med seg politiaksjonen. Jan Erik Myren (18) (tv), Morten Nilsen (16) og yrkesfaglærer Kurt-Ole Eide var ikke på skolen.

VART ITJ SKRÆMT: Karl-Kristian Bjerkli (17) i (midten) var på skolens verksted og fikk ikke med seg politiaksjonen. Jan Erik Myren (18) (tv), Morten Nilsen (16) og yrkesfaglærer Kurt-Ole Eide var ikke på skolen.

Vibeke Liane

Karl-Kristian var på skolen 11. desember. Han var på verkstedet og pussa på den elektriske bassgitaren sin, og fikk ikke med seg det som skjedde.

– Da jeg kom hjem spurte pappa om jeg hadde det bra, først da fikk jeg høre at det hadde vært politiaksjon på skolen, forteller han.

– Så jeg kan ikke spørre deg om du vart skræmt?

Karl-Kristian Bjerkli gapskratter.

– Nei, jeg blei ikke det.

Kurt-Ole Eide er tillitsvalgt for 50 medlemmer i SL ved skolen. Han hadde ferie den dagen, og fikk ikke vite om hendelsen før han hørte om den på radioen. Han har snakket med mange av medlemmene om hendelsen.

– Få av medlemmene våre opplevde aksjonen som skremmende. Skoleledelsen gjorde rett i å varsle politiet om videoen. Men vi må alle bli flinkere til å forstå hvordan en sak kan eskalere i sosiale medier.

Han mener det sosiale miljøet ved skolen er viktig for å forebygge terror og andre uønskede hendelser, som trakassering.

– Sosialfaglige ansatte er viktig. Fylkeskommunen har kuttet i disse bevilgningene. Vi må jobbe politisk for å få flere midler til å styrke denne delen av skolens arbeid, mener Eide.

Elevene hadde begynt å komme til skolen da 18-åringen ble pågrepet klokka 11.37.

Bjørnar Sæle Nordgård (17) var vitne til politiets pågripelse.

– Jeg trodde det var en øvelse, og tenkte ikke så mye på det, sier Nordgård som er sekretær i elevrådet.

Han forteller at elevrådet har holdt møte for elevene på skolen.

– Vi har fortalt hva som skjedde, og at elevene aldri var i fare. Vi hadde også en runde om hvordan en liten video kan skape store problemer.

Slik skal skolen håndtere trusler i framtida

Informere/presisere for elever og ansatte om deres informasjonsplikt ved mistanke om trusler og krenkelser

Bedre meldingssystemet ut til elever, ansatte og foresatte (EUs personvernregler gjør det vanskeligere å innhente data om foresatte)

Jobbe mer med nettvett

Loggføring underveis – etablere yammer-gruppe (system for intern digital informasjon) for kriseledergruppa

Kommunikasjonsrådgiver ved skolen er nå med i kriseledergruppa

Avklare hvem som skal svare på mailer fra foresatte

Mediehåndtering – avklare rollen mellom rektor og kommunikasjonsrådgiveren

Charlottenlund videregående skole

Stor yrkesfaglig skole med 1150 elever og 240 lærere. 50 lærere er organisert i Skolenes landsforbund (SL).

Skolen flyttet inn i nye lokaler i 2012 og feiret 100-års jubileum i 2019.

Har linjer for:

Bygg- og anleggsteknikk

Design og håndverk

Kunst, design og arkitektur

Servise og samferdsel

Medier og kommunikasjon

Musikk, dans og drama

Studiespesialisering

Særskilt tilrettelagt opplæring

Teknikk og industriell produksjon (Tip)

Skolen har ansvar for kriminalomsorgens opplæringstilbud i Trondheim fengsel, og voksenopplæring i regi av Trondheim Voksenopplæringssenter

Uansett hvor mye vi planlegger og øver, klarer vi neppe å være i forkant av slike hendelser.

Rektor Marit Flak Stovner,
Charlottenlund videregående skole.

Annonse
Annonse

Slik skal skolen håndtere trusler i framtida

Informere/presisere for elever og ansatte om deres informasjonsplikt ved mistanke om trusler og krenkelser

Bedre meldingssystemet ut til elever, ansatte og foresatte (EUs personvernregler gjør det vanskeligere å innhente data om foresatte)

Jobbe mer med nettvett

Loggføring underveis – etablere yammer-gruppe (system for intern digital informasjon) for kriseledergruppa

Kommunikasjonsrådgiver ved skolen er nå med i kriseledergruppa

Avklare hvem som skal svare på mailer fra foresatte

Mediehåndtering – avklare rollen mellom rektor og kommunikasjonsrådgiveren

Charlottenlund videregående skole

Stor yrkesfaglig skole med 1150 elever og 240 lærere. 50 lærere er organisert i Skolenes landsforbund (SL).

Skolen flyttet inn i nye lokaler i 2012 og feiret 100-års jubileum i 2019.

Har linjer for:

Bygg- og anleggsteknikk

Design og håndverk

Kunst, design og arkitektur

Servise og samferdsel

Medier og kommunikasjon

Musikk, dans og drama

Studiespesialisering

Særskilt tilrettelagt opplæring

Teknikk og industriell produksjon (Tip)

Skolen har ansvar for kriminalomsorgens opplæringstilbud i Trondheim fengsel, og voksenopplæring i regi av Trondheim Voksenopplæringssenter