JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

KrF åpner for å vrake anbudet om luftambulansen

Først tirsdag om en uke vil det bli klart om KrF sikrer flertall for Rødts forslag om å annullere anbudet om luftambulansetjenesten. 
Nestleder Olaug Bollestad i Kristelig Folkeparti.

Nestleder Olaug Bollestad i Kristelig Folkeparti.

Gunhild Sorås / Krf (pressefoto)

– Vi vil høre redegjørelsen til helseministeren før vi konkluderer. Men jeg har ringt Bent Høie i dag og gitt ham tydelig beskjed om å sikre at beredskapen er god når det gjelder ambulanseflyene i nord, sier KrF-nestleder Olaug Bollestad til NTB.

KrF diskuterte saken under et gruppemøte på Stortinget tirsdag. Konklusjonen var entydig: Usikkerhet om akutt syke i den nordligste landsdelen får rask nok hjelp, er ikke til å leve med.

– Ansvaret er statsrådens. Helseminister Bent Høie kan ikke skyve ansvaret over på anbudsprosessen eller helseforetaket, sier Bollestad.

Må møte

Helseministeren skal redegjøre for saken i Stortinget kommende tirsdag klokken 10. Etter Høies redegjørelse blir det åpnet for innlegg fra øvrige partier.

– Jeg utelukker ikke at jeg kan komme til å konkludere der og da, men det er også mulig vi må ha en gruppebehandling av saken, sier Bollestad om forslaget fra Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Han fremmet tirsdag et såkalt hasteforslag om å annullere anbudet som det britiskeide selskapet Babcock SAA vant. Selskapet skal neste år overta etter Lufttransport, som har driftet luftambulansetjenesten i over 25 år.

– Det som skjer med luftambulansetjenesten, er en nasjonal skandale. Rødt vil forhindre Veireno-tilstander i lufta. Anbudet må annulleres før luftambulansetjenesten bryter sammen, sier Moxnes.

Rødt vil annullere anbudet om luftambulansetjenesten

Får støtte

Både Ap, Sp og SV kom tirsdag på banen med støtte til kravet fra Rødt om at luftambulansekontrakten brytes og at man heller forlenger avtalen med Lufttransport på ubestemt tid, melder VG.

– Vi står midt i en nasjonal beredskapskrise som regjeringen har ansvaret for. Det er nå opp til helseminister Bent Høie (H) å rydde opp, sier Ingvild Kjerkol, Aps helsepolitiske talskvinne, til avisa.

– Tilbudet raseres

Anbudet fra Babcock inneholdt ingen krav om virksomhetsoverdragelse, og dårligere lønns- og arbeidsvilkår har ført til at bare 14 av Lufttransports over 100 piloter har søkt på de i alt 97 pilotstillingene i Babcock.

Striden har ført til at en rekke ambulansefly har blitt og vil bli stående på bakken. Dette har gått spesielt hardt ut over tjenesten i Nord-Norge.

I tillegg er det kommet krav fra SV om at styreleder i Helse Nord, Marianne Telle, trekker seg som følge av krisen i luftambulansetjenesten, skriver NRK. Også Sp mener Telle bør fratre, om enn ikke permanent.

Telle er til daglig direktør i rekrutteringsselskapet Bedriftskompetanse, som har inngått en kontrakt om rekruttering av piloter med Babcock SAA. Helse Nord har også ansvaret for driften av seks av Lufttransports ni ambulansefly.

Kommentar: Varslet krise i luften

Inhabil

Telle erklærte seg søndag inhabil i behandlingen av krisen på grunn av oppdraget for Babcock. Men i en pressemelding fra Helse Nord tirsdag går hun i rette med bildet som hun mener er skapt i offentligheten av rolleblanding.

Telle avviser at hun har hatt en dobbeltrolle og sier hun på ingen måte har vært delaktig i anskaffelsesprosessen, som ble gjennomført av Luftambulansetjenesten HF, ikke Helse Nord RHF. Marianne Telle har ikke og hadde ingen rolle i Luftambulansetjenesten HF.

– Jeg har ikke vært delaktig i anbudsvurderingene og jeg har heller ikke kunnet påvirke dem, sier Telle.

Hun opplyser at Bedriftskompetanses intensjonsavtale først ble aktualisert da Babcock fikk kontrakten.

– På grunn av den situasjonen som nå har oppstått i flyambulansen, er det min vurdering at jeg er nødt til å erklære meg inhabil. Nestleder i styret Inger-Lise Strøm fungerer som styreleder i saker som vedrører flyambulansen, sier Telle.

Styrelederen i Helse Nord leder selskap som tjener på anbudsovertagelse

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten

• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys

(NTB)

Warning
Annonse
Annonse

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten

• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

• Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys

(NTB)