Ambulansepilotene kjemper for å beholde lønna og arbeidsvilkårene
Luftambulansekrisen: Styrelederen i Helse Nord leder selskap som tjener på at Babcock vant anbudet
Både Fagforbundet og Flygerforbundet er kritiske til anbud av ambulansefly. – Det må også granskes om det har vært rolleblandinger og interessekonflikter, sier lederen av Flygerforbundet om milliardavtalen.
Marianne Telle, styreleder i Helse Nord.
Helse Nord og Øystein Eugene Hermstad / Luftambulansetjenesten (pressefoto)
oystein.windstad@fagbladet.no
Etter at to av åtte ambulansefly i Nord-Norge stod delvis på bakken i helgen, har det kommet kraftige reaksjoner. Piloter varslet allerede i fjor om at det kunne bli ambulansefly på bakken og problemer i akutthelsetilbudet i nord. Advarselen kom etter at over 100 piloter ikke ble med over i det nye selskapet som vant anbudet, ved virksomhetsoverdragelse.
Selskapet Lufttransport, som har drevet ambulanseflyene i 20 år, tapte anbudet på målstreken til det Sverige-baserte Babcock Scandinavian Air Ambulance AB, som var 300 millioner kroner billigere. Pilotene og Norsk Flygerforbund har hele tiden kjempet for at de skal få de samme lønns- og arbeidsvilkår som før.
• Tre av fem luftambulansefly ute av beredskap i Nord-Norge
• Luftambulansekrisen: Piloter tilbudt 40.000 kroner for null sykefravær
– Mulige dobbeltroller må granskes
Yngve Carlsen er lederen for Norsk Flygerforbund. Han mener hele anbudsprosessen og inngåelsen av kontrakten, verdt 2,6 milliarder kroner, må granskes. Han peker på at styrelederen for Helse Nord, Marianne Telle, også er direktør for et selskap som tjener på at svenske Babcock vant anbudet:
– Jeg syns det er verdt å se på rollene. Her kan det være en sammenblanding av interessene. Selskapet hun er daglig leder i har en kontrakt med den aktøren som vant anbudet for luftambulanse. Den avtalen ble tegnet på intensjonsnivå i januar 2017, et halvt år før en visste hvem som vant, sier Carlsen og viser til at Marianne Telle både er styreleder i Helse Nord og administrerende direktør i selskapet Bedriftskompetanse AS. Telle startet som styreleder i helseforetaket i 2016.
(Se Telles kommentar i saken under.)
• Ambulanseflyene mister piloter. Nå blir Solvik-Olsen bedt om å ordne opp
– En krise som kunne vært unngått
Etter at svenske Babcock vant, fikk Bedriftskompetanse oppdraget med å skaffe over 100 piloter til den nye driveren av luftambulansetjenesten.
Tidligere har Nordlys skrevet om at selskapet Luftambulanse som tapte anbudet, er sterkt kritiske til rollene og har vurdert søksmål.
– Det har blitt gjort juridiske vurderinger rundt habiliteten som har konkludert med at Telle ikke har vært inhabil. Hva sier du til det?
– Det kan hende at det er juridisk innenfor. Samtidig vil jeg peke på det etiske. Hennes selskap har noe å tjene på at en aktør vinner et anbud.
– Hva håper du skjer videre i denne saken?
– Jeg ønsker uavhengig av eventuelle koblinger at alle kort skal på bordet. Hvordan er det mulig at en faktisk gikk til denne anbudsinnbydelsen og ikke la inn et krav om virksomhetsoverdragelse? Det ville sikre at erfaring og kompetanse ble med over. Vi ville unngått den situasjonen vi har i dag og fått til en sømløs overgang til ny operatør, sier Carlsen i Norsk Flygerforbund.
• Flygerforbundet frykter at flyambulansetjenesten bryter sammen
Mette Nord: – Folk frykter for liv og helse
Ambulansepilotene får nå støtte også fra Fagforbundet og forbundsleder Mette Nord:
– Vi ser nå tydelig at luftambulansetjenesten ikke egner seg for anbud. Dette er å spille hasard med folks liv og helse, sier Nord.
Fagforbundet er landets største fagforening med over 360.000 medlemmer. Rundt 20.000 av dem jobber i de regionale helseforetakene som blant annet har ansvar for akutthelsetjenesten.
Vil stoppe anbudet
Fagforbundet og Mette Nord går ut mot anbudet av ambulanseflyene:
– Fagforbundet krever at anbudsprosessen stanses for å trygge folks liv og helse. Dagens tilbud må videreføres til man har funnet en langsiktig løsning. Dette må enten skje i egenregi eller gjennom en utvidet egenregi med en ideell virksomhet. Det offentlige må ta tilbake kontrollen over driften av luftambulansen, sier Nord.
Fagforbundet-lederen legger til at luftambulansen er avhengig av kunnskap og kompetanse om lokale forhold. Et mindretall av de over 100 pilotene som jobbet i selskapet Lufttransport har søkt på nye jobber i Babcock innen søknadsfristen.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside
– Jeg har både habilitet og roller i orden
Styreleder i Helse Nord og administrerende direktør i Bedriftskompetanse, Marianne Telle, sier hun har fulgt reglene og ikke har påvirket noen under anbudsrunden.
Beslutningen om hvem som skulle drive ambulanseflyene og vinne anbudskonkurransen ble gjort av Luftambulansetjenesten HF. Foretaket er eid av Helse Nord (20 prosent), Helse Midt-Norge (20 prosent), Helse Vest (20 prosent) og Helse Sør-Øst (40 prosent). Styreleder i Helse Nord og administrerende direktør i Bedriftskompetanse AS, Marianne Telle, understreker at hun har fått juridiske vurderinger av sin habilitet:
– Jeg tilbakeviser påstander om dobbeltroller. Spørsmålet rundt dobbeltroller ble tilbakevist allerede i juni 2017. Det finnes ingen måte jeg som styreleder kunne påvirke anskaffelse av ambulanseflytjenester på. Jeg har ikke hatt noe innsyn eller påvirkningskraft. Det er viktig for alle parter at prosessen er transparent, gjennomsiktig, og at den blir vurdert på en profesjonell måte. Det er ikke i noens interesse å påvirke denne prosessen i en retning som ikke er så ryddig så mulig.
Signerte ikke anbudet
Telle understreker at både Helse Nord og Bedriftskompetanse har gjort juridiske vurderinger av hennes roller både før og etter anbudsprosessen. Som styreleder signerte hun en fullmakt til Luftambulansetjenesten HF om å gjennomføre anbudet og gjøre innkjøp:
– Kontrakten ble behandlet og signert av Luftambulansen HF. Det eneste styret i Helse Nord har hatt innsyn i er det som ligger i kontraktens innhold, som allerede er offentlig. I tillegg er det å gi fullmakt til administrerende direktør. Fullmakten er gitt videre til direktøren for Luftambulansen, og den fullmakten er gitt fra alle de fire helseforetakene som eier Luftambulansen HF, sier hun og legger til:
– Det er ingen direkte linje mellom styret i Helse Nord og luftambulansetjenesten. Det er de administrerende direktørene som er inntaket der. Det er viktig at prosessen hele tiden har vært transparent. Den kan ettergåes på alle mulige måter, sier Telle.