Tor Ivar Dahl Pettersen og Yngve Carlsen er kritiske til prosessen rundt flyambulanseanbudet.
Helge Rønning Birkelund
Flygerforbundet frykter at flyambulansetjenesten bryter sammen
Norsk Flygerforbund tror piloter kan forsvinne fra flyambulansetjenesten når et Sverige-basert selskap overtar tjenesten.
helge@lomedia.no
Selskapet Lufttransport mister kontrakten med Helseforetaket Luftambulansetjenesten om halvannet år. Det har gitt pilotene i selskapet en usikker framtid. Skal de fortsette må de i følge den nye operatøren søke sine stillinger på nytt hos anbudsvinneren, Babcock Scandinavian Air Ambulance AB, som skal drifte tjenesten 300 millioner billigere i seks år.
• Det norske sosialdemokratiet er i krise, mener Martin Kolberg
Eneste på anbud
– De har vunnet på et billigere anbud. Det er ikke så mange andre måter å spare penger på enn på betingelsene våre, siden vi er de eneste som har vært ute på anbud. Vi har krevd virksomhetsoverdragelse. Det påstår anbudsvinneren at vi ikke kommer til å få, sier Tor Ivar Dahl Pettersen til LO-Aktuelt.
Han er tillitsvalgt for de mer enn 100 pilotene i Lufttransport, og har selv base i Kirkenes.
Fredag møtte han på årsmøtet til Norsk Flygerforbund på Luftfartens hus i Oslo.
Og han har full støtte fra forbundslederen i flygerforbundet, Yngve Carlsen.
Kan bryte sammen
– Dette er svært beklagelig. Flyambulansetjenesten er en veldig samfunnskritisk infrastruktur. Når man har det ute på anbud og det viser seg at det bare er betingelsene til en gruppe, pilotene, som er med på anbudet blir det svært problematisk. Med den tilgangen på flygere som er i dag, og den usikkerheten det er med et selskap som ennå ikke er opprettet som et norsk selskap med norsk driftstillatelse, er vi svært kritiske til hvordan dette skal gå, sier Yngve Carlsen til LO-Aktuelt.
Flygerforbundets agenda er helt enkelt at denne tjenesten skal videreføres på en forsvarlig måte også etter 1. juli 2019, når det svenske selskapet overtar. Eneste måte å sikre dette på, i lys av pilotmangelen i Europa, er at de eksisterende flygerne i Lufttransport blir med over i det nye selskapet, mener LO-forbundet.
– Denne tjenesten er helt kritisk for bosettingsmønsteret vi har i Norge. Vi vil stå i dette og kjempe for å finne en avtale med den nye anbudsvinneren slik at tjenesten kan fortsette på en ansvarlig måte, sier Carlsen.
• Pilotene rømmer fra Ryanair – til faste jobber og høyere lønn i andre selskaper
Piloters marked
Norsk Flygerforbund mener pilotene må følge med over gjennom virksomhetsoverdragelse, samtidig som det svenske selskapet har utlyst 100 pilotstilinger og 15 administrative pilotstillinger.
Pettersen bekrefter at mange av hans kollegaer har begynt å se seg om etter andre pilotstillinger. Og de er det mange av.
– Per i dag er svært mange på utkikk etter nye jobber, og andre jobber er det flust av for tiden. Det er nemlig en betydelig pilotmangel i Europa i dag og derfor veldig mange jobber tilgjengelig. Hvis man samtidig skal gå inn i en ny tjeneste der man har vunnet på en mye lavere pris, blir det problematisk å finne piloter til denne prisen, når det samtidig rekrutteres over hele Europa. Selskapet har heller ingen erfaring med så krevende flyoperasjoner som kreves i dette området. Det er helt spesielle krav til flygerne som flyr denne tjenesten, både i form av erfaring i området og til å fly på så korte baner. Det vi kan risikere er at pilotene forsvinner allerede før det svenske selskapet overtar. Da vil denne samfunnskritiske tjenesten bryte sammen på et langt tidligere tidspunkt enn 1. juli 2019 når de skal overta, avslutter Carlsen.
Opp til Babcock
Administrerende direktør i Helseforetaket Luftambulansetjenesten, Øyvind Juell, bekrefter overfor LO-Aktuelt at pilotene som vil være med videre i flyambulansetjenesten må søke jobb hos den nye anbudsvinneren.
Han mener påstanden om at det kun er personalkostnadene som skiller tilbudene på pris er feil, men vil av hensyn til anbudsvinneren ikke gå inn i detalj på hva kontrakten sier om dette.
– Fra mitt ståsted er det opp til Babcock å håndtere prosessen rundt etableringen, sier Juell til LO-Aktuelt.
– Hva skjer hvis pilotene i Lufttransport i mellomtiden forsvinner fordi de finner andre jobber?
– Den situasjonen har vi våre tanker rundt, men vil ikke utdype det. Nå er vi kjent med at det er lyst ut 100 pilotstillinger og 15 administrative pilotstillinger med søknadsfrist 15. januar, sier Juell.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard