JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tre av fem luftambulansefly ute av beredskap i Nord-Norge

Tre av fem luftambulansefly er mandag kveld fram til natt til tirsdag ute av beredskap i Nord-Norge.
Illustrasjonsfoto.

Illustrasjonsfoto.

Øystein Eugene Hermstad / Luftambulansetjenesten (pressefoto)

Fra klokken 18 mandag er tre av fem luftambulansefly ute av beredskap i henholdsvis Brønnøysund, Alta og Kirkenes. Fra klokken 6 til 18 tirsdag er ett av seks fly ute av beredskap. Det vil ramme luftambulansens dagfly som er stasjonert i Alta.

Noen av utmeldingene skyldes sykdom, mens andre utmeldinger skyldes mangel på mannskap.

– Det som er viktig å få fram her er at der det er redusert beredskap, vil det dekkes opp med fly eller helikoptre fra andre steder i Norge. Vi har en samlet luftambulansetjeneste i Norge der vi koordinerer hele luftflåten slik at vi kan få lufttransport dit det er størst behov, sier kommunikasjonsdirektør Anne May Knudsen i Helse Nord til NTB.

Styrelederen i Helse Nord leder selskap som tjener på anbudsovertagelse

Norsk Sykepleierforbund er imidlertid ikke beroliget og er bekymret over pilotmangelen.

– Pilotmangelen som vi nå ser er varslet lenge, og er en konsekvens av valget som ble gjort i forbindelse med anbudsprosessen, sier forbundsleder Eli Gunhild By som undrer seg over om krisen kan ha kommet overraskende på helseminister Bent Høie (H).

I juli neste år skal det svenske selskapet Babcock SAA overta tjenesten etter Lufttransport AS, som har driftet luftambulansetjenesten i Nord-Norge i 25 år. Det har skapt problemer fordi Babcock har brutt forhandlingene med Norsk Flygerforbund om å overta piloter og personell fra Lufttransport FW.

Ansatte i Lufttransport AS har dermed begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb. Dermed mangler selskapet nok piloter og flere ambulansefly har blitt stående på bakken.

Innfører tiltak

Styret i Luftambulansetjenesten HF drøftet mandag den alvorlige situasjonen i ambulanseflytjenesten og setter i verk tiltak for å styrke beredskapen. 

Tjenesten opplyste i en pressemelding mandag kveld at den tar den tidvis svekkede beredskapen på «største alvor» og sier det de siste ukene har vært «jobbet med løsninger som skal sikre god beredskap også når ambulansefly ikke er tilgjengelig».

Følgende tiltak er kartlagt av styret og aktiveres etter behov:

• Innleie av en Beech 250 propellfly fra Babcock, med besetning (også helsepersonell med norsk autorisasjon). Tilgjengelig på dagtid. Kan fly langbane og oppdrag til Svalbard. Det betyr at øvrige ambulansefly kan prioriteres på kortbanenettet.

• To helikoptre fra Forsvaret, med medisinsk innredning og anestesilege og medic om bord. Det første går på vakt i Kirkenes på tirsdag ettermiddag.

• Innleie av ambulansejet (Learjet) fra Babcock.

• I løpet av juni kan to nye ambulansehelikopter settes inn. Dette er helikoptre som kommer inn som følge av ny ambulansehelikopterkontrakt.

• Babcock forbereder å overta driften av en eller to ambulanseflybaser.

I tillegg setter Finnmarkssykehuset inn ekstra bilambulanser ved behov. Samtidig bemanner Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) opp medisinsk koordinering av ambulanseflytjenesten, det vil si på regional AMK-sentral i Tromsø.

Luftambulansekrisen: Piloter tilbudt 40.000 kroner for null sykefravær

Kun 14 piloter

Kun 14 av de over 100 pilotene i Lufttransport AS har søkt jobb hos selskapet Babcock SAA som skal overta ambulansetjenesten.

Babcock SAA skal overta tjenesten etter Lufttransport AS 1. juli 2019 og har lyst ut 97 pilotstillinger.

Ifølge Nordlys er mangelen på søkere et uttrykk for en planlagt aksjon der Lufttransport flygerforening (LTF) har skrevet til sine medlemmer: «Ingen av LTFs medlemmer skal søke på disse stillingene da de undergraver vårt krav om virksomhetsoverdragelse».

Innlegget skal være skrevet av tidligere hovedtillitsvalgt Eivind Østerhus, men han vil ikke kommentere innlegget, ifølge avisen.

Her skal det også stå: «Om et medlem søker, så er det å betrakte at en går imot LTFs og årsmøtets vedtatte strategi, noe som er å betrakte som motarbeiding av alle medlemmenes interesser».

Babcocks overtakelse har skapt problemer fordi selskapet brøt forhandlingene med Norsk Flygerforbund om en kollektiv overgang for Lufttransports piloter.

Marius Hansen i Babcock sier de gjentatte ganger har utsatt søknadsfristen, senest søndag, i et håp om å få flere søkere fra Lufttransport.

– Vi har 242 søkere som skal på intervju til de 97 pilotstillingene. Men vil gjerne ha enda flere søkere fra Lufttransport. Det er meget dyktige piloter, sier han.

– Riksrevisjonen kan ikke gripe inn

Riksrevisor Per-Kristian Foss avviser Tromsø-ordfører Kristin Røymos ønske om at Riksrevisjonen skal granske krisen i luftambulansetjeneste i Nord-Norge.

Røymo (Ap) stiller spørsmål ved hele anbudsprosessen som foranlediget krisen, men Foss minner om at Riksrevisjonens oppgave er å undersøke om statlige virksomheter har gjennomført sine oppgaver i samsvar med det Stortinget har vedtatt.

Luftambulansestriden mener han derimot handler om en virksomhetsovertakelse i løpende prosess.

– Riksrevisjonen er ikke politisk kontrollør av regjeringens løpende arbeid, fastslår Foss.

– Andre forhold som vi heller ikke kan gå inn i, omfatter pågående arbeid med utredninger, høringer og proposisjoner, altså politisk og administrativ forberedelse og utforming av forslag til Stortinget, poengterer riksrevisoren.

Flygerforbundet frykter at flyambulansetjenesten bryter sammen

Fakta om striden rundt ambulanseflyene

• I juni 2017 ble det klart at det svenske selskapet Babcock SAA vant anbudskonkurranse om luftambulansetjenesten i Norge. Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW reagerte imidlertid på at Babcock SAAs tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe som truet jobbsikkerheten til flere piloter.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock AAS om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år.

• Ansatte i Lufttransport FW har dermed begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb. Dermed mangler selskapet nok piloter og flere ambulansefly har blitt stående på bakken. (NTB)

Styreleder i Helse Nord inhabil i luftambulansekrisen

Styreleder i Helse Nord, Marianne Telle, har meldt seg inhabil i luftambulansekrisen på grunn av bindinger hun har til Babcock SAA som skal ta over driften.

NTB

Telle er styreleder i Helse Nord som er én av fire eiere av Luftambulansetjenesten. Samtidig er hun administrerende direktør i rekrutteringsselskapet Bedriftskompetanse i Tromsø.

Bedriftskompetanse signerte i januar i fjor en intensjonsavtale med Babcock om rekruttering av personell ved oppstarten i Norge, betinget av at Babcock vant anbudet, ifølge Dagens Næringsliv.

Inhabil

Telle har nå meldt seg inhabil i saken som følge av konflikten mellom de to selskapene.

– Da det kom bekymringsmelding til styret om situasjonen som har oppstått i luftambulansetjenesten, gjorde jeg oppmerksom på at jeg ikke kan behandle saker om dette på grunn av oppdraget for Babcock, sier hun til VG.

Styret i Helse Nord tok våren 2017 anskaffelsen av ambulanseflytjenester til orientering, i tillegg til at de ga fullmakt til at kontrakten kunne sluttføres.

– I ettertid ser jeg at jeg kunne ha forlatt styrerommet på møtet da saken ble behandlet, sier Telle til DN.

Får kritikk

I et debattinnlegg i Nordlys i helgen anklaget fem luftambulanseleger og ledere i Akuttmedisinsk klinikk ved Universitetssykehuset Nord-Norge Telle for å ha en dobbeltrolle saken.

– Jeg sitter ikke ved begge sider av bordet i denne saken. Saken er ikke behandlet av styret i Helse Nord, det er bare en fullmakt som er behandlet der. Jeg har ikke hatt innsyn i anbudet, og min habilitet ble grundig vurdert i 2017. Påstander om dobbeltrolle ble grundig tilbakevist, sier Telle.

Klinikkoverlege Mads Gilbert ved Universitetssykehuset Nord-Norge er en av de fem som signerte debattinnlegget. Han reagerer sterkt på at Telle sier hun er inhabil i saken, og sier at det er på tide at det kommer fram.

– Telle er ansvarlig for et samrøre av interesser som er helt hårreisende, sier han til DN.

Ber om gransking

Helsepolitisk talsperson i SV, Nicholas Wilkinson, sier til Nordlys at han vil be om at Telles habilitet granskes, og at anbudsprosessen gjennomgås.

– Denne saken blir bare verre og verre etter hvert som ny informasjon dukker opp. Vi vil vite om det i det hele tatt var lov å inngå denne avtalen med Babcock, sier han.

Som følge av krisen i ambulansetjenesten er flere ambulansefly blitt satt på bakken. Bakgrunnen er en konflikt med teknikere og piloter i selskapet Lufttransport AS, som drifter luftambulansetjenesten. Flere har sagt opp mens andre har meldt seg syke eller ute av stand til å fly.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Annonse
Annonse

Fakta om striden rundt ambulanseflyene

• I juni 2017 ble det klart at det svenske selskapet Babcock SAA vant anbudskonkurranse om luftambulansetjenesten i Norge. Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW reagerte imidlertid på at Babcock SAAs tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe som truet jobbsikkerheten til flere piloter.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock AAS om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år.

• Ansatte i Lufttransport FW har dermed begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb. Dermed mangler selskapet nok piloter og flere ambulansefly har blitt stående på bakken. (NTB)