JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ambulanseflyene mister piloter. Nå blir Solvik-Olsen bedt om å ordne opp

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen må svare på et skriftlig spørsmål om uroen rundt ambulanseflyene.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er bedt om å ta et initiativ for å virksomhetsoverdra piloter.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er bedt om å ta et initiativ for å virksomhetsoverdra piloter.

Bjørn A. Grimstad

helge@lomedia.no

I sommer tapte dagens operatør, Lufttransport AS, anbudet for ambulanseflytjenesten til svenske Babcock Scandinavian Air Ambulance AB. Operatørskiftet skjer 1. juli 2019.

Minst seks piloter har nå sagt opp i Lufttransport og fått jobb i Norwegian, halvannet år før det blir operatørskifte. Flere skal være i ferd med å søke nye jobber, etter det frifagbevegelse.no kjenner til.

Nå løfter stortingsrepresentant Marit Arnstad saken til politisk hold. Hun spør samferdselsministeren om han vil ta initiativ til at operatørskiftet løses ved hjelp av virksomhetsoverdragelse, slik Norsk Flygerforbund har tatt til orde for.

Reisetid er arbeidstid, bekrefter EFTA-domstolen

Krever virksomhetsoverdragelse

Dermed griper Marit Arnstad fatt i et problem som bransjen lenge har spådd.

Operatørskiftet har nemlig skapt stor uro i Norsk Flygerforbund og blant pilotene som i dag arbeider i ambulanseflytjenesten. Bakgrunnen er at tjenesten nå skal driftes 300 millioner kroner billigere i seks år.

Frykten er at pilotene vil forsvinne en etter en og at hele tjenesten kollapser før overdragelsen. Allerede har seks sagt opp. Administrerende direktør i Lufttransport AS, Frank Wilhelmsen bekreftet antallet overfor Nordlys i midten av desember, og uttaler til samme avis at det i kortere perioder tåles færre enn dagens 100 ansatte flygere. Men får man flere oppsigelser kan det by på utfordringer, legger han til.

For å sikre en myk overgang mener flygerforbundet at pilotene som betjener tjenesten i dag må overføres til det nye selskapet, i stedet for å søke jobb i Babcock.

– Det er stort underskudd av piloter i det europeiske markedet. Nå er det fare for at flere kan søke seg bort fra ambulanseflytjenesten fordi de frykter dårligere lønns- og arbeidsforhold, skriver Marit Arnstad i begrunnelsen for spørsmålet.

Må møte i retten etter å ha gjort jobben sin som tillitsvalgt

Pilotmangel i hele Europa

Forbundsleder i LO-forbundet, Yngve Carlsen, uttalte seg om dette ved årsmøtet til Norsk Flygerforbund.

– Ambulanseflytjenesten er en samfunnskritisk infrastruktur. Når man har det ute på anbud og det viser seg at det bare er betingelsene til en gruppe, pilotene, som er med på anbudet blir det svært problematisk. Med den tilgangen på flygere som er i dag, er vi svært kritiske til hvordan dette skal gå, sa Yngve Carlsen til LO-Aktuelt.

Flygerforbundets agenda er helt enkelt at denne tjenesten skal videreføres på en forsvarlig måte også etter 1. juli 2019, når det svenske selskapet overtar.

Eneste måte å sikre dette på, i lys av pilotmangelen i Europa, er at de eksisterende flygerne i Lufttransport blir med over i det nye selskapet, mener han.

– Denne tjenesten er helt kritisk for bosettingsmønsteret vi har i Norge. Vi vil stå i dette og kjempe for å finne en avtale med den nye anbudsvinneren, slik at tjenesten kan fortsette på en ansvarlig måte, sier Carlsen.

Flygerforbundet frykter at flyambulansetjenesten bryter sammen

Annonse
Annonse