Nå blir transportarbeiderne en maktfaktor i Fellesforbundet. Her er sakene de vil kjempe for
Norge ut av EØS er bare ett av de mange forslagene fra Transportarbeiderforbundets avdelinger som de 60 transportarbeiderne på Fellesforbundets landsmøte til høsten vil kjempe for.
Leder i Fellesforbundet Jørn Eggum (til venstre) var ikke redd for å gi fra seg kraftige verktøy til leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, på NTFs ekstraordinære landsmøte tidligere i måneden. Transportarbeiderne håper i hvert fall å slå hardt fra seg på Fellesforbundets landsmøte til høsten.
Erlend Angelo
res@lomedia.no
Til høsten kommer en delegasjon transportarbeidere til sitt første landsmøte i Fellesforbundet. Dersom det er et flertall for EØS-nei blant disse, kan det vippe hele forbundets syn på saken.
Landsmøte i Fellesforbundet har det siste drøye tiåret blitt synonymt med EØS-strid. Helt siden 2007 har hvert eneste landsmøte vært farget av debatten om handelsavtalen som ble inngått i 1992.
I 2015 stemte et stort mindretall for å si nei til EØS, hvis Norge ikke fikk beholde tarifflønn for tilreisende verftsarbeidere.
Det var bare et flertall på tre personer som avviste dette EØS-forslaget.
Det er dette knappe flertallet transportarbeider-delegatene kan snu.
Ut av EØS
Flere av foreningene har nå sendt inn forslag om at Fellesforbundet må gjøre vedtak om at EØS-avtalen må sies opp. Vestnorsk Transportarbeiderforening begrunner det slik:
p
«Både det forrige landsmøtet i Fellesforbundet og siste LO-kongress gjorde vedtak om at man støtter at Norge fortsatt skal være tilsluttet EØS-avtalen under forutsetning av at denne ikke kan overstyre norske lov- og avtaleverk. Vi har de senere årene sett flere eksempler på at denne forutsetningen ikke er til stede. Havnearbeiderkonflikten og RKL-saken er ferske eksempler på dette.»
Møre og Romsdal Transportarbeiderforening har en klar mener landsmøtet i høsten må gjøre følgende vedtak:
«Landsmøtet i Fellesforbundet krever at regjeringen sier opp dagens EØS-avtale da dagens avtale fører til sosial dumping og at Norge mister råderett over eget lovverk.»
Alle forslagene er imidlertid ikke like kategoriske. Rogaland Transportarbeiderforenings forslag til vedtak går nemlig ut på at Fellesforbundet skal kreve at «Regjeringen snarest setter i gang et arbeid for å undersøke alternative tilknytnings- og/eller avtaleformer overfor EU».
Verner om bransjerådsmodellen
Som en del av sammenslåingsavtalen mellom Transportarbeiderforbundet og Fellesforbundet ble det åpnet for at Transportarbeiderforbundets foreninger kunne sende inn forslag til behandling på Fellesforbundets landsmøte i oktober, på lik linje med Fellesforbundets avdelinger. Den muligheten benyttet tolv av NTFs 16 foreninger seg av, og totalt har det kommet inn 50 forslag.
I arbeidet fram til sammenslåingen som ble vedtatt 8. mai på NTFs ekstraordinære landsmøte, har de to forbundenes bransjerådsmodell blitt beskrevet som svært like og at det i praksis ikke vil være noen forskjell når transportarbeiderne blir en del av Fellesforbundet. Det virker det ikke som foreningene i NTF har slått seg til ro med. Det er nemlig kommet flest forslag på endringer i Fellesforbundes vedtekter på dette punktet.
Agder Transportarbeiderforening sier eksempelvis at det kun er yrkesaktive medlemmer innenfor de respektive bransjene som skal være valgbare til bransjerådene. Det gjelder også lederen av bransjerådet. Transportarbeiderforeningen Nord, TFN, er en av mange foreninger som foreslår at avdelingslederne i Fellesforbundet skal ha møte- og talerett på bransjekonferansene. TFN foreslår også at bransjerådene skal ha mellom tre og ni medlemmer avhengig av antall medlemmer i den enkelte bransje. Dette forslaget er fremmet av flere foreninger.
p
Oslo Transportarbeiderforening foreslår at det skal være bransjekonferanser for alle bransjer der Fellesforbundet har overenskomst, «eller der organisasjonsledd i forbundet jobber med å opprette overenskomst.»
Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark setter en konkret grense for når det skal opprettes bransjeråd.
«Innenfor alle bransjer hvor medlemmene er fordelt på to eller flere foreninger, og hvor det totale medlemstallet i forbundet overstiger 200 yrkesaktive medlemmer, skal det avholdes bransjekonferanse. På overenskomster med færre enn 200 medlemmer skal forbundet tilrettelegge for at bransjen er representert på bransjekonferansen og at det kan opprettes et utvalg som representerer bransjen.»
Felles for dem alle, er at det er et ønske om å vedtektsfeste bransjerådsmodellen.
Større representantskap
Det er også et klart ønske å få vedtektsfestet at samtlige av Fellesforbundets avdelinger, da inkludert de nye 16 fra Transportarbeiderforbundet, skal få plass representantskapet.
Her er forslagene som er kommet inn, mer eller mindre helt identiske. Det foreslås at avdelingene velger sine representanter hvert år, og at avdelinger med opp til 1999 yrkesaktive medlemmer skal ha en representant, de med fra 2000 til 3999 yrkesaktive medlemmer får to representanter, mens de med 4000 eller flere yrkesaktive medlemmer får tre representanter.
«Forbundsstyrets medlemmer inngår i denne fordelingen. Dette for å unngå at det totale antall representanter økes nevneverdig fra dagens modell», skriver Oslo og Omegn Bussarbeiderforening i sitt forslag.
Flere forsikringer
Medlemmene i de to forbundene har ulike forsikringsordninger innbakt i medlemsskapet. Transportarbeiderforbundet har alle forsikringene Fellesforbundet har, men inkluderer også advokat- og reiseforsikring i sin medlemspakke. Det mener mange av foreningene at Fellesforbundet bør ha også. Spesielt advokatforsikringen får skryt.
«Erfaringene til Norsk Transportarbeiderforbund viser at det er stor tilfredshet blant våre medlemmer i forhold til denne forsikringen. NTF fikk en god pris når denne forsikringen ble innført, og om Fellesforbundet overtar avtalen, bør vi kunne få en enda lavere pris», skriver Møre og Romsdal Transportarbeiderforening i sin begrunnelse for hvorfor de foreslår å videreføre advokatforsikringen som en kollektiv ordning i Fellesforbundet.
Ungdom og likestilling
Det ligger også inne enkeltforslag på å utvide dagens valgte ledelse i Fellesforbundet fra sju til åtte personer som følge av utvidelsen med Transportarbeiderforbundet og at man bør ha uravstemning om viktige saker, ikke det langt svakere «kan» som det står i dagens vedtekter. Oslo Transportarbeiderforening ber også om at foreninga skal få avdelingsnummer 4, siden har hatt det samme nummeret i NTF og at det er «knyttet en identitet til avdelingsnummeret ikke bare for medlemmene i foreninga, men også blant de andre avdelingene i NTF».
p
Den foreninga har sammen med Agder foreslått at aldersgrensen for ungdomsarbeid heves fra 30 til 35 år i tråd med praksis i både LO og NTF. De to foreningene er også samstemte i at det må opprettes et likestillings- og likeverdsutvalg i Fellesforbundet. «Alle som bor i Norge skal ha like muligheter til å bidra og til å delta i fellesskapet, uavhengig av kjønn, etnisk bakgrunn, seksuell orientering og funksjonsnedsettelse. dette må være en prioritert oppgave for Fellesforbundet og tilsluttede avdelinger, da ikke alle har samme mulighet til å delta i fellesskapet på likt grunnlag», heter det i forslaget.
Utover det har både Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening og Transportarbeiderforening flere ulike forslag til hva som bør være satsingsområder i Fellesforbundet de neste årene.
Hvor stor gjennomslagskraft transportarbeiderne får på vedtekter og politikk i Fellesforbundet blir avgjort på landsmøtet 12-16. oktober i år.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.