Ny pendlerskatt slår hardt ut for forsvarsansatte: – Forsvaret kan gå på en skikkelig smell, advarer offiserene
Storpendlerne i Forsvaret kan sitte igjen med opp mot 80.000 kroner mindre utbetalt lønn etter innføringen av nye regler for skatt på pendlerreiser. Flere offiserer vurderer nå sin stilling.
MÅ VURDERE STILLINGEN: Orlogskaptein Erling H. Øksenvåg må vurdere om han råd til å fortsette å jobbe i Kystvakten etter at beskatningen av pendlerreiser ble endret. Nye regler gjør at han selv er med på å sponse store deler av arbeidsreisene sine.
Privat
merete.jansen@lomedia.no
– For meg er dette rett og slett ødeleggende, sier orlogskaptein Erling H. Øksenvåg.
Han bor med familien i Kristiansund og jobber på Sortland, der han er seksjonsleder for ressurskontroll i Kystvakten. Hvert år har han 25 til 30 reiser mellom kone og barn og arbeidsplass.
Siden han flyr på en rute der det er vanskelig å få rimelige billetter, blir samlet prislapp på opp mot 300.000 kroner i året.
ph
Det er Forsvaret som dekker reiseutgiftene, men i midten av juni kom det plutselig en beskjed på intranettet om at alle kom til å bli trukket i skatt når samlet sum for reisene oversteg 97.000 kroner. Det kom som et sjokk stor overraskelse for de ansatte.
– Jeg hadde allerede reist for 120.000 kroner da jeg fikk beskjed om dette fra Forsvarets personell og vernepliktssenter. Forsvaret burde informert oss da ordningen trådde i kraft, og ikke et halvt år senere, sier han i et intervju med hjemmesiden til Norges Offisers og spesialistforbund (NOF), der han er organisert.
Regjeringen skal se på saken
Endringen er gjort i forbindelse med statsbudsjettet for 2019.
Tidligere har det ligget et unntak for pendling/flyreiser innenfor EØS-området i forskriften, men denne forsvant under budsjettbehandlingen før jul i 2018.
Endringen gjelder både offentlig og privat sektor, men rammer spesielt hardt for arbeidstakere som er beordret til arbeidsplasser som ligger langt unna, og på mindre steder.
– Hvem som fått det med seg og sett konsekvensene, vet vi ikke, sier Staale I. Reiten som leder forhandlingsavdelingen i Norges Offisers og spesialistforbund (NOF).
ph
– Dette kom virkelig som julekvelden på kjerringa!
Heller ikke i Befalets BFO, landets andre store fagforbund for offiserer, har vært klar over endringen før nå i juni.
Når FriFagbevegelse tar kontakt med Finansdepartementet, tar det bare noen timer før vi får en kommentar fra statssekretær Jørgen Næsje (Frp).
– 97.000 kroner er i utgangspunktet en raus grense for skattefritak, men vi vil sammen med Forsvarsdepartementet nå se nærmere på hvilke konsekvenser justeringen fra nyttår har fått for ansatte i Forsvaret, skriver han i en e-post.
Forsvarsdepartementet har så langt ikke svart på hva de mener om saken.
Anniken Huitfeldt (A) reiste fredag et skriftlig spørsmål til forsvarsministeren, der hun spør om forsvarsministeren vil ta ansvar for de negative konsekvensene av skatteskjerpelsen som regjeringen har iverksatt for pendlerreiser i Forsvaret.
Se hele spørsmålstillingen på stortinget.no
Betale jobbreisen selv
Erling H. Øksenvåg, som har jobbet i Kystvakten siden 1994, har både kone, barn og barnebarn i Kristiansund. Da øverste ledelse og stab flyttet til Sortland i Vesterålen i 2012, begynte han å pendle dit. Reisene har vært dekket av arbeidsgiver, som forutsetter at de ansatte velger «rimeligste reisealternativ». For Øksenvåg er fly til Stokmarknes eneste alternativ, og fordi det ikke er noen konkurranse på strekningen, kommer gjerne en tur-returreise på mellom 7000 og 10.000 kroner.
Med den endringen som er gjort i regelverket, må han resten av året betale omtrent halve prisen selv, via skatteseddelen, sier utregninger NOF har gjort. Det synes han er høyst urimelig.
– Andre arbeidsgrupper får reisetiden regnet som arbeidstid. Selv bruker jeg 15-16 timer i uken på å pendle, og det tas fra min egen fritid. Så skal jeg i tillegg være nødt til å sponse flybillettene! sier han til FriFagbevegelse.
Staale I. Reiten i NOF påpeker at denne endringen kommer på toppen av en annen skattemessig endring som fikk store konsekvenser for offiserene. Fra 2018 ble det ikke lenger mulig for de med to husholdninger å gjøre samme fratrekk for utgifter til kost og losji.
– Mange tapte opp mot 20.000 kroner årlig på grunn av den endringen. Så kommer dette i tillegg.
Vurderer å slutte
Øksenvåg og Reiten mener Forsvaret kan gå på en skikkelig smell, både når det gjelder å holde på ansatte og med tanke på fremtidig rekrutering, dersom den nye regelen blir stående. Bare på Øksenvågs arbeidsplass er det sju, åtte stykker som blir berørt av den økte beskatningen.
Hvor mange det er i Forsvaret totalt, er uklart, men trolig en del hundre ansatte.
– Vi er veldig bekymret for om Forsvaret klarer å opprettholde bemanningen og rekruttere nytt personell når reglene blir slik. De er avhengig av at ansatte pendler for å fylle stillingene. Parallelt med dette, har man jobbet flere år med å avvikle alt av utleieboliger de ansatte kan leie på arbeidsstedet. Alt dette kommer på en gang. For mange er det snakk om å skifte arbeidssted hvert tredje eller femte år. Det er ikke holdbart å selge og kjøpe nytt så ofte, påpeker Reiten.
Når det gjelder den skattefrie grensen på 97.000 kroner, sier Øksenvåg dette:
– Bare de som bor sentralt på Østlandet og pendler til et større sted, kan klare seg innenfor den summen.
Faktaboks
Slik kan de nye skattereglene slå ut for storpendlere i forsvaret:
33 reiser x 10.000 kroner tilsvarer 330.000 kroner
Minus 97.000 som er grensen for skattefritak på pendler reiser.
Tilsvarer 233.000
Med en skatteprosent på 35% vil den pendlende få en ekstra beskatning på 80.000
For å kompensere dette må vedkommende ha en lønnsøkning på cirka 150.000 kroner.
Når en pendler som har overstiger 97.000 bestiller en reise for 10.000 vil han da selv betale cirka halvparten av reisen ut av egen lomme.
Kilde: Norges Offisers og spesialistforbund (NOF)
Flere saker
Faktaboks
Slik kan de nye skattereglene slå ut for storpendlere i forsvaret:
33 reiser x 10.000 kroner tilsvarer 330.000 kroner
Minus 97.000 som er grensen for skattefritak på pendler reiser.
Tilsvarer 233.000
Med en skatteprosent på 35% vil den pendlende få en ekstra beskatning på 80.000
For å kompensere dette må vedkommende ha en lønnsøkning på cirka 150.000 kroner.
Når en pendler som har overstiger 97.000 bestiller en reise for 10.000 vil han da selv betale cirka halvparten av reisen ut av egen lomme.
Kilde: Norges Offisers og spesialistforbund (NOF)