Luftfart:
Regjeringen dumper lønna i luftfarten og skylder på EØS-avtalen, mener Ap
– Dersom regjeringen ønsker å svekke våre rettigheter må de stå for det i stortingssalen, sier Ap-nestleder Hadia Tajik.
Hadia Tajik tar opp luftfartsdommen i Stortinget.
Pressefoto
helge@lomedia. no
Borgarting lagmannsrett har kommet fram til at regjeringen har feiltolket grenseforordningen og åpnet for ansettelse av tredjelandsborgere – personer som ikke er statsborgere i et EØS-land – i større utstrekning enn hva EØS-samarbeidet krever. LO, Norsk Flygerforbund og Norsk Kabinforbund har enstemmig fått medhold i at regjeringen uriktig har lagt til grunn at Norge er tvunget til å åpne for ansettelse av tredjelandsborgere på norske fly.
Nå blir dette en politisk sak i Stortinget, i noe som kan minne om det politiske sjøslaget om Color Line. Regjeringen ville da gi Color Line muligheten til å flagge ut 700 norske arbeidsplasser til fordel for billig utenlandsk arbeidskraft, men ble stoppet av KrF.
Da regjeringen foreslo endringer i den såkalte utlendingsforskriften for luftfart raste LO fordi det satte 7.000 arbeidsplasser i Norden i fare. Dette fordi asiater med langt lavere lønn enn sine nordiske kolleger kunne jobbe i kabinen på norskregistrerte fly.
– En regjering som ellers er opptatt av å jobbe mot sosial dumping åpner tvert i mot for sosial dumping innenfor luftfarten, uttalte Peggy Følsvik, som er første nestleder i LO.
• LO vant i retten: Regjeringen tok feil da de mente endring var påtvunget av EU
Uten politisk debatt
Nå vil slaget stå om luftrommet.
– Det er ingenting i EØS-avtalen eller Schengens grenseforordning som begrenser norske myndigheters anledning til å stille krav om arbeids- og oppholdstillatelse for utenlandsk arbeidskraft på norskregistrerte fly. Ved å skylde på EØS-avtalens bestemmelser kunne regjeringen svekke norske arbeids- og lønnsvilkår gjennom en forskriftsendring uten politisk debatt utover høringsrunden. Lagmannsretten har nå slått fast at en slik endring er et politisk, ikke et juridisk spørsmål, sier nestleder i Arbeiderpartiet, Hadia Tajik, til FriFagbevegelse.
– Dersom regjeringen ønsker å svekke våre rettigheter må de stå for det i stortingssalen, poengterer hun.
Hun varsler allerede nå at hun vil følge opp med et skriftlig spørsmål til arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) basert på hennes egne uttalelser om at forskriftsendringen var nødvendig for å etterleve grenseforordningen.
Tajik viser blant annet til Høyres klare valgløfte om at norske myndigheter ikke skal legge til rette for å åpne opp for å fly med asiatiske lønns- og arbeidsvilkår. Men på et skriftlig spørsmål fra Dag Terje Andersen (Ap) i Stortinget svarte hun at «denne regjeringen mener det er viktig å overholde inngåtte folkerettslige forpliktelser, og som det går fram av vårt forslag, vil presiseringen innebære at vi etterlever grenseforordningen slik andre land allerede gjør».
Spilte inn ballen
Spørsmålet om utlendinger på norskregistrerte fly som kun fløy internasjonale ruter med korte mellomlandinger trengte oppholdstillatelse, ble først tema i 2012. På norskregistrerte fly arbeidet det i all hovedsak ansatte fra Norden, samt i noen grad EØS-borgere.
Først da Norwegian ønsket å benytte utenlandsk flypersonell på sine norskregistrerte fly som fløy såkalt interkontinentale ruter med landing i Norge, ble dette aktuelt. 7. desember 2012 sendte Arbeids- og sosialdepartementet ut et høringsnotat om en eventuell endring i utlendingsforskriften «slik at det ikke stilles krav om oppholdstillatelse for utenlandsk personell om bord på norskregistrert fly i internasjonal trafikk». Stoltenberg-regjeringen besluttet imidlertid ikke å endre utlendingsloven. I pressemeldingen som kom 16. januar 2016 sto det at norske flyselskap ikke kan bruke personell på asiatiske lønns- og arbeidsvilkår.
– Regjeringen er opptatt av å sikre gode konkurransevilkår for norsk næringsliv og har derfor vurdert forslaget til Norwegian. Høringen har vist at eventuelle konsekvenser av å myke opp forskriften er svært usikre, hevdet daværende arbeidsminister, Anniken Huitfeldt (Ap).
– Regjeringen vil sikre arbeidstakernes vilkår og hindre sosial dumping. Gitt denne usikkerheten ønsker ikke vi at Norge skal være i forkant med noe som kan innebære at norske lønns- og arbeidsvilkår settes på spill, hevdet hun.
EU-direktiv var aldri inne i bildet den gang.
Norwegian svarte med å varsle et søksmål mot Staten i juni 2015. Det førte til at Arbeids- og sosialdepartementet ba om en vurdering fra Justisdepartementets lovavdeling, om forholdet mellom utlendingsregelverket og grenseforordningen i Schengen-regelverket.
17. juni 2016 ble det vedtatt at personell på luftfartøy i internasjonal trafikk har rett til opphold i Norge etter grenseforordningens regler om grensepassering og grensekontroll. Bakgrunnen var at det forelå motstrid mellom utlendingsregelverket og grenseforordningen. Samme måned gikk LO, Norsk Flygerforbund og Norsk Kabinforbund ut stevning mot Staten med krav om at forskriftsendringen er ugyldig.
Vil ikke kommentere
Daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) uttalte under Arendalsuka i 2016 at dersom rettsvesenet kom fram til at det ikke er motstrid mellom grenseforordningen og utlendingsforskriften, vil forskriften endres. Hans etterfølger, Jon Georg Dale (Frp), vil ikke kommentere dommen, men henviser til justisministeren som har ansvaret for utlendingsforskriften.
Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) henviser også til justisministeren.
Justis- og beredskapsminister Tor Mikkel Wara (Frp) ønsker imidlertid ikke å kommentere dommen.
– Vi har nettopp mottatt dommen. Vi har merket oss utfallet og vil studere det nærmere. Dommen er ikke rettskraftig, og vi ønsker ikke kommentere den ytterligere nå.