JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Borgarting lagmannsrett:

LO vant i retten: Regjeringen tok feil da de mente endring var påtvunget av EU

LO fikk medhold i sakens hovedspørsmål, at endringen av utlendingsforskriften ikke var påtvunget av EU. Men forskriften ble ikke kjent ugyldig.
Fra venstre LO-advokast Imran Haider, LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik, nestleder i Kabinansattes Forbund, Bjarte Stedje, LO-advokat Katrine Hellum Lilleengen og Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.

Fra venstre LO-advokast Imran Haider, LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik, nestleder i Kabinansattes Forbund, Bjarte Stedje, LO-advokat Katrine Hellum Lilleengen og Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

– Denne dommen viser at LO hadde helt rett i sin kritikk av regjeringen. Det var ingenting i EØS-avtalen som tilsa at man måtte åpne for ansettelse av tredjelands borgere i luftfarten, sier Peggy Hessen Følsvik, 1. nestleder i LO i en kommentar til FriFagbevegelse.

– Her presset Norwegian regjeringen til å endre utlendingsforskriften med å true med søksmål. Så følger regjeringen på og sender forskriften på høring med den forklaring at det var i strid med Schengens grenseforordning, legger hun til.

Borgarting lagmannsrett har kommet fram til at Regjeringen har feiltolket grenseforordningen og åpnet for ansettelse av tredje lands borgere i større utstrekning enn hva EØS-samarbeidet krever.

LO, Norsk Flygerforbund og Norsk Kabinforbund har enstemmig fått medhold i at regjeringen uriktig har lagt til grunn at Norge er tvunget til å åpne for ansettelse av tredjelands borgere på norske fly.

– Dette er en svært gledelig dom som er avgjørende viktig for både våre medlemmer og flygende personell, og for fortsatt å kunne bevare norske arbeidsplasser, sier forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund i en kommentar til dommen.

Bakgrunnen for at LO gikk til søksmål, var at forskriftsendringen åpnet for ansettelser av tredjelandsborgere til luselønn, helt ned i 3 000 kroner måneden og at dette ville gå på bekostning av norske arbeidsplasser.

– Når regjeringen utelukkende begrunnet endringen med at de norske reglene var i strid med grenseforordningen stengte det for en politisk og demokratisk debatt om dette var noe man ønsket å gjøre, sier Atle Sønsteli Johansen, som er leder av LOs juridiske avdeling

Han sier nå at dommen nødvendigvis ikke vil bli anket.

– Det eneste man vil oppnå ved en dom for ugyldighet er en ny politisk debatt om hvilke regler som skal gjelde for tredjelandsborgere i Norge. Nå kommer denne debatten uansett, sier han til FriFagbevegelse.

Flygerforbundet tror omkampen om lønns- og arbeidsvilkår i lufta ender i Høyesterett

Handlingsrommet

Endringen i utlendingsforskriften, som ble innført 1. juli 2016, innebærer at ansatte fra land utenfor Europa ikke trenger oppholdstillatelse for å mellomlande i Norge med norskregistrerte fly. Dette kan medføre at norske flyselskap kan ansette piloter og kabinpersonale på helt andre lønns- og arbeidsvilkår enn det som gjelder etter norske regler og avtaler.

Yngve Carlsen mener dommen er et klart eksempel på at regjeringen ikke utnytter handlingsrommet i EØS-avtalen, men dytter regelverket foran seg for å gjennomføre Høyre- og Frp-politikk.

– Nå må det bli en reell politisk debatt om Norge skal åpne for tredjelandsborgere på norskregistrerte fly, sier Carlsen videre.

– For våre medlemmer er dette en svært viktig dom, som sier at man feilaktig har lagt til grunn at norsk personell kan byttes ut med tredjelandsborgere, sier Elin Roverudseter i Norsk Kabinforbund.

De forventer nå at regjeringen endrer forskriften tilbake, i tråd med hva daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen uttalte under Arendalsuka i 2016.

Dersom rettsvesenet kom frem til at det ikke er motstrid mellom grenseforordningen og utlendingsforskriften, ville forskriften endres, sa han.

Hvem har arbeidsgiveransvaret i Norwegian? Det skal Høyesterett bestemme

Piloter og kabinansatte tapte ankesaken mot Norwegian

i

Warning
Annonse
Annonse