Flygerforbundet tror omkampen om lønns- og arbeidsvilkår i lufta ender i Høyesterett
Omkampen i Borgarting lagmannsrett står om utenlandsk flypersonell kan mellomlande i Norge uten oppholdstillatelse.
Fra venstre LO-advokast Imran Haider, LO-nestleder Peggy Hessen Følsvik, nestleder i Kabinansattes Forbund, Bjarte Stedje, LO-advokat Katrine Hellum Lilleengen og Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.
Pressefoto
helge@lomedia.no
Det står om norske eller asiatiske arbeidsforhold i lufta. Endringen i utlendingsforskriften, som ble innført fra 2016, innebærer at ansatte fra land utenfor Europa ikke trenger oppholdstillatelse for å mellomlande i Norge med norskregistrerte fly. Dette kan medføre at norske flyselskap kan ansette piloter og kabinpersonaler på helt andre lønns- og arbeidsvilkår enn det som gjelder etter norske regler og avtaler.
Saken vil nok uansett utfall i lagmannsretten havne i Høyesterett. Det tror forbundsleder i Norsk Flygerforbund, Yngve Carlsen.
– Både om vi eller vår motpart vinner saken i lagmannsretten er dette en så prinsipiell sak at den å avklares på høyeste hold, sier Yngve Carlsen til FriFagbevegelse.
• Piloter i England tvang Ryanair til forhandlingsbordet for første gang
Politisk spørsmål
Justis- og beredskapsdepartementet vant første runde i tingretten. Men den tapende part mente likevel det var håp om å vinne fram i en ankesak. Oslo tingrett ga likevel en refs til myndighetene.
Dette sa LOs førstesekretær Peggy Hessen Følsvik da dommen fra tingretten ble gjort kjent:
– Retten bekrefter at det ikke var nødvendig å åpne opp for å ansatte utenfor Europa på norske fly. Dermed var dette en politisk beslutning, ikke noe som tvang seg fram juridisk, sa Følsvik i mars 2017.
Nå går omkampen i Borgarting lagmannsrett. Hovedspørsmålet er om EØS-direktivet – altså grenseforordningen – pålegger Norge å gi tredjelandsborgere på fly arbeidstillatelse i Norge, som regjeringa hevder.
– Vi mener departementet har tatt en feil beslutning og gjort det på feil grunnlag. Departementet har foretatt en endring og begrunnet det med jus mens det egentlig er politikk som ligger bak. Departementet har unndratt seg en kritisk politisk debatt ved å skylde på jus. Samtidig er jussen også brukt feil, mener første nestleder i LO, Peggy Hessen Følsvik.
Hvis retten er enig med LO om at direktivet ikke har en slik plikt, kan forskriften endres. Det blir da et politisk og ikke rettslig spørsmål om hva regjeringa vil gjøre. Og vil kreve politisk behandling.
Også dommen i tingretten slår fast at departementet la lokk på en viktig politisk debatt ved å skylde på jussen.
135 000 kan rammes
Norsk Flygerforbund og Norsk Kabinforening samlet inn omfattende dokumentasjon på at utlendingsforskriften ble utredet og innført på det de mener er feilaktig grunnlag – og at den derfor må oppheves.
Titusenvis av europeiske arbeidsplasser kan forsvinne når det åpnes opp for å ansette flygende personell fra land med langt dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn i Europa, såkalte tredjeland, frykter fagforeningene.
– Regjeringa har hevdet at den var nødt til å innføre forskriften for at Norge skal opprettholde internasjonale forpliktelser. Vitneførselen vår viser tydelig at de ikke var forpliktet til dette, sier Yngve Carlsen.
Han mener dette er en ytterst viktig sak fordi den kan ha store konsekvenser.
– Den har konsekvenser både for sysselsetting og sikkerhet, mener Carlsen.
– I ytterste fall har den konsekvenser for 135 000 arbeidsplasser i lufta. Det kan føre til asiatiske lønns- og arbeidsvilkår på norske fly, legger han til.
– Selv om staten fikk medhold i tingretten ble det i dommen rettet sjelden sterk kritikk mot staten i at forskriftsendringen ikke var juridisk nødvendig. Til tross for at det ikke er dagligdags for domstolen å overprøve en forskrift, mener jeg det er tilstrekkelig bevist at forskriftsendringen er basert på faktorer som medfører ugyldiggjøring. Vi har derfor tro på at vi vil vinne frem med anken i lagmannsretten, avslutter Carlsen.