JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ryanair truer med å stenge flybaser hvis ansatte ikke gir etter, ifølge pilotforening

Ryanair truer med å stenge to nye baser i forhandlinger om tariffavtaler, ifølge europeiske piloter.
Ryanair bedriver en trusselpolitikk overfor sine ansatte,  mener Norsk Flygerforbund.

Ryanair bedriver en trusselpolitikk overfor sine ansatte, mener Norsk Flygerforbund.

Adrian Pingstone via Wikimedia Commons

helge@lomedia.no

Basene er på Kanariøyene, Gran Canaria og Tenerife. Hvis ikke de ansattes forbund signerer en tariffavtale med selskapet før 18. januar, vil de to basene bli stengt, ifølge den europeiske pilotforeningen.

– Dette er uakseptabel oppførsel fra Ryanair, hvor de ser bort fra enhver normal form for partssamarbeid og spilleregler for forhandlinger. Å true med å stenge baser og nedskalere selskapets virksomhet ser vi på som ufine trusler for å presse Ryanairs ansatte til å underkaste seg det selskapet dikterer, sier Yngve Carlsen, forbundsleder i Norsk Flygerforbund.

– Lignede trusler og ultimatum ble fremsatt overfor flere flygerforbund i fjor. Dette undergraver fullstendig europeiske piloters tiltro til Ryanairs gode intensjoner. Flere europeiske flygerforbund har avlyst forhandlinger som følge av truslene fra Ryanair, legger han til.

Flyselskapet har ikke svart på FriFagbevegelse sin henvendelse.

Norske piloter om Ryanairs metoder: – Vil bare oppmuntre enda flere til å forlate dem

Knallhard linje

Carlsen mener det kjøres en knallhard linje om at de ansatte må gjøre som selskapet sier og akseptere avtaler uten å kunne være uenige eller inngå i reelle forhandlinger. Og uten rett til å bruke kampmiddel som streik.

– Dette står i grell kontrast til selskapets egne påstander om at de vil etablere positive partsforhold til både piloter og kabinansatte, mener Carlsen.

Etter at Ryanair-piloter streiket i Tyskland og Nederland i 2018 stengte Ryanair basene i Eindhoven og Bremen, og nedskalerte virksomheten ved en annen base i Tyskland.

Flygerforbundet i Nederland (VNV) stevnet Ryanair for retten for å få prøvd saken om tvangsflytting av flygende personell som resultat av basestengning. Retten slo fast at Ryanair ikke kunne redegjøre for nødvendigheten av å flytte mannskap og at beslutningen om å stenge baser så ut til å være en gjengjeldelse for streiken.

Ryanair legg ned to basar: – Straff for lovlege streikar, meiner europeiske pilotar

Ikke overbevisende bevis

I fjor mottok 300 piloter og kabinansatte i Dublin varsel om oppsigelse, med trusler om at de ville flyttes til Polen eller få kontraktene sine avsluttet.

Selskapet stengte også baser i Marseille i Frankrike og i Billund og København i Danmark i et forsøk på å unngå fagforeninger og unngå forpliktelser i lokal arbeidslovgivning.

I desember 2017 truet også Ryanair med å innføre sanksjoner mot piloter på Dublin-basen dersom de ble med i fagforeninger.

– Ryanair hevder at det er kommersielle årsaker til at baser stenges og nedskaleres. Men som hollandsk rett slår fast så har ikke selskapet gitt overbevisende bevis som understøtter deres påstand. Det er også påfallende at når uenigheter knyttet til arbeidsforhold har blitt løst, så forsvinner også truslene om å stenge baser, sier Carlsen.

Ryanair svarer på streik med å si opp ansatte og offentliggjøre lønn

1.900 kabinansatte

Ryanair har 1.900 kabinansatte knyttet til baser i Spania, de fleste ansatt gjennom personellselskapene Crewlink og Workforce.

Ryanair har over 400 ruter fra Spania. I sommer var det en streik som pågikk i seks land i Europa. 250 flyvinger ble kansellert og over 50.000 passasjerer ble berørt.

Fagforeningene ga selskapet et ultimatum med trusler om streik i januar hvis enighet ikke ble oppnådd.

Ifølge fagforeningene er Spania det eneste europeiske landet hvor arbeidslovgivningen blir brutt av Ryanair.

Dette går blant annet på at midlertidige ansettelser angivelig ikke gjøres i henhold til loven og ikke er i samsvar med ansettelser for de som jobber i hovedselskapet.

Ifølge Canarijournalen godtar ikke Ryanair betingelsene fra fagforeningene, selv om selskapet nylig signerte en avtale for pilotene med fagforeningen Sepla som gjør at piloter som ønsker det kan tilpasse sine kontrakter til spansk lovgivning innen 31. januar 2019.

Ryanair-tillitsvalgt ble sagt opp: – Vil få konsekvenser, advarer pilotleder

Ryanairs Michael O'Leary er verdens verste sjef, ifølge fagbevegelsen

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Følg oss på Facebook

Annonse
Annonse