Transportarbeiderforbundet og Fellesforbundet:
Skal Transport slå seg sammen med Fellesforbundet? Her er ja- og nei-argumentene
8. mai skal det ekstraordinære landsmøtet i Transportarbeiderforbundet avgjøre forbundets framtid.
Kristin Margrethe Johansen
res@lomedia.no
Spørsmålet er enkelt. Skal Transportarbeiderforbundet slå seg sammen med Fellesforbundet? Svaret fra delegatene blir enten ja eller nei. Alle spådommer tror på en klar ja-seier, men minst to tredjedeler av delegatene må aktivt stemme ja for at NTF som eget forbund skal være historie fra 1. juni. Det vil i tilfelle bety at 60 delegater fra Transportarbeiderforbundet vil ha fulle rettigheter på landsmøtet i Fellesforbundet 11.–16. oktober i år.
p
Ja-argumentene
I både forbundsstyret og representantskapet i Transportarbeiderforbundet har planene om sammenslåing fått full støtte. De viktigste argumentene har vært disse:
• Forbundet blir større og sterkere både internt i LO, men også overfor arbeidsgivere.
• Forbundet kan lettere bli hørt i transportsaker siden utredningsavdelingen i Fellesforbundet er langt større enn i NTF.
• Et større desentralisert apparat vil sørge for bedre service til medlemmene, inkludert større kapasitet på saksbehandling.
• NTF vil bidra til å gjøre en stadig voksende EØS-motstand i Fellesforbundet sterkere.
• Fellesforbundet har store økonomiske muskler som vil komme godt med i framtidige arbeidskamper.
• Fellesforbundets oppbygning med bransjeråd er så godt som identiske med NTF sin.
• Alle tillitsvalgte og ansatte blir tatt med over i Fellesforbundet.
Nei-argumentene
Nei-siden har i spørreundersøkelser gjort av Transportarbeideren ligget på mellom ti og tyve prosent. En del av kritikken mot sammenslåingen har gått vel så mye på selve prosessen som på at man vil inn i Fellesforbundet.
• Svært mange transportarbeiderne har sin identitet knyttet til å være medlem i Transportarbeiderforbundet. Det blir ikke det samme å være medlem i Fellesforbundet.
• Som eget forbund har vi vår egen stemme i LO. Nå kan vi bli en liten del av Fellesforbundet.
• I et mye større forbund blir det lengre vei til toppen, og medlemmene vil få langt mindre innflytelse.
• NTF har valgt sine tariffansvarlige. I Fellesforbundet er de ansatt. Det svekker medlemsdemokratiet.
• Bransjerådsmodellen til Fellesforbundet er toppstyrt med folk fra ledelsen sentralt som bransjerådsledere.
• Hele prosessen mangler forankring ute i organisasjonen, siden den har vært styrt fra toppen i forbundet uten å innvolvere foreninger, klubber og bransjeråd.
• Fellesforbundet har ivret for å beholde EØS-avtalen. Det er stikk i strid med NTFs vedtatte politikk på området.
Lesernes meninger
På Transportarbeideren sin side på Facebook har vi spurt leserne våre hva de mener om sammenslåingen og hvorfor de er enten for eller mot. Ikke alle er medlemmer, men vi har likevel valgt å ta med de ulike argumentene som har kommet inn.
Mari Ann Hamletsen: – Så lenge det er «kjøttvekta» som teller i viktige saker hos for eksempel LO, kan jeg se mange fordeler. Det har vel aldri vært noen ulempe å være mange, men det jeg skulle likt å vite litt mer om, er hva slags betydning en sammenslåing vil ha for oss som er uføre/pensjonister.
Hans-Aanon Bergshaven: – Det å kunne jobbe bedre for medlemmene er et godt ja-argument. Det samme med at vi blir større, mens å dele ut våre kontingentpenger til politiske partier på venstresiden er et ran.
Michel Myhrvold: – Jeg er for en sammenslåing fordi NTF har kjørt seg selv i grøfta. Nå trenger vi støtte fra Fellesforbundet for å bli sterke igjen.
Jan Erik Nygård Hiim: – En sammenslåing vil gjemme bort hele transportbransjen og til slutt vil vi glemme den. Vi vil få like mye slagkraft som KrF har i regjering.
Magne Jarle Ask: – Jeg er for en sammenslåing. Dette kan være første trinn for å få med seg Jernbaneforbundet og Fagforbundet inn i samme forbund. Først da blir vi sterke.
Roald Arentz: – De beste nei-argumentene er at det ikke haster med å avvikle NTF. Vi mister identiteten som transportarbeidere i et transportarbeiderforbund. Dessuten frykter jeg for å miste bransjerådsmodellen vår, og jeg er kritisk til at det er ansatte framfor valgte som har ansvar for tariffpolitikken. Det svekker medlemsdemokratiet.
Jørn Ramsåsen: – Jeg er for en sammenslåing av to grunner. Vi som avisbud kommer i en sterkere forhandlingsposisjon overfor arbeidsgiver på grunn av «kjøttvekta». Både de som trykker og pakker avisene er organisert i Fellesforbundet. Dessuten vil saksbehandlingskapasiteten øke betraktelig ved at vi går inn i Fellesforbundet sammenlignet med kapasiteten som er i NTF nå.
p
Tor B. Markussen: – Jeg er i beste fall skeptisk. Vi kommer til å bli en lillebror eller lillesøster i Fellesforbundet.
Stig Brandvik Gressgård: – Jeg er mot en sammenslåing. Det vil marginalisere godsbransjen mer enn den allerede er i NTF.
Lillian Dahle: – Transportarbeiderforbundet og Fellesforbundet står sterkere sammen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.