JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Samfunnskritiske tjenester:

Telenor vil drifte nødnettet og ber kraftbransjen samarbeide: – Fiberbrudd og strøm er oftest årsaken når ting detter ned

Mangel på strøm er blant årsakene til at basestasjoner faller ut. Telenors Ingeborg Øfsthus mener kraftselskapene må ta et større ansvar.
TEKNISK DIREKTØR: Ingeborg Øftshus i Telenor.

TEKNISK DIREKTØR: Ingeborg Øftshus i Telenor.

Leif Martin Kirknes

leif.kirknes@lomedia.no

Telenor posisjonerer seg for å kunne tilby virkelig samfunnskritiske tjenester.

En ting er at selvkjørende biler og båter er avhengig av å snakke sammen for å ikke lage kaos og kollisjoner på veien og sjøen, men også innen industri, fjernkirurgi i helsesektoren og for øvrig blant blålysetater og forsvar er det avgjørende at kommunikasjonen ikke «detter ned».

– Vi ruster oss for flere samfunnskritiske oppgaver, sier teknisk direktør i Telenor, Ingeborg Øfsthus.

Nødnettet skal etter hvert byttes ut, og Telenor vil gjerne tilby dette i sitt kommende 5G-nett. Det stiller krav til stabilitet og robusthet. Samtidig øker forventningene fra forbrukerne i takt med utviklingen.

Strømbrudd vanlig problem

For at de skal klare å innfri alle forventninger, er de avhengig av et bedre samarbeid, mener Øfsthus. Robusthet i mobilnettet handler også for eksempel om strøm, påpeker hun.

Telenor har batteri-backup og noen steder aggregater, men disse holder ikke i mange timer. Strømbrudd er årsaken til rundt 25 prosent av nedetid-teletrøbbel hos Telenor.

– Kraftselskapene må ta et større ansvar, sier Øfsthus.

p

Samtidig legger hun til at de også jobber med fjerndetektering og kunstig intelligens for å kunne forutse kritiske hendelser, og også alternative strømkilder og bruk av kunstig intelligens for å ha maksimal energieffektivitet på det nødvendigste i tilfeller der strømmen faller bort.

I de øvrige 75 prosent av tilfellene er det stort sett fiberproblemer som gjør at «ting detter ned».

– Fiberbrudd og strøm er nesten alltid årsaken når ting detter ned. Hvis vi i størst mulig grad kan jobbe med fiberbruddene, og så få kraftbransjen til å hjelpe oss med strømmen, så blir det en god fordeling, sier Øfsthus.

Samarbeid

Øfsthus poengterer at om Telenor løser alt som løses må på roubusthetsfronten for å kunne tilfredsstille kravene som stilles til et nødnett, vil det også komme alle andre brukere til gode. For er det godt nok for nødnett, er det godt nok for det meste, tenker hun.

– Vi har en infrastruktur å være stolte av. Et utgangspunkt som er fantastisk. Men kravene som skal møtes i fremtiden krever at vi drar sammen og klarer å samarbeide på tvers av etater og samarbeidsenheter, sier hun.

p

Da tenker hun også på digital sikkerhet, men også mulighet for felles løsninger med kommuner og helt andre partnerskapsmodeller enn Telenor er vant til.

Oppgradering

I tillegg må selskapet oppgradere hele kjernenettet sitt for å kunne ta i bruk den banebrytende skivedelingsmuligheten som finnes i 5G-teknologien, som gjør at Politiet kan få et eget lag i nettet som har høyere prioritet til sine samtaler om hvordan de skal fakke skurker enn oss vanlige forbrukere som skal kjede-lese nettaviser og sende dårlige selfies over Snapchat og Facebook.

– Når vi er ferdige vil vi ikke bare ha verdens raskeste nett, men verdens beste infrastruktur, tror Øfsthus, som snakket om telekom-robusthet på Ekom-konferansen til Tekna i går.

KRAFTSELSKAPENE: Strøm er blant årsakene til utfall i Telenors mobilnett, ifølge Ingeborg Øfsthus.

KRAFTSELSKAPENE: Strøm er blant årsakene til utfall i Telenors mobilnett, ifølge Ingeborg Øfsthus.

Leif Martin Kirknes

Annonse
Annonse