Tidligere NTF-ledere positive til å gå inn i Fellesforbundet
Roger Hansen og Per Østvold håper forbundet har lært av de to foregående havarerte sammenslåingsforsøkene siden årtusenskiftet.
Både Roger Hansen (til venstre) og Per Østvold mislyktes i å få Transportarbeiderforbundet inn som en del av et større LO-forbund. Nå håper de at etterfølger Lars Johnsen lykkes bedre enn dem.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
I 2005 strandet forsøket på å danne et stort samferdselsforbund kalt Forbund1. Der skulle i utgangspunktet Transportarbeiderforbundet, Jernbaneforbundet, Postkom og Yrkestrafikkforbundet slå seg sammen. Målet var å bli sterkere både internt i LO og mot arbeidsgivere som ofte var internasjonale.
• Transportarbeiderforbundet og Fellesforbundet kan slå seg sammen neste år
Burde sagt nei
– Entusiasmen ble raskt mye mindre etter at Handel og Kontor meldte sin interesse og fikk lov til å være med i prosessen. Fra da av var det ikke lenger en sammenslåingsprosess mellom fire likeverdige forbund, men en prosess hvor HK slåss for å beholde sin organisasjonsstruktur. Da HK sa et endelig nei til å legge ned sine regionsforeninger, skjønte alle at det var HKs mening at de andre forbundene i realiteten skulle melde seg inn i HK. Da sa NTF nei, mens YTF og NJF allerede hadde meldt seg ut av prosessen, forteller Per Østvold som var leder i NTF fra 1996 til 2009.
– I etterpåklokskapens lys er det etter min mening lett å se at vi skulle sagt nei til HK. Da hadde vi kanskje lykkes. Det samme gjelder overfor IndustriEnergi i den neste sammenslåingsprosessen, sier han.
En tabbe
Neste havari skjedde i 2013, men prosessen startet allerede rett etter landsmøtet i NTF i 2009, selv om prosjektet formelt sett ble igangsatt våren 2011. Da med Roger Hansen som leder. Denne gangen var det Arbeidsmandsforbundet, Postkom og Transportarbeiderforbundet som ville slå seg sammen, men i juni 2012 kom også IndustriEnergi med i planene.
Hansen mener imidlertid at det ikke var IndustriEnergi som var hovedproblemet da NTF trakk seg fra videre forhandlinger i februar 2013.
– Det blir påstått at IndustriEnergi gikk inn i forhandlingene for å torpedere hele prosjektet, men det er med respekt å melde bare tullprat av folk som er eksperter på konspirasjonsteorier. Det store feilgrepet var ikke å ta med IndustriEnergi, men å begynne å diskutere lokalorganisering. Lokal organisering må man ta med seg inn i et nytt forbund, så får det utvikle seg selv deretter. Å begynne å tulle med det var en tabbe, understreker Roger Hansen.
Hansen mener også at noe av grunnen til motstanden i NTF var at de langt ute på venstresiden politisk i forbundet fryktet at de ville miste posisjoner og politisk innflytelse i et større forbund.
– De sa det ikke direkte, men jeg skjønte det av diskusjonene som gikk og de utredningene som kom, sier Hansen.
Fellesforbundet ble diskutert
Han avslører at Fellesforbundet ble diskutert i Transportarbeiderforbundet forut for prosessen med Forbundsalliansen.
– Den ideelle tanken var at vi skulle samle mer av samferdselen i LO, og det hadde vi fått positive signaler fra LO sentralt om også. Likevel hadde vi andre konstellasjoner på bordet som ble diskutert uoffisielt. Deriblant medlemskap i Fellesforbundet. Det var helt naturlig å tenke gjennom ulike alternativer, men vi landa på at vi skulle utvikle samferdsel i LO, sier Roger Hansen.
• Dette er lønna i over 300 yrker
Best for medlemmene
Hansen tror sjansene er større for å lykkes denne gangen.
– Fellesforbundet har tidligere tatt inn forbund slik som de er. Da vil ikke lokalorganisering bli noe problem. Jeg tror ikke bransjerådene vil bli noe problem heller. Det eneste spørsmålet er om Fellesforbundet vil. Hvis de sier ja, så kommer dette til å gå, og jeg ser ikke argumentene de skal kunne ha for ikke å ta inn NTF. Nå vil NTF bli tatt innunder Fellesforbundets paraply og få innflytelse i de styrende organene der på linje med de andre. Det vil være det beste for medlemmenes kamp for bedre lønns- og arbeidsvilkår, og vil være viktigere enn forbundstilhørighet. Identiteten som transportarbeidere kan vi ivareta i Fellesforbundet, så jeg håper NTF lykkes, poengterer Roger Hansen.
Må forankres
Det synet deles av hans forgjenger Per Østvold, men også han mener at det er noen suksessfaktorer som må på plass for at NTF skal bli en del av Fellesforbundet.
– For det første må hele forbundsledelsen ville det sterkt nok. Beslutningen om sammenslåing må være så godt forankret at hele ledelsen er villig til å kjøre løpet helt ut – uten vakling. Vi må heller ikke glemme "småkongene", det vil si de lokale fagforeningsledere, og da særlig de største av dem. De må skjønne ideen, og være enig. Det vil alltid være noen "småkonger" som frykter for egen makt om det blir sammenslåing, så om nødvendig må de overkjøres ellers blir det aldri noen sammenslåing noe sted, poengterer Østvold.
Han peker også på at å endre organisasjonsstrukturen må legges i etterkant av en sammenslåing, og at det om nødvendig må brukes lang tid slik det har vært gjort i Fellesforbundet.
– De brukte 20-25 år på å endre den gamle strukturen i sammenslåtte forbund. Særlig var det problemer i byggfagene, men ved å bruke lang tid, oppnådde de tillit hos medlemmer og tillitsvalgte. Jeg tror for øvrig at det kanskje kan bli lettere for NTF å gå inn i Fellesforbundet. Strukturen er ferdig. NTF må ta den, eller la være, sier han, og legger til at han håper det blir sammenslåing.
– Småforbundene har helt sikkert en framtid, men det er ingen grunn til å tro at det blir en lysende framtid, avslutter han.
• LO vil sikre sliterne en bedre pensjon. Her er alle kravene fra LO i årets lønnsoppgjør
Det store feilgrepet var å diskutere lokalorganisering.
Roger Hansen, NTF-leder 2009-2016
Småforbundene har helt sikkert en framtid, men det er ingen grunn til å tro at det blir en lysende framtid.
Per Østvold, NTF-leder 1996-2009