Transportarbeiderforbundet slår seg sammen med Fellesforbundet:
Transport er ikke redd for å bli usynlig i Fellesforbundet: – Du kan ikke stoppe kjeften på en transportarbeider
Pappeskene hoper seg opp når Transportarbeiderforbundet pakkes ned for godt denne uka, men historiens siste NTF-leder, Lars Morten Johnsen, er ikke redd for at transportarbeiderne lar seg bli stuet bort fra 1. juni.
Snart settes punktum for 123 års historie med Norsk Transportarbeiderforbund. Den siste forbundslederen, Lars Morten Johnsen, er ikke bekymret for transportarbeidernes framtid i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
– Jeg finner stadig noe som er viktig å ta vare på når jeg pakker ned kontoret, smiler Johnsen.
p
I en plastmappe som har ligget mellom permer og bøker i bokhylla på kontoret hans dukker et dokument opp som må skannes inn og tas vare på.
I sjette etasje i Brugata 19 i Oslo står det tomme esker, fulle esker og konteinere som skal brukes til papir og makulering. På det lille møtebordet inne på kontoret til Transportarbeiderforbundets leder, Lars Morten Johnsen, er det stabel på stabel med ting som skal pakkes ned.
Var ikke sjefshavaristen
Mange ting har alt blitt flyttet på skrå over veien til Fellesforbundets lokaler, for allerede på lørdag, den 1. juni, finnes formelt sett ikke Transportarbeiderforbundet lenger. Johnsen innrømmer at det blir rart.
– Jeg har en splitta følelse når det er bare noen dager igjen. Det hadde ikke vært noe problem for oss å fortsette som eget forbund framover, men på grunn av hva som kreves av et fagforbund i dag, så hadde vi på ett eller annet tidspunkt møtt veggen. Derfor er jeg ikke i tvil om at vi tok den riktige beslutningen, understreker han.
Med 154 mot kun seks stemmer under det ekstraordinære landsmøtet 8. mai for sammenslåing med Fellesforbundet, fikk Johnsen solid ryggdekning for avgjørelsen.
– Å få et så overveldende flertall er noe av det jeg er mest glad for. Det hadde blitt mye vanskeligere hvis det hadde blitt et knapt 2/3-dels flertall, innrømmer han.
Det har vært ytret at mye av grunnen til at sammenslåingsplanene ble en suksess denne gangen, skyldes at Johnsen har vært for en sammenslåing med Fellesforbundet, mens han var mot de to forrige sammenslåingsplanene, Forbund1 og Forbundsalliansen. Det mener imidlertid den avtroppende forbundslederen er en omskriving av historien.
Nå blir transportarbeiderne en maktfaktor i Fellesforbundet. Her er sakene de vil kjempe for
– Jeg skal verken ha æren eller skylda for at det havarerte de to foregående gangene. Jeg var i utgangspunktet for de to andre sammenslåingene også, men det buttet imot først og fremst på organisasjon. Det er viktig at det lokale apparatet er selvstendige enheter og kan drive med sine ting. Det er medlemmene og foreningene som er basisen i forbundet, og det ble vi raskt enige med Fellesforbundet om, forteller han.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Hyller og skuffer tømmes, og det som skal tas vare på, pakkes i esker.
Roy Ervin Solstad
Lover mer trøkk
I sammenslåingsavtalen røres ikke Transportarbeiderforbundets foreninger – eller Fellesforbundets avdelinger. De fortsetter som egne selvstendige enheter, med mindre man selv ønsker en sammenslåing. Til nå er det kun Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark som har gjort formelle vedtak for å kunne slå seg sammen med nærliggende avdelinger i Fellesforbundet.
Johnsen legger ikke skjul på at det kan virke som om man lokalt har kommet enda lenger i å legge planer for den nærmeste framtiden enn man har gjort på sentralt hold.
– Jeg har ikke fått noen signaler på at samarbeidet mellom Fellesforbundets avdelinger og avdelingskontor, og NTFs foreninger har haltet. Tvert imot ser det ut som de har kommet lenger i distriktene med å legge felles planer enn det vi har sentralt. Før det ekstraordinære landsmøtet 8. mai ble det ikke brukt tid på å fokusere på det, men det må vi gjøre nå. Verve- og aktivitetsplaner som vi har lagt vil selvsagt ikke bli stoppet, men vi må se på hva vi kan gjøre sammen med Fellesforbundet slik at vi får størst mulig effekt av sammenslåingen også før landsmøtet i høst. Der vil jo kursen for de neste årene bli lagt, påpeker han.
p
Hvor lenge han selv blir med videre, er ikke helt avklart ennå. Men visittkortet som forbundsleder trenger han definitivt ikke etter 1. juni.
– Jeg skal inn i en rådgiverrolle i kommunikasjons- og stabsavdelingen, og selv om vi ikke har diskutert det nøye regner jeg med at det jeg kommer til å jobbe med i første omgang er kunnskapsoverføring av det jeg kan om bransjene og tariffavtalene våre, sier han.
Johnsen kom inn i forbundet sentralt allerede i 1997. Etter nesten 22 år er det slutt.
– Jeg både gruer og gleder meg til overgangen. Vi har stått litt i stampe en periode på grunn av denne prosessen, så både jeg og forbundet har vært og er litt i et vakuum. Det blir mer trøkk framover fra 1. juni, lover han.
Vil gjøre Fellesforbundet bedre
Selv om mye gjenstår før alt er på plass i Fellesforbundet, ikke minst når det gjelder avslutning av regnskap og overføring av alt NTF har i systemene sine til Fellesforbundet, er Johnsen overbevist om at medlemmene vil få det bedre framover.
– Støtteapparatet vårt har vært for lite, og det er en svakhet hos, selv om jeg ikke kan få skrytt nok av de som har jobbet her. Det har aldri vært nei fra noen, men vi har vært veldig sårbare ved sykdom, og det har vi hatt en del av de siste årene. Det har vært merkbart, men nå får vi mye større ressurser på støttefunksjonene til medlemmene. Vi får også en styrking av skoleringen ute i organisasjonen gjennom mer ressurser og et bredere spekter av kurs til medlemmene. I tillegg vil vi særlig på utredning bli langt bedre. Vi har hatt en person på utredning i NTF, så Geir Kvam gleder seg nok til å få mange kolleger, slik at man kan se sakene i en større sammenheng. Sosial dumping skjer for eksempel i mange bransjer, sier Johnsen.
Ifølge NTF-lederen har nok Fellesforbundet lagt merke til svakhetene til Transportarbeiderforbundet, men de har definitivt sett styrkene også.
p
– Det er viktig at vi tar med oss styrkene våre inn i Fellesforbundet, og tilbakemeldingene jeg får derfra er at de synes det skal bli morsomt å få inn transportarbeidere som er ville og gærne, og som ikke er så formelle. Vi tar ting mer på hælen, mens i et stort forbund som Fellesforbundet har nok ting ikke gått fullt så raskt, påpeker han.
Den utålmodigheten og iveren etter å stå på barrikadene er Johnsen sikker på vil gjøre transportarbeiderne veldig synlige i Fellesforbundet.
– Fellesforbundet vil bli bedre med transportarbeiderne som medlemmer. Du kan ikke stoppe kjeften på en transportarbeider. Det viser 123 års historie med Norsk Transportarbeiderforbund, avslutter Lars Morten Johnsen.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.