Varslet om ukultur i Aleris: – Resultatet ble ingenting
Tirsdag forklarte fire nye Aleris-konsulenter seg i Oslo tingrett. Konsulentene Per Henrik Wahl og Aous Mecheri fortalte at de forsøkte å varsle om kritikkverdige forhold, men til ingen nytte.
Illustrasjonsfoto.
Werner Juvik
tori@lomedia.no
Saken hvor 24 selvstendig næringsdrivende konsulenter har saksøkt Aleris Ungplan & BOI med krav om å bli ansett som fast ansatte, ruller videre på femte uka i Oslo tingrett.
Flere av konsulentene som forklarte seg tirsdag var inne på vanskelighetene med å varsle om kritikkverdige forhold når man står som konsulent uten rettighetene en arbeidstaker har.
– Jeg valgte å holde meg under radaren. Jeg fikk tidlig høre av kolleger at hvis man sier noe, så blir man oppfattet som vanskelig, sa en konsulent som fortsatt vil være anonym utad.
• Dette er snittlønna i over 300 yrker
Ukultur og mobbing
Flere av konsulentene har hittil sagt at de fryktet for å miste vakter hvis de sa fra. To av konsulentene som vitnet tirsdag, Per Henrik Wahl og Aous Mecheri, valgte likevel å varsle.
– En kollega og meg diskuterte det, og bestemte oss for å skrive akkurat det vi mente i kommentarfeltet på medarbeiderundersøkelsen, sa Wahl under sin forklaring.
I tillegg til uforsvarlig lange vakter med flere våkne døgn, hadde han reagert på det han mente var ukultur og mobbing på arbeidsplassen. Men han opplevde ikke at kommentaren han skrev i medarbeiderundersøkelsen ble tatt tak i.
– Resultatet ble ingenting, sa Wahl.
– Boleder kom inn en måned etter og sa at medarbeiderundersøkelsen var helt fin, og her er noen tall og grafer. Da gjorde jeg meg noen tanker. Hvis det er noe man bør ta med seg fra en sånn undersøkelse, så er det den typen kommentar jeg skrev.
– Jeg hadde irritert noen
Wahl forklarte at han mener det var en gruppe med veteraner som jobbet på boligen, og som det var viktig å holde seg inne med.
– De framsto for meg som et alternativ til ledelsen, og det var uklart hvem som hadde mest makt, sa Wahl i retten.
Ved ett tilfelle fikk han en tremånederskontrakt i stedet for den vanlige seksmånederskontrakten.
– Jeg opplevde det som en sanksjon. Jeg hadde irritert noen i veterangruppa, sa Wahl.
Under en kveldsvakt hvor en bruker ikke var på boligen, hadde han og et par andre foreslått at de kunne gå tidlig hjem.
– Et par dager senere kom det en kollega og advarte om at noen i veterangruppa hadde sagt at jeg hadde dårlig arbeidsmoral og ofte ville dra hjem tidlig. I kontraktsoppfølgingsmøtet like etter fikk jeg lest opp akkurat det samme fra boleder, sa Wahl.
Da fikk han tilbud om en kontrakt på tre måneder i stedet for de sedvanlige seks.
• Aleris-saken: – Jeg var lurt til å tro at jeg var en løsarbeider uten rettigheter
Hevder ledelsen lo av varslingsbrev
Aous Mecheri, en annen av saksøkerne, kjenner seg igjen i Wahls beskrivelse av veterangruppen.
– Vi kaller dem «mafiaen på boligen», sier Mecheri.
Også han forsøkte å varsle om det han mente var mobbing av andre konsulenter og beboere fra denne gruppa. Ved en anledning skal en annen konsulent ha begynt å gråte etter å ha vært vitne til mobbing av en beboer.
– Det er greit å gråte, men det skal ikke være sånn at en voksen mann gråter fordi en bruker blir mobbet av personalet, sa Mecheri retten.
Mecheri valgte å skrive et brev til ledelsen der han beskrev den angivelige mobbingen, og at det var vanskelig å si ifra fordi konsulenter fryktet å miste vakter. Det ble planlagt et møte om brevet, men i mellomtiden fikk Mecheri høre fra en annen konsulent at en daværende regiondirektør hadde sagt åpent på kontoret at ledelsen hadde ledd av brevet.
Regiondirektøren var navngitt som en årsak til dårlig arbeidsmiljø i brevet. Etter dette så ikke Mecheri lenger noe poeng i å følge opp prosessen.
Aleris’ advokat Eirik Edvardsen ville vite om Mecheri fulgte opp brevet videre, og om han kjente til et initiativ fra boleder om å få på plass en tillitsvalgt.
– Hvis ikke ledelsen er til å stole på, så hadde det ikke gjort noen forskjell å ha en tillitsvalgt, sa Mecheri, og la til:
– Synes du det er greit at jeg blir møtt på den måten av ledelsen?
Den tidligere regiondirektøren er ikke enig i at han skal ha gjort narr av brevet på kontoret. Aleris opplyser også at brevet ble behandlet etter retningslinjene, men at Mecheri ikke fulgte opp prosessen.
• Hadia Tajik fulgte Aleris-rettssaken: – Dette kan sette en ny standard i arbeidslivet
Gode resultater på medarbeiderundersøkelsen
FriFagbevegelse har fått de oppsummerte resultatene fra medarbeiderundersøkelsen på den aktuelle boligen i 2017. Her har både ansatte og konsulenter svart, og poengsummen på alle målingene er høyere enn «benchmark».
Direktør for omsorgstjenester Ingvild Kristiansen har tidligere i saken forklart seg om varslingssystemene i Aleris. Disse omfatter både avvikssystemet Centuri, en anonym varslingskanal som skal være tilgjengelig på intranett, og den omtalte medarbeiderundersøkelsen.
Aleris forklarer også at det er et eksternt selskap som håndterer medarbeiderundersøkelsen, og at den stedlige ledelsen kun får tilgang til den gjennomsnittlige poengsummen for sine boliger. Kommentarer blir oppsummert per region og gjennomgått av regionledelsen, men kan ikke spores tilbake til hver enkelt bolig, ifølge Aleris.