Fra bil til kollektiv
Kraftig satsing på veier og baner må til for å møte trafikkøkningen i årene fremover.
Det kommer fram i transportutredningen som ble lagt fram tirsdag.
Innen 2040 vil det være om lag 6,1 millioner nordmenn. Nesten all befolkningsveksten vil finne sted i de store byene, ifølge beregninger fra Statistisk sentralbyrå.
Veidirektør Terje Moe Gustavsen vil ha flere storbyboere ut av bilene og inn som syklister, gående eller kollektivpassasjerer. For å få til det er det nødvendig å styrke kollektivsatsingen og sykkelveinettet samtidig som man innfører tiltak for å bremse veksten i bilbruken.
– Legger vi til rette for både kollektivtrafikk og biltrafikk i storbyområdene, vinner bilen, sier veidirektøren.
Gustavsen er villig til å se på flere kontroversielle tiltak. Rushtidsavgift, bompenger, færre parkeringsplasser og skattlegging av gratis parkering er alle muligheter som bør vurderes.
Staten bør også vurder å bidra mer til utbygging og drift av kollektivtrafikk av høykvalitet i de mest befolkningstette områdene, mener han.
Vei i distriktene
Statens vegvesen, Kystverket, Jernbaneverket og Avinor har i rapporten sett på de viktigste områdene innen transportsektoren i løpet av de neste 30 årene.
Rapporten viser tydelig de store utfordringene i storbyområdene står overfor, ifølge samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).
– Her kan vi ikke «veibygge» oss ut av problemene, sa Kleppa da hun tok imot rapporen fra utredningsfasen for arbeidet med Nasjonal transportplan 2014-2023.
– Samtidig må vi dempe det presset folk i mange byområder nå opplever ved også å sørge for bedre veier i distriktene. Vi sier: Ja, takk, begge deler. Satsing på veier i distriktene og kollektivtilbud i byene, sa hun.
Sjø og bane
Befolkningsvekst, bedre råd blant folk og globalisering gjør at det må tas et krafttak i trafikken, ifølge rapporten. Ikke minst dersom transportsektoren skal greie å holde seg innenfor regjeringens klimamål for 2020.
Mer enn 25 prosent av dagens godstrafikk kan flyttes fra lastebiler og vogntog over til jernbane og sjøtransport, ifølge rapporten.
– Det er fullt mulig, men det skjer ikke av seg selv, sier Gustavsen. Han lister opp mulige tiltak: Kutt i statlige avgifter og gebyrer for sjøtransport, øk avgifter og gebyrer for biltransport, mer effektive knutepunkter og lengre togsett.
Flere vil fly
Rapporten slår fast at flyet er det viktigste transportmiddelet på lange reiser, både innenlands og til og fra utlandet. På avstander over 500 kilometer reiser to av tre med fly, og flyreisene blir ikke færre i årene som kommer.
– Den ventede veksten har både sammenheng med økt globalisering, befolkningsvekst, stadig flere eldre som reiser mye og en generelt forventet inntektsøkning i befolkningen, sier konserndirektør for strategi og utvikling i Avinor, Jon Sjølander.
Å redusere veksten i fly som transport har ikke vært noe tema i utredningen, opplyser Gustavsen til NTB.
Fram mot 2040 er det beregnet at antall innbyggere over 67 år vil fordobles. Denne gruppen vil også reise mer enn dagens pensjonister, derfor blir det lagt vekt på universell utforming av hele reisekjeder. (ANB-NTB)
Mest lest
Anne Myklebust Odland
Mor ble innlagt i psykisk helsevern. Da flyttet barnevernet inn til far og babyen
Allmenngjorde minstelønna: Ulovleg for arbeidsgivarar å betale mindre lønn eller gi dårlegare arbeidsvilkår.
Colourbox
Lønnshopp før sommarferien: Sjekk den nye minstelønna i ni bransjar
Debatt
Det har vært fantastisk å være Norge lenge. De som har argumentert for at det er lurt for et lite land å ha en egen valuta, har hatt vind i seilene. Men regningen for en fest kommer alltid, skriver Kjetil Staalesen.
Erlend Angelo
Regninga kommer, og den sendes rett til norske arbeidstakere og pensjonister
I dag er de enten 65, 63 eller 60 år, med en 85-årsregel som gir en mulighet til å gå av inntil tre år før aldersgrensen.
Colourbox
Pensjonen for 200.000 arbeidstakere i Norge på bordet
Kan det bli slutt på nattarbeid for butikkansatte? Det er blant spørsmålene et utvalg nedsatt av Stortinget skal vurdere.
André Kjernsli
Butikkansatte jobber sene kvelder og netter. Nå kan det bli en endring
– Dette er en viktig seier for stillingsvernet og et seriøst arbeidsliv med faste ansettelser, sier faglig sekretær Joakim Gebhardt i Fellesforbundet.
Alf Ragnar Olsen
Peab Asfalt sa opp 150 arbeidere. Nå har de trukket oppsigelsene
Erlend Angelo
Nå er norske Freia-ansatte bekymret
– Jeg håper tilsynsrapporten fører til endring, men usikker på om den gjør det i virkelighetene, sier Frid Melling Vågenes (f.v.). Her sammen med Robin Knutsen og Joakim Johnsen.
Leif Martin Kirknes
Sjefen sendte grove e-poster i fylla. Får kritikk fra Arbeidstilsynet
Anna Granqvist
Pensjonistene vil være med når de skal få mer penger. Se hva partiene svarer
Høyre og Frp er ett mandat unna rent flertall dersom denne målingen hadde vært et valgresultat.
Stian Lysberg Solum / NTB
Høyresida knuser de rødgrønne på ny måling
Hos Bilfinger i Porsgrunn har de ansatte tilgang til kantine. Men de som jobber på gulvet her, spiser helst i hallen.
Sissel M. Rasmussen
Status og hierarki på jobb: Dette avslører matpausen om oss
Bare i Oslo, Viken og Vestfold har ni av ti bygningsarbeidere i bemanningsselskaper mistet jobben etter innføringen av forbud mot innleie fra bemanningsforetak for byggenæringen i Oslo-regionen.
Håvard Sæbø
1200 oppsagt i byggebransjen
Du kan ikke velge bort spisepausen i bytte mot tidligere fri.
Colorbox.com
Har jeg krav på betalt pause? Dette bør du vite om spisepausen
Gruvearbeider og tidligere forbundsleder Anita Johansen mener valget ikke var rettferdig. Brede Edvardsen vant med et klart flertall - 124 mot 83 stemmer.
Ylva Seiff Berge
Anita ble kasta som forbundsleder, men fikk aldri vite grunnen
Streik kan føre til fulle søppelkasser fra 14. juni.
Tina Brandt
Streik kan føre til søppelkaos neste uke
Høyre-lederen beskylder venstresiden for nærmest å bygge ned velferdsstaten Norge.
Frederik Ringnes / NTB
Erna Solbergs fem beste grunner for å stemme Høyre
Da Eva Kristin Wedøe fikk diagnosen falt mange brikker på plass.
Tormod Ytrehus
Eva Kristin har ADHD: – Fint å vite at folk ikke tror jeg er helt «løk i huet»
Lønnsoppgjøret skulle gi en reallønnsforbedring. De nye pristallene viser at det kan bli vanskelig å nå.
Brian Cliff Olguin
Lønna spises opp av prisveksten
Beate Oma Dahle / NTB
Rødt krever krisepakke før sommerferien
Butikkmedarbeider var det største yrket i 2022, men de siste ti årene har det blitt 8000 færre av dem.
Erlend Angelo, Martin Slørdal Guttormsen, Colourbox