Har stor tro på el-sykkelen
Stadig flere nordmenn får opp øynene opp for el-sykler, der toppfarten er 25 kilometer i timen.
Elektriske sykler begynte for noen år siden å trille innover det norske markedet. Med en liten hjelpemotor montert i tilknytning til navet gir det hjelp i de bratteste bakkene – eller i motvind. Interessen var laber i starten, men det er spådd et oppsving for disse syklene i årene som kommer.
Oslo El-sykkel solgte i 2009 65 el-sykler i hovedstaden, og regnet med å selge 100 i 2010.
Stort i Nederland
Interessen er derimot større i andre europeiske land, blant annet i flate Nederland der fenomenet har tatt av. I 2009 ble det solgt 150.000 el-sykler i Nederland – det vil si hver åttende sykkel.
Bosch har stor tro på el-sykkel-markedet og har allerede startet serieproduksjon av el-sykkel-motorer i en fabrikk i Frankrike. Til nå har 13 sykkelprodusenter – med 16 merker – bestemt seg for motorkonseptet til Bosch, opplyser selskapet i en pressemelding.
Stor rekkevidde
El-sykkel-systemet tilbyr sykkelprodusenter en stor designfrihet, som fører til et stort antall mulige modeller. Om det så gjelder mountainbike, landeveissykkel eller tursykkel, kommer de fleste syklistene til å finne akkurat det som passer.
Motorenheten til Bosch kan programmeres i fire forskjellige trinn – Eco, Tour, Sport og Speed, og kan slik tilpasses nøye til sykkeltypen. Slik kan motoren i en sportslig mountainbike utfolde sin kraft på en mer dynamisk måte enn på en landeveissykkel, der det først og fremst gjelder å ha en stor rekkevidde.
Maks 25 km/t
El-sykkel-motoren klarer hastigheter opp til 25 kilometer i timen. Hvis man skal sykle fortere enn det, foregår det utelukkende med egen kraft.
Grunnen til dette er at dersom motoren klarer høyere hastighet enn 25 km i timen, vil den ikke være fritatt for lovkrav som for eksempel sertifikat og kjennetegn.
Videre må sykkelen være konstruert slik at den elektriske motoren bare kobles inn når belastningen på pedalene øker, for eksempel i bakker og i motvind. Man skal altså ikke kunne sitte rolig på den uten å tråkke pedalene rundt. (ANB)
Sykkelen (inkludert batteri) må ikke veie mer enn 40 kg totalt
Motoren må ikke ha en kontinuerlig utgangskraft på mer enn 250W (200W i Storbritannia)
Power assistert hastighet må ikke overstige 25km/t
Motoren må stoppe når du stopper å trå
Sykkelen må ha fullt fungerende pedaler
Rytteren må være 14 år eller mer for å kjøre sykkelen lovlig på offentlig vei (Kilde: Oslo El-sykkel)
Motoren må ikke ha en kontinuerlig utgangskraft på mer enn 250W (200W i Storbritannia)
Power assistert hastighet må ikke overstige 25km/t
Motoren må stoppe når du stopper å trå
Sykkelen må ha fullt fungerende pedaler
Rytteren må være 14 år eller mer for å kjøre sykkelen lovlig på offentlig vei (Kilde: Oslo El-sykkel)
Mest lest
Arne Birkemo
Avdekket mareritt på Stavanger-restaurant: – Det verste jeg har sett
Gravemaskinfører Jørgen Reinskås vil sette lys på saken sin så andre slipper å oppleve det samme.
Tone Tveit
Jørgen (70) ble filleristet i gravemaskinen, men får småpenger i erstatning
– Årets lønnsforhandlinger blir vanskelige, tror LO-lederen.
Leif Martin Kirknes
LO forbereder storstreik: Dette kravet må innfris
Tormod Ytrehus
Lønnsoppgjøret 2023 er i gang: Dette krever LO
IKKE SETT PÅ MAKEN: Distriktssekretær i EL og IT Nordland, Ulf Iversen, sier han ikke har sett maken på sine 40 år som tillitsvalgt og ansatt i distriktet. – Hadde ikke trodd det var mulig, sier han.
Knut Viggen
Hovedtillitsvalgt utestengt og oppsagt: – Hadde ikke trodd at dette var mulig
Eivind Senneset
Veien fram til i dag har vært lang og full av skam for Martine. Nå føler hun at hun kan puste
Klubbleder Mohammed Malik ved Tine i Oslo mener det er oppsiktsvekkende at noen må streike for tariffravtale i 2023. Derfor er klubben klar for sympatistreik.
Erlend Angelo
Stanser varelevering til Oslo-restaurant: – Ønsker å vise vår støtte til de streikende
Frøydis Falch Urbye
Skal du jobbe i påska? Her er rettighetene dine
Håvard Sæbø
Her skrur de ansatte av lysene i lunsjpausen for å spare strøm
Selv om det er mørke tall for befolkningen i Nord-Norge, tror fylkesdirektør Kristin Røymo i Nav troms og Finnmark at det finnes løsninger for bedre framtidsutsikter.
Guro Gulstuen Nordhagen
Unge arbeidstakere forlater Nord-Norge: – Åpenbart at det krever endring
Brian Cliff Olguin
LO-lederen angriper Wolt: – Hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv
Raudt-politikarane Mímir Kristjánsson på Stortinget og Siavash Mobasheri i bystyret i Oslo.
Tormod Ytrehus
Raudt truar med å ta frå Olivia-restaurantane skjenkebevillinga
Å smelte glassfiber krever mye varme. Energiforbruket til 3B Fibreglass Norway på Birkeland tilsvarer det 8.000 husstander bruker i året. Strømprisene gjør det billigere å bruke propan enn ren elektrisk strøm.
Tormod Ytrehus
Femdobling av strømutgiften kan knekke sørlandsbedrift
Randi Knutli (t.h) anbefaler andre som står i omstillingsprosesser å undersøke jobbmulighetene utenfor Posten. Posten har støtteordninger for de som tar ny jobb andre steder eller vil omskolere seg. – Det er et knallgodt råd, og ordningene er gode, sier leder Judith Olafsen i Fagforbundet Post Nord-Norge.
Alf Ragnar Olsen
Da jobben sto i fare, startet Randi på et helt nytt eventyr
– Jeg kjenner flere barnepleiere som har lyst til å gå veien videre for å bli sykepleier. La oss få lov. Samfunnet vil ikke angre, sier Henrikke Tresselt.
Jan-Erik Østlie
Henrikke vil bli sykepleier, men 22 års erfaring teller ikke
Et passasjertog kolliderte med et møtende godstog i Hellas natt til 1. mars. 57 ble drept og flere titalls passasjerer ble skadet.
Vaggelis Kousioras / AP / NTB
Det greske raseriet: Jernbaneulykken var en ventet katastrofe
Berit Roald / NTB
Nav vet fortsatt ikke hvor mange som mistet AAP i et helt år
Brian Cliff Olguin
Fagforeningsleder Ole-Jacob mener han har trampa inn i en 30 år gammel konflikt
Finansminister Elisabeth Svantesson (Moderaterna) etter møtet med Axfood, Ica og Coop angående de høye prisøkningene, 21. mars 2023.
Pontus Lundahl / TT / NTB
Finansminister provosert av bonuser i dagligvarebransjen
Partileder Jonas Gahr Støre før sin landsmøtetale i 2021. (Arkiv).
Ole Berg-Rusten / POOL / NTB